Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, november 17, 2005

    KTH-forskare: "Fildelning ökar musikförsäljningen"

    I en artikel i Aftonbladet hävdar Lars-Erik Eriksson att fildelning, trots påståenden om motsatsen från skivbolagen och deras lakejer i Antipiratbyrån, ökar musikförsäljningen. Men fildelningsentusiaser köper på annat håll än i traditionella skivbutiker, till exempel utomlands via nätet. "Dessutom går man mer på konserter och köper musik som inte är tillgänglig i skivaffärer", säger Eriksson till Aftonbladet.


    Kommentarer om "KTH-forskare: "Fildelning ökar musikförsäljningen""

     

    Blogger Johan skrev... (17 november, 2005 20:55) : 

    Tyvärr kanske det stämmer. Jag vet själv med mig att jag köpt musik från ex. japanska amazon efter att fildelat mig till ett intresse för en grupp eller artist.

    Men vad många inte verkar förstå är att en icke obetydlig del inom "kopifajtsrörelsen", mig inräknad, vill att musikindustrin som den ser ut idag ska dö en snabb och plågsam död. Därför är nyheter som dessa lite av ett bakslag. Förstår inte henriks entusiasm riktigt. Är det med mån om artisterna eller de monolitiska skivbolagen han utbrister "jättebra"?

     

    Blogger Johan Sjölander skrev... (17 november, 2005 23:24) : 

    Ähh, det är klart att äganderätt och kapitalism dödar all kreativitet. Varför ska en upphovsman bara för att han råkar ha skapat ett visst musikstycke ha rätten att avgöra om och till vilket pris det ska spridas! Bizzart! (obs, ironi, i verkligheten tycker jag faktiskt att den privata äganderätten åtminstone ibland kan vara lite bra, att det säkert kan vara jättesmart att sprida sin musik gratis i reklamsyfte men att det liksom ska vara upphovsmännen som får bestämma om de väjer att göra så eller inte, och inte fjuniga hackers. Börjar uppenbarligen bli höger på äldre dar...-)

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (19 november, 2005 18:25) : 

    Är det någon som har läst undersökningen och kan säga vad som är hönan och ägget här? Iofs har jag ingen anledning att misstänka att undersökningen visar felaktiga resultat. Men har de rensat för att den som tankar hem musik också kan antas vara mer musikintresserad än genomsnittet och därför också köper fler skivor?

     

    KTH-forskare: "Fildelning ökar musikförsäljningen"'">kommentera