Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, maj 19, 2006

    Spinn och idioti

    Det finns politiskt spinn, och så finns det politiskt spinn. Att Marita Ulvskog slår på stora trumman och indignerat fördömer folkpartibloggares ryktesspridning, är inte konstigt. Ulvskog är partisekreterare - det är hennes jobb att bli förbannad över sådant. Att som liberalen, eller möjligen centerpartisten, Lennart Regebro hävda att Helen Eduards dementi av att hon och Lars Danielsson skulle ha haft något annat än ett rent professionellt förhållande, skulle vara en socialdemokratisk mediestrategi - det är så enfaldigt att man baxnar.

    Om Regebro själv försökt sätta sig in i Eduards position så tror jag nog att han också gärna hade velat slåss för sin heder och dementerat insinuanta påståenden om kärleksrelationer med chefen. Att tolka detta som ett verk av ett partis pr-avdelning är bara idiotiskt.


    Kommentarer om "Spinn och idioti"

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (19 maj, 2006 10:15) : 

    Jag har aldrig hävdat nånting sådant. Jag har faktiskt inte skrivit nånting som kan misstolkas så som du misstolkar det här, så jag fattar inte vad du sysslar med. Du brukar ha en betydligt högre nivå än såhär.

    Jag har hävdat att påståendena om att det är folkpartiet som står bakom detta, och socialdemokraternas försök att få media att glömma det debatten faktiskt handlar om, nämligen Lars Danielssons förehavanden, är socialdemokratisk mediastrategi. Och utan tvekan är Eduards med på dom noterna, då hon själv försöker skylla saken på folkpartiet.

    Jag skiter i om det ingår i Ulvskogs arbetsbeskrivning att stå och ljuga i TV. Om det är det bör hon säga upp sig och ta ett hederligt jobb istället.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 maj, 2006 11:55) : 

    Lennart, du skrev:

    "Men idag fick sossarna en idé, nämligen att man skall hävda att detta är ondskefull ryktesspridning i politiskt syfte. Helen Eduards går ut och dementerar att det skulle vara nåt fuffens."

    Detta tolkar åtminstone jag som att du tror att Eduards dementi skulle vara en del av en socialdemokratisk mediestrategi. Är det verkligen så långsökt?

     

    Anonymous Anonym skrev... (19 maj, 2006 13:32) : 

    Som statsanställd blir man ju direkt mörkrädd om det är så här borgarna kan komma att behandla anställda inom statsförvaltningen. Vilken tjänsteman kommer dom att sprida rykten och förtal om nästa gång? Danielsson är en sak men depråd är ej politiskt anställda.
    Kommer man få ha en annan politisk åsikt än den politiska ledningen om borgarna vinner i höst eller kommer oliktänkande få sparken?

    Peter

     

    Anonymous Anonym skrev... (19 maj, 2006 13:34) : 

    Det är klart att Eduards dementi är en del av strategin. Hon har nog i alla fall varit i kontakt med partiet innan.

    Varför skulle hon annars skylla på två folkpartistiska bloggar med 3-4 tusen besökare per dag?

    Gert Fylkings radioshow måste ju nå 100 gånger fler människor och ryktet har ju funnits på massivs med bloggar från olika partier. Folkpartisterna var ju inte ens först på internet.

    Egentligen tycker jag det är ganska naturligt. Om jag skulle känna mig kränkt och behöva hjälp med presskontakter, då skulle jag ta hjälp av närmsta proffs. Hade jag varit Eduards borde socialdemokraternas pr-avdelning ligga närmast.

    Och de är nog inte sena med att tipsa om en bra spinn för att förlytta fokus från ryktets innehåll. Det är ju som sagt deras jobb.

    Men att jag tror att partiets pr-avdelning har ett finger med i spelet betyder inte att jag tror att själva dementin kommit till på något annat sätt än att Eduards själv initierat den.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 maj, 2006 13:44) : 

    Per, läs Peters kommentar ovan. Helen Eduards är departementsråd - alltså opolitisk tjänsteman. Att hon skulle ha rådfrågat det socialdemokratiska partiet innan hon - kränkt av insinuationerna - kraftfullt dementerade påståendena om en affär mellan henne och hennes chef, är knappast sannolikt. I Fokus uppger Eduards att hon blivit tillfrågad av fem-sex journalister om hon och Danielsson haft ett förhållande, något som hon varje gång nekat till. Detta ska hon bl a ha sagt till Aftonbladet, Expressen och Dagens Industri. Och ingen tidning har valt att publicera hennes svar. Att hon då väljer att gå ut med historien i Fokus är knappast märkligt. Ingenstans i intervjun pekar hon för övrigt ut några folkpartibloggar.

     

    Anonymous Anonym skrev... (19 maj, 2006 14:07) : 

    Jag har ingen åsikt i frågan. Men måsta alltid tillfredställa min debattnerv.

    Jonas

    - Om Eduards hade haft en affär med Danielsson. Tror du att hon hade gått ur och medgett det?

    - Tror du inte att även om hon är opolitisk tjänsteman kan ha en lojalitet mot sina överordnande (speciellt om det skulle vara så att de haft en affär och har en gemensam hemlighet) att hon är med på att mörka det.


    Till sist. Varför offentliggörs inte inpasserings- och telefonlistor?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 maj, 2006 14:39) : 

    Rommedahl, om Eduards hade haft en affär med Danielsson så tror jag inte att hon hade vågat dementerade så entydigt som hon nu gjort. Skulle hon nu avslöjas med lögn så skulle det vara betydligt mer förödande än en för allmänheten helt irrelevant otrohetsaffär. Därför tror jag att hon talar sanning. Med det sagt så kan du förstås ha rätt i att hon kan - och antagligen gör - hyser lojalitet gentemot sin chef. Men att ta hjälp av det socialdemokratiska partiet för att mediehantera en sådan här grej - nej, det köper jag inte.

    Din sista fråga har jag inget svar på. Jag har faktiskt ingen aning. Men jag vet att det finns massor av saker som pågår i regeringskansliet som inte bör komma till allmän kännedom, av hänsyn till rikets säkerhet till exempel. Om det är så i just här fallet har jag inte en susning om.

     

    Anonymous Anonym skrev... (19 maj, 2006 14:59) : 

    Eduards pekar inte ut folkpartibloggar i Fokus, men dock för Ekot.

    Jag tog mig faktiskt tid att även lyssna på intervjun den här gången, har bara läst utskrifterna tidigare. Jag avundas verkligen inte hennes situation. Att hon talar sanning om hennes relation med Danielsson är jag tämligen övertygad om.

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (19 maj, 2006 16:53) : 

    Jonas, du brukar inte ha så rosa glasögon på dig. Det är fullständigt uppenbart att det handlar om en samordnad strategi med Fokus-intervju, inlägg på Brännpunkt och utspel från Ulvskog, . (Detta hindrar naturligtvis inte att Eduards är genuint upprörd över ryktena)

    Otrohetsryktet sägs emanera från UD, som inte gillar att statsrådsberedningen bufflat sig in på deras domäner. Om ryktet är sant vet vi inte, det kan mycket väl vara jobbrelaterat skitsnack. Men att det dementeras är faktiskt i sig inte alls ett bevis för att det inte är sant , De inblandade kan mycket väl anse att insatserna redan är tillräckligt höga så de tar en rövare att ingen skall våga syna deras kort. (Exempel saknas inte, t ex Palme tvärljög ju om IB-affären och kom undan med det)

    Vad gäller Ulvskog, hon är partisekreterare, det är för att citera henne själv (då om hennes företrädare) hennes "jobb att prata skit".

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 maj, 2006 17:10) : 

    Jämförelsen med Palme och IB håller inte. Det var ett helt annat klimat i samhällsdebatten då. I dag är det betydligt mer transparent. Och bluffar avslöjas alltid. Det är bara en tidsfråga. Att ljuga om det här, det funkar bara inte.

    Jag tror att jag släpper det här nu. Jag lär inte kunna övertyga er er konspiratoriskt lagda, och ni lär inte övertyga mig.

    Ha en trevlig helg, och passa på att ta några djupa andetag.

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (19 maj, 2006 20:53) : 

    Du citerar ur kontext. Och även när du gär det är det extremt långsökt att dra den slutsaten.

    Givetvis är Eduards förnekande en del av mediastrategin. Hade hon sagt "Ja vi är älskare" hade ju strategin kollapsat.

    Du hävdar däremot att jag hävdade att hennes förnekande är mediastrategi, dvs att förnekandet ENBART är strategi. Nåt sådant går inte att utläsa ur det jag skrev.

    Om du läser resten av stycket står det "Hon säger även att hon har pratat med media och dementerat ryktena tidigare, vilket tidningarna har ignorerat. Detta är tydligen, enligt Eduards, folkpartiets fel, hur det nur går ihop."

    Att Eduards är med på strategin och medveten om den står klart. Att hon därmed skulle förneka förhållandet ENBART av taktiska skäl är en slutsats du har dragit helt och hållet själv, och som inte finns att hitta i min text.

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (19 maj, 2006 21:05) : 

    Helen Eduards är departementsråd - alltså opolitisk tjänsteman. Att hon skulle ha rådfrågat det socialdemokratiska partiet innan hon - kränkt av insinuationerna - kraftfullt dementerade påståendena om en affär mellan henne och hennes chef, är knappast sannolikt.

    Va? ÄR du allvarlig? Det går rykten om Danielsson och Eduards. Det är väl klart som korvspad, att när man skall diskutera hur man skall hantera detta, att man pratar med BÅDA inblandade! I själva verket vore det högst förvånansvärt och faktiskt grovt upprörande, om sossarna går ut och börjar prata om saken och hålla presskonferenser UTAN att först rådgöra med Eduards.

    Nu har du inte rosa glasögon, nu blundar du hårt.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (19 maj, 2006 21:25) : 

    Lennart, ge gärna exempel på där Helen Eduards ger folkpartiet skulden för att medierna ignorerat hennes dementier om ett påstått förhållande med Lars Danielsson.

     

    Blogger Jonas N skrev... (19 maj, 2006 22:14) : 

    Jonas (och detta vet du mycket väl),

    Fingerpekandet och anklagandet är Ulvskogs arbetsbeskrivning.

    Klart att inte Eduards ägnar sig åt sådant. Hur skulle hon annars kunna kunna bibehålla det i sammanhanget fullständigt innehållslösa epitetet som 'opolitisk' som vissa ändå tycks vilja dra upp ...

    .. tex Ulvskog

    :-)

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (19 maj, 2006 22:58) : 

    Och där tog arbetsnarkomanen Danielsson plötsligt 14 veckors semester. Han kommer inte att svara på frågor fram till valet.

    Men detta är säkert bara en enskild händelse som inte har det minsta samband med andra enskilda händelser...

    Fast det finns ju de som tror det.

    Nej, nu är det fredagkväll, nu tar jag en öl.

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 maj, 2006 11:31) : 

    Sjödin, Freivalds, Danielsson... Skandalerna tar aldrig slut, och vi får förmodligen aldrig veta varför Danielsson misskötte sitt betydelsefulla jobb på annadagen efter Tsunamin... Nu är han borta ur leken, och vi väntar på nästa sosseskandal.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (22 maj, 2006 10:35) : 

    Niklas, jag väljer att parafrasera vad hon sa om folkpartiets Johan Jakobsson några månader innan hon själv utsågs tillpartisekreterare: "Hon är ju partisekreterare, hon är van att snacka skit" ;-)

     

    Blogger Lennart Regebro skrev... (25 maj, 2006 11:05) : 

    Är det fortfarande någon som tvivlar på att det här är helt och hållet ett socialdemokratiskt påhitt?

    Då kanske det här hjälper. :)
    http://www.resume.se/nyheter/2006/05/23/s-tjansteman_bakom_tipset_/index.xml

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (29 maj, 2006 10:18) : 

    Niklas och Lennart, jag svarar här.

     

    kommentera