Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, juni 13, 2006

    Jävla lantisar!

    Joel Malmqvist har skrivit ett otroligt roligt inlägg om bitterheten över att tillhöra den krympande minoriteten infödda stockholmare, och hur nyinflyttade kommer hit och tar över. Och i en bisats hänvisar han dessutom till min postning från häromdagen om vett och etikett i tunnelbanan.


    Kommentarer om "Jävla lantisar!"

     

    Blogger Anna, Fair and True skrev... (13 juni, 2006 19:43) : 

    Jag har funderat på vad man ska säga på svenska när man bloggar. Du skriver "postning" men det känns så svengelskt. Jag brukar använda blogg (fast det är ju hela alltet också) eller inlägg (men det känns ju mer som ett svar på en "post").

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 juni, 2006 20:45) : 

    Hm. Jag brukar nog säga/skriva "inläggg" eller "bogginlägg". Jag skrev nog "postning" den här gången bara som variation till referensen till Joels inlägg i första meningen...

     

    Blogger fredrik skrev... (14 juni, 2006 17:05) : 

    Jonas: Du har inte tänkt på att det här kan vara skadligt för din personvalskampanj. Dom "jävla lantisarna" lär ju utgöra en inte helt obetydlig del av de röstberättigade i dina kvarter. ;-)

     

    Blogger Anna, Fair and True skrev... (14 juni, 2006 20:37) : 

    Vad räknas som lantis då? Om man kommer från Södertälje, är man inflyttad då?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 juni, 2006 14:23) : 

    Fredrik och Anna, läs Joels inlägg. Min rubrik var mest avsedd som uppmärksamhetsfångare. Om det är något Joel uttrycker så är det snarare ett mindervärdeskomplett gentemot inflyttade.

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 juni, 2006 12:36) : 

    Jag har funderat över varför det är så viktigt för stockholmare att räkna precis alla andra svenskar som lantisar. Jag irriterar mig lite på det eftersom jag bor närmare centrum i Nordens största stad än vad Hässelbyborna gör centrum i Stockholm. Trots detta är alltså jag och alla som bor i Malmö lantisar. Men det är bara bra att denna stockholmsarrogans frodas, för den gör det så mycket enklare för övriga landet att över partigränserna komma överens om att beskatta stockholmarna dubbelt. Att springa runt med näsan i vädret betalar sig dyrt i Janetlagens Sverige. Keep up the good work. :-)

     

    kommentera