Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, juni 14, 2008

    Vad hvilja Socialdemokraterna - Med EU?

    Jag var tio år gammal när Sverige röstade om EU. Vill minnas att jag själv drev en intensiv nej-kampanj på mitt mellanstadium, övertygad om att öppna gränser innebar fritt fram för knarksmuggling. Det finns trots allt en anledning att tioåringar inte tillåts rösta...

    Idag är jag en socialdemokrat som tror på Europasamarbetet och som vill se det utvecklas. Jag är också en socialdemokrat som ser en socialdemokrati som fastnat i en mycket märklig och tråkig EU-debatt. Jag ser hur partikamrater i fråga om just EU oftast fastnar i debatter om ja eller nej, och nästan aldrig kommer längre.

    Frågan om ja och nej är för mig i det närmsta irrelevant. Missförstå mig rätt, var för eller mot EU eller vad du vill, det är bara inte det som är det viktigaste i EU-debatten. På frågan "Vad hvilja Socialdemokraterna - med EU?" tycker jag inte att vi funnit ett bra svar. Inget tydligt eller tillräckligt svar. Inget socialdemokratiskt svar.

    Jag vill se en socialdemokrati som driver en kritisk politik inom EU, på samma sätt som vi ska driva en kritisk politik i Sverige. Vi ska vara systemkritiska, vi ska våga peka på klassklyftor och strukturella problem också i Europa. Arbetsrätt, jämlikhet, jämställdhet och solidaritet är socialdemokratiska principer som i allt för hög utsträckning försvunnit i vår svenska EU-debatt.

    I Sverige ser vi det som vår uppgift att vara en kritisk röst, nu måste vi ta den kritiska rösten till Europanivån. Att vara EU-kritiker har fått en negativ klang inom socialdemokraterna. Det är märkligt. Vi borde alla vara EU-kritiker och genom kritiken finna lösningar. Det är så och då vi kan forma en socialdemokratisk Europapolitik som rör de små människorna och de viktiga frågorna.

    Att tro på EU och på Europasamarbete förutsätter inte att vi omfamnar allt vad EU är idag. Jag tycker inte att systemet med författningssystem är särskilt bra. Jag tycker definitivt vi ska ha en offentlighetsprincip inom hela EU. Jag tycker att marknadskraften inom Europa är för stark, och folkkraften är för svag. Jag tycker arbetsrätten är för svag och klassklyftorna är för stora. Detta och mycket mer ligger till grund för min EU-kritik, och för min strävan mot ett mer utvecklat och mer solidariskt Europa. De här debatterna vill jag se i Sverige, inom den svenska socialdemokratin.

    Idag fattar S-studenter flera viktiga beslut för det kommande årets EU-arbete. Följ utvecklingen på Kongressbloggen.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Vad hvilja Socialdemokraterna - Med EU?"

     

    Anonymous Anonym skrev... (14 juni, 2008 12:09) : 

    Tycker att du slår huvudet på spiken genom att ställa den mest centrala frågan av alla. Jag tror också att det är just på grund ut av att man inte kan- eller vill? besvara denna som det blir mycket konflikter i frågorna kring EU. När man ställer frågan kommer ofta svepande svar som att man ser EU som en möjlighet till fred m.m. men det säger ingenting om hur man vill att EU skall se ut i framtiden.

    Folket röstade om ett mellanstatligt samarbete där vissa delar av politiken var heliga, nu verkar de inte längre vara heliga, och flera socialdemokrater driver på om en superstat. Vilket är praktiskt taget omöjligt att förankra hos folket, dessutom är många socialdemokrater emot det också. Vi är splittrade i princip 4 led:

    1. De som vill ha ett överstatligt Europa.
    2. De som tycker att det är bra som det är.
    3. De som vill flytta tillbaka en del ansvar till mellanstatlig nivå - och fortsätta en inriktning som är mellanstatlig.
    4. De som vill lämna Unionen.

    Jag tillhör grupp 3 skulle jag tro, men kan halka ned till grupp 4 om man fortsätter att lämna över mer av lagstiftningen till EU.

     

    Anonymous Anonym skrev... (14 juni, 2008 15:24) : 

    S-studenter har nu fattat beslut i frågan. Resultatet blev följande: "S-studenter ställer sig positiva till Lissabonfördraget men att frågan om kollektivavtalets ställning och strejkrätten ska vara till fullo utredd och garanterad innan Lissabon-fördraget ratificeras av den svenska riksdagen"

     

    Anonymous Anonym skrev... (14 juni, 2008 19:55) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Catti Ullström skrev... (16 juni, 2008 06:38) : 

    Hej

    Vi kommer att tillämpa samma kommentarsregler som Jonas Morian brukar göra, dvs inga anonyma kommentarer. Däför har en kommentar försvunnit.

    Stefan: Jag tror inte att din indelning är särskilt korrekt, och dessutom inte särskilt relevant. Att överlämna mer makt till EU ser jag i princip inte som problemet, förutsatt att EU i samma vända demokratiseras. Jag är förvisso kritisk, men vill se ett fortsatt och utökat samarbete, åt rätt håll.

    Kongressbloggen: Ja, jag tycker det är trist att det inte blev det andra alternativet men det är bara att erkänna att vi blev överkörda i plenum. :-)

    //Catti

     

    kommentera