Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, mars 08, 2006

    I morse fick jag hiv igen

    I morse blev jag injicerad med hivvirus. Eller nja, egentligen med ett ofullständigt dna av viruset. För nytillkomna läsare så kan det kanske vara på sin plats att berätta att jag deltar i en svensk studie för att få fram ett hivvaccin. Förhoppningen är att mitt immunförsvar ska utveckla antikroppar mot hiv. Processen är ofarlig och jag kommer inte att få hiv. Jag började få sådana här injektioner och genomgå regelbundna hälsokontroller för nästan ett år sedan, och nu har jag precis påbörjat fas 2 i studien. Den här gången gavs injektionen intramuskulärt, det vill säga med en vanlig kanyl. De tidigare injektionerna gavs med en slags gasdriven injektor som efter varje gång kändes som en massiv träningsvärk i bägge axlarna, eller som om någon elak och stark typ gett mig några rejäla knytnävsslag. Men nu känner jag inte av några biverkningar alls.

    I årets första nummer av tidningen Smittskydd intervjuas Åsa Fihlén, en annan försöksperson som liksom jag nu deltar i fas 2 i hivvaccinstudien.


    Kommentarer om "I morse fick jag hiv igen"

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 mars, 2006 12:52) : 

    Manuell trackback:
    http://www.aqurette.com/blog/0603.shtml#B06030811

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 mars, 2006 14:00) : 

    Oj! Tack för vänliga ord Christopher, men jag är verkligen ingen hjälte. Hjältarna är snarare människor som Ronnie, Inger, Eric och de andra som jobbar på Venhälsan.

     

    Anonymous Anonym skrev... (08 mars, 2006 14:25) : 

    Visst är Venhälsans läkare hjältar, men vad skulle de göra utan testpersoner? Min poäng var att testpersoner som du sällan får den uppskattning ni är värda, medan läkarna på Venhälsan faktiskt har fått många pris, diplom och tidningsartiklar genom åren.

     

    Blogger Alexander skrev... (08 mars, 2006 14:49) : 

    Jag är väldigt imponerad. Jag hade aldrig vågat i form av att det kan ju vara ett hot mot min hälsa och att jag inte direkt får något för det, jag röker men ändå skulle jagaldrig våga... imponerande. Hjälte? nja, men kaxigt är det. Kaxigt på ett positivt sätt.

     

    Blogger Claes Nordmark skrev... (10 mars, 2006 14:28) : 

    Grymt ansvarsfullt av dig Jonas att ställa upp på ett sådant här projekt. Imponerande!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (10 mars, 2006 22:00) : 

    Alexander och Claes, tack!

     

    I morse fick jag hiv igen'">kommentera