Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, maj 29, 2006

    Det stora avslöjandet

    I torsdagens Resumé (ej i sin helhet på nätet) kunde tidningen ”avslöja” att det var ”en högt uppsatt s-tjänsteman på regeringskansliet” som låg bakom tipset att det var två folkpartister som bloggat om Lars Danielssons påstådda kärleksaffär. På så sätt ska regeringen ha lyckats ”säkerställa” att denna uppgift, intervjun med Helen Eduards i Fokus, samt Lars Danielssons debattartikel i Svenska Dagbladet sammanföll. Allt ska, enligt Resumé, har varit delar i en väl uttänkt pr-strategi.

    Ingenstans i Resumés artikel nämns dock vem denna högt uppsatta s-tjänsteman skulle vara, eller vilka bevis tidningen har för sitt påstående. Den enda som citeras i artikeln är statsministerns presschef Anna Helsén, och det enda hon egentligen säger är att man inte alltid behöver vända sig till de medier som förväntas för att få bäst resultat, samt att regeringen inte behövde sakna något medieutrymme häromveckan. Knappast några anmärkningsvärda påståenden, men i kombination med Resumés påstående om en högt uppsatt s-tjänsteman på regeringskansliet som källan bakom utpekandet av de två folkpartisterna så verkar det tydligt vem tidningen avser. Ryktesspridning tror jag bestämt att detta kallades.

    Resten av artikeln handlade om ett sedan länge inplanerat seminarium där den amerikanske valstrategen och ”bloggexperten” (tidningens uttryck, inte mitt) Joe Trippi föreläste på seminariet Nätrot. Resumé påstår felaktigt att Trippi föreläste för ”socialdemokrater och LO”, när det i själva verket var en betydligt bredare åhörarskara än så – något man ganska lätt kunnat få reda på om man intresserat sig för att prata med – och lyssna till – arrangörerna eller läsa några av de många blogginlägg som skrivits om arrangemanget.

    Dagen efter Resumés påståenden kom en utförlig artikel i Expressen på samma tema, att avslöjandet om att två folkpartister bloggat om Danielsson och Eduards kom från socialdemokraterna. Inte heller här nämns vem den ”s-tjänsteman” som sägs ligga bakom allt är, men i Expressen så hade man åtminstone gjort ordentlig research. Nu hade kvällstidningen, till skillnad från när man först stort slog upp storyn om ”bloggkuppen”, noga gått igenom kronologin:
    Det är 16 februari, och signaturen "Monarkisten" lägger ut sexryktet om Lars Danielsson och Helen Eduards i en diskussionstråd på webbtidningen Flashbacks debattforum.
    Det är alltså monarkisten som är först - inte folkpartisterna.
    På natten skriver folkpartisten Johan Ingerö samma skvaller på sin blogg.
    Klockan är 01.12 den 17 februari när han trycker på "publish".
    Klockan 13.46 den 17 februari går någon från socialdemokraterna första gången in på Johan Ingerös blogg.
    IP-numret på servern i socialdemokraternas högkvarter på Sveavägen registreras i besöksloggen.
    Nio minuter senare, klockan 13.55, kommer den första besökaren från regeringskansliet till Ingerös blogg.

    Problemet är att Expressen, trots försök till brasklappar om att man inte behöver vara någon ”avancerad konspirationsteoretiker för att misstänka ett samband”, just hemfaller åt konspirationsteorier. Precis som Magnus Ljungkvist skriver så vet faktiskt ingen mer än Marita Ulvskog om hon ”känt till bloggarna i tre månader” innan Expressen skrev om dem. Det tidningen visar med sin ambitiösa kartläggning är att någon på det socialdemokratiska partihögkvarteret läste Johan Ingerös blogg den 17 februari. Men på Sveavägen 68 jobbar omkring 100 personer, varav långtifrån alla på s-partistyrelsen. Att någon av dem läst en skvallrig folkpartists blogg betyder inte att vederbörande omedelbart sprang till Ulvskog och berättade det.

    Erik Stattins kommentar till Expressens artikel är också skön:
    Det är inte ofta Sitemeter-loggar (överlämnade av Ingerö själv till Expressen gissar jag) utgör "bevismaterial" i uppdrömda politiska skandaler, vars intrikata vändningar och "inside baseball"-referenser säkerligen hela svenska folket drömmer om att få läsa. Det här är politik, det!


    Kommentarer om "Det stora avslöjandet"

     

    Blogger deep|ed skrev... (29 maj, 2006 10:38) : 

    Vilket för mig visar att socialdemokraternas PR-arbete saknar vissa viktiga delar av omvärldsanalys...

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 maj, 2006 11:29) : 

    De som spritt ryktena är ju kvällspressen själva. Väldigt tacksamt för dem att kunna lasta någraobskyra folkpartister eller någon hemlig sosse för sina egna snaskerier.

    /Julia Andersson

     

    Anonymous simon j skrev... (29 maj, 2006 14:45) : 

    Kanske har jag passerat någon slags cyniker-gräns, men jag bara förutsätter att alla partier kommer att försöka utnyttja alla mediahändelser för egna syften så ofta de kan.

    Sålunda är det lika självklart att M gör så stor sak de kan av vinterns smutskastningskampanj, som att S gör allt vad de kan för att härleda de här ryktena till alliansen (i allmänhetens ögon).

    Jag kan bli rätt trött på det, och känna att det parti som avhöll sig från slikt poängplockande skulle stiga på min skala bara genom det - men att bli upprörd...?! Har inte sanningssökandet fått stiga åt sidan för retoriken för rätt länge sedan?

     

    Anonymous Rommedahl skrev... (29 maj, 2006 16:18) : 

    "Ingenstans i Resumés artikel nämns dock vem denna högt uppsatta s-tjänsteman skulle vara, eller vilka bevis tidningen har för sitt påstående."

    De kanske inte vill avslöjja sin källor, även om det här inte är så jättehett.

    "någon på det socialdemokratiska partihögkvarteret läste Johan Ingerös blogg den 17 februari."

    Det har ju varit en ganska omfattande trafik ifrån sveavägen. Kort efter det första besöket därifrån så besöktes sidan även av någon på regeringskansliet.

    Finner du det inte troligt att det har rört sig om ett medvetet väntande på rätt tillfälle, samt att man valt folkpartiet, av taktiska skäl.

    Jag säger inte att det är fel.

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 maj, 2006 22:01) : 

    Ytterligare en av dessa meningslösa debatter som initieras av "Sällskapet Vi-som-vet-bäst".
    Hur skulle det vara om ni någon gång kunde skriva något politiskt substantiellt. För du lanserar dig ju själv som politiker.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (30 maj, 2006 10:16) : 

    Om, och jag säger om, det nu var så att man på det socialdemokratiska partihögkvarteret och i regeringskansliet länge kännt till att folkpartianknutna bloggare spridit ut falska rykten om Lars Danielsson och Helen Eduards, ja då verkar det pr-mässigt rimligt att man hållit inne på uppgifterna tills dess att ett lämpligt tillfälle att presentera dem infann sig. Jag tror inte att något parti hade resonerat annorlunda. Däremot tycker jag fortfarande inte att vare sig Resumé eller Expressen har lyckats visa att det verkligen var på det sättet. Och precis som Julia påpekar så nämns det fortfarande ingenting i tidningarna om mediernas egna ansvar för ryktesspridandet.

    Den sista anonyma kommentaren här förstår jag öht inte. På min blogg skriver jag, vilket också sägs högst upp på sidan, om politik, samhällsfrågor och mediekritik. Vad som är "politiskt substantiellt" av detta överlåter jag till mina läsare att bedöma.

     

    kommentera