SVT gör bort sig
Markus ”LAKE” Berglund gör mig uppmärksam på ett mycket märkligt agerande från SVT. Bakgrunden är ett möjligen smaklöst men ändå ganska fyndigt fall av satir från humorsajten Boyahed som publicerat en fejkad annons som ser ut att visa en dvd-box med material från SVT-sändningen av den mördade flickan Engla Junesco Höglund. Som bekant väckte ju SVT:s beslut att tv-sända begravningen en hel del debatt. Jag tillhörde själv kritikerna, även om jag inte då fick tillfälle att blogga om det. Mot den bakgrunden är det därför rimligt att SVT får vara beredda på även plump satir. Och satir innebär ju inte sällan grepp av typen fejkade avsändare. Som bekant – vilket också Berglund påpekar – använder sig även SVT och SR regelbundet av andras röster, utseende, texter, melodier, bilder och grafiska inslag i sina humorprogram för att göra satir. Ändå har SVT kontaktat såväl Boyahed som de bloggare som publicerat bilden på den fejkade annonsen och hävdar att det är ett upphovsrättsintrång att använda SVT:s logotyper utan tillstånd. Jag vågar inte uttala mig det rättsliga läget, men ett företag som SVT borde välja sina strider. Jan Axelsson, programdirektör för nyheter och sport, vidhåller i Dagens Media att det rör sig om varumärkesintrång och hotar indirekt med rättsliga åtgärder om Boyahed fortsätter publicera den fejkade annonsen. Enligt min mening så gör SVT bort sig. Och det rejält. Andra skriver intressant om Boyahed, satir, SVT. |
Kommentarer om "SVT gör bort sig"
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Jesus blev också mördad. Men man kan, och bör, skämta om honom. Liksom man bör skämta om Muhammed, trots att folk tycker det är stötande.
Med sån argumentation kan man lika gärna säga att SVT "använde" en mördad flicka till en TV-sändning på pingstafton.
Herr Anonyms kritik av smak till trots är satiren tydligt riktad mot SVT:s agerande och inte mot Engla.
Satir kommer alltid att handla om ämnen som folk inte trivs med. Den ska för den sakens skull inte tystas ner, och det är verkligen inte SVT:s sak att försöka göra det. Så ja, SVT:s agerande är långt mycket värre.
Tydligen är det alltså OK att direktsända en sådan begravning - men alls inte OK att se den inspelad (på DVD) i efterhand.
Intressant moralisk skiljelinje det där.
Jag undrar om det är OK att beställa andra sända begravningar från SvT på DVD? T.ex. Prins Bertils eller Olof Palmes.
Eller gäller samma "moraliska" gränsdragning även där?
Eftersom familjen ville sända begravningen på grund av alla människors engagemang i sökande och deltagande i Englas öde och av praktiska skäl inte fick plats i kyrkan tycker jag absolut SVT gjorde helt rätt denna gång.
Vad har familjen sagt i DVD-frågan då? Skall det vara förbjudet att beställa en kopia från SvT i efterhand? (Not: jag hittar inte länken nu, men vad jag sfätstått vägrades man beställa en kopia av programmet från SvT).
Eller är en begravning ett tillfälligt enstaka sorgetillfälle som absolut inte får återupplevas senare? Jag har svårt att se detta i övrigt i samhället eftersom många (likt jag) besöker gravplatser i efterhand. Då borde man väl kunna se en DVD med en bregavning i efterhand?
@Johan- Det står i min första post om händelsen, en bit ner, under rubriken "Boyahed uppe igen, utan bild"
Där skriver jag om vilket svar jag fick från SVT:s privatkopie-avdelning:
SVT stänger ner Boyahed.com
Svaret är tydligt:
"[V]i vill inte att dessa bilder ska spridas på något annat sätt. Begravningen kommer inte heller att visas i repris eller finnas tillgänglig på SVT:s hemsida."
Men det hyckleriet är egentligen en bisak. Hurvudfrågan är om SVT ska ha rätten att bussa sina bolagsjurister på privata hemsidor och stänga ner dem för att de ogillar satir? Det tycker inte jag!
Jonathan:
Så länge inte Jesus eller Mohammeds familj drabbas så tycker jag det är ok.
Eller uttryckt på annat sätt: Det hela gäller hänsyn till Englas familj. SVT har inte mycket med det att göra såvitt jag kan se.
För att vara strikt försöker de hävda att det är ett intrång i deras varumärke som skett. Varumärken är precis som upphovsrätten en del av immaterialrätten, men andra regler gäller. I korthet är det intrång när du utnyttjar någon annans varumärke för att sälja en produkt. Att sälja DVD:er med SVT-loggan borde* alltså vara ett solklart fall av varumärkes-intrång, oavsett innehåll. (Varianter med överkryssade, brinnande eller på annat sätt modifierade loggor arrangerade så att det framgår att filmen i fråga är en kritik riktad mot SVT och inte alls producerat av SVT borde* inte vara intrång.)
Här föreligger inget försök att sälja produkter eller tjänster under SVTs varumärke. Alltså är det inget intrång.
Om skämtet är fult låter jag andra bedöma, men oavsett så beter sig SVT fult när de försöker stänga ner sajten. Webbhotellet, Servage, beter sig fult när de viker sig. Kom ihåg-lapp för framtiden: har du sajt på Servage kan du förvänta dig att den ryker om någon grundlöst hävdar immaterialrättsliga intrång.
*Jag är inte jurist.