Bad will och spam - bloggen som pr-kanal
Dagens Media rapporterar om en kandidatuppsats från Stockholms universitet som visar att konsumenter som känner sig illa behandlade av företag, och som bloggar om sitt missnöje, snabbt kan skapa bad will för företagen. Författarna bakom uppsatsen har påpassligt startat en egen blogg dit missnöjda konsumenter kan vända sig. Klagomål på nätet har förekommit före bloggarnas stora genombrott, skriver Dagens Media. Då skedde det främst på olika diskussionsforum. Men bloggarnas klagomål är mer personliga och ingående och sprider sig genom kommentarfunktioner, track backs och RSS väldigt fort. Fredrik på Bisonblog har också skrivit om detta. Den ovan nämnda uppsatsen kommer lägligt. Så sent som i går rapporterades det att pr-byrån Mahir börjar med blogg-pr. Mahir ska hjälpa sina kunder att "identifiera och kommunicera med relevanta bloggar för sina målgrupper". Enligt pr-företagets vd Fredrik Pallin är det "pinsamt att se hur många företag som spammar bloggare". Det kan jag själv inte påstå att jag drabbats så hårt av, även om min blogg är hyfsat välläst. Visst får jag några mejl i veckan från privatpersoner, företag och organisationer som tycker att jag ska skriva om dem, men ofta har de bra saker att tipsa om och förefaller ha koll på vad jag brukar skriva om. Pallin menar att bloggar "äntligen börjar ge effekt som pr-kanal", och det får väl anses som ett gott betyg för oss i den så kallade bloggosfären. Det tyder väl på att vi betraktas som en relevant mediekanal, åtminstone för vissa målgrupper. |
Kommentarer om "Bad will och spam - bloggen som pr-kanal"