Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, augusti 09, 2008

    Klara besked från Sahlin i Vitabergsparken

    [UPPDATERAD] Det var många bekanta ansikten i den månghövdade publiken som i dag lyssnade på Mona Sahlins sommartal i Vitabergsparken i Stockholm. Jag hälsade bland annat på Nina, Erik, Peter och Rosemari.

    På scenen under Sahlins tal satt ett tjugotal SSU:are iklädda röda t-shirts med en bild på partiledaren och texten ”Mona for president”. Tilltalande tanke, även om det konstitutionellt kan bli knepigt.

    Mona Sahlin talade inledningsvis om internationell solidaritet och om vikten av att stå upp för mänskliga rättigheter, inte minst när världens ögon riktas mot Kina och konflikten mellan Ryssland och Georgien. Hon påminde också om situationen i Palestina, Irak och Zimbawe.

    Sahlin övergick sedan att kommentera den stadsdel – Södermalm – hon valt att tala i och påminde om det löfte hon gav förra året under sitt sommartal i Botkyrka. Då utlovade hon en miljardsatsning på upprustning av boendet och andra insatser i de så kallade miljonprogramsområdena. Det löftet, försäkrade Sahlin, tar socialdemokratin med sig i valrörelsen.

    Bland de många frågor Mona Sahlin tog upp i sitt tal fick FRA stort utrymme och resulterade i kraftiga applåder från publiken. Hon konstaterade att FRA-debatten varit mycket uppfriskande, men samtidigt olycklig. Med det senare avsåg Sahlin regeringens hantering av debatten, något som hon menade visat på en ”oförmåga hos regeringen att ta sitt demokratiska ansvar”. Det räcker inte med att lyssna på medborgarna, menade Sahlin. Man också höra vad de säger. Därefter upprepade hon tydligt löftet om att en socialdemokratisk regering kommer att riva upp FRA-lagen.

    Mona Sahlin gjorde också klart att socialdemokraterna och miljöpartiet kommer att lägga en gemensam motion i FRA-frågan i höst, och hon uppmanade alla liberaler som hukade i riksdagsbänkarna att ta chansen att rösta för den. Sahlin konstaterade att Fredrik Reinfeldt, efter att ha fått underkänt av sina egna partivänner i fråga om hur FRA-lagen hanterats, räckt ut handen till samarbete med socialdemokraterna för att köra över tvehågsna borgerliga riksdagsledamöter.

    Sahlins besked var glasklart: Det enda sättet för Fredrik Reinfeldt att få socialdemokraternas stöd i FRA-frågan är att riva upp lagen, börja om och tillsätta en ny parlamentarisk utredning som arbetar i full öppenhet om en acceptabel lagstiftning.

    Andra besked som Sahlin levererade var att den socialdemokratiska partistyrelsen nu antagit en klimatplattform, baserad på det rådslagsarbete som pågått sedan valet. Bland de mål och visioner som Sahlin målade upp märktes att Sverige ska ha brutit sitt oljeberoende till 2020 och ha 40 procent lägre utsläpp av växthusgaser jämfört med 1990. Dessutom ska 75 procent av de hus som byggs 2020 och alla offentliga nybyggnationer ska vara energieffektiva. Vidare vill s att investeringar i järnvägen prioriteras framför väginvesteringar. Till exempel ska Sverige satsa på höghastighetståg mellan storstäderna, förbättra underhållet av järnvägen och satsa på biltåg.

    När det gäller arbetsmarknadspolitiken så återkommer jag till det i ett särskilt inlägg.

    Sammanfattningsvis så tycker jag att det var ett bra och klargörande tal Mona Sahlin levererade. Det var inget retoriskt mästerstycke och på flera punkter hade jag önskat fler konkreta förslag. Men helheten var bra och publiken föreföll nöjd.

    * * *

    Efter Peter Karlbergs kloka påpekande har jag ändrat länkarna till de s-bloggare jag träffade i Vitabergsparken till, i förekommande fall, inlägg de själva skrivit om Mona Sahlins tal. Skälet till att jag inte gjorde det från början var att de då inte hunnit posta sina inlägg.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Klara besked från Sahlin i Vitabergsparken"

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 augusti, 2008 17:05) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 augusti, 2008 21:02) : 

    Jag var också där...

    Carin J och Mona S sa en hel del bra saker i parken.

    Jag fick intrycket av att Carin J är samma person i media som här i parken.
    Ärlig och rak.

    Mona S däremot har jag ofta uppfattat som misstänksam mot media men här i parken var hon avslappnad och betydligt "mjukare".

    Det jag reagerade negativt på var dock detta med allmän skolfrukost i Sthlm.
    Det tycker jag inte är samhällets sak.

    När det gäller SD så tror jag att det bästa S kan göra är att behandla dom precis på
    samma sätt som andra partier och bemöta deras politik med argumentation.
    Inte att ge dom en stämpel av nåt som katten släpat in...
    Det gagnar dom bara.

    Nåt som inte nämndes var situationen i psykiatrin och inte heller dom hemlösa.
    Däremot pratade Mona S om Pride och homosexuella.
    Dom tycker jag har fått nog med uppmärksamhet nu och klarar sig bra på egen hand.
    Där har S som ex varit överambitiösa i sin iver att vara PK och glömt dom som verkligen behöver synliggöras.

    Ställa grupp mot grupp?
    Ja.
    Det handlar politik ofta om.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 augusti, 2008 21:56) : 

    Ja, jag har bara läst tidningsreferat och ditt blogginlägg så jag får väl lov att vara försiktig. Menom vi talar i brutala termer som att vinna nästa val tor jag att Mona är inne på fel spår. Skall vi göra
    något åt klimatet (vilket jag är långt ifrån övertydgad om)jkommer det att kosta pengar vilket väljarna definitivt inte vill. FRA-frågan är ett stort jippo men intresserar i stort sett baras en grupp ungdomliga Fäjsbookare. I fråga om Georgien har hon inte tänkte efter ordentligt utan bara hoppat på tåget. Kroitiken mopt regeringen för att "ofinansierade" skattesänkningar är ju löjlig - om man finansierar skattesänkningen får den ju ingen effekt (naturligtvis kan man diskutera fördelningseffekterna.)

    Jag har alltid hävdat att om man inte röstare i valet så innebär det i praktiken att man ger sin röst åt det alternativ man tycker minst om. Men -ärligt talat- jag evt verkligen inte hur jag skall rösta i nästa val.Naturlihytvos kan jag inte rösta på de borgerliga allianspartierna. Men säkert inte heller på Mona. Ställer Planskilda Korsningspartiet upp?

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 augusti, 2008 22:04) : 

    Ja, två gånger har jag nu försökt att be om ursäkt för alla stav- och skrivfel i min kommentar som av någon anledning publicerades innan jag hann redigera den. Jonas - du får gärna radera mina kommentarer så skall jag försöka igen och hoppas att det blir snyggare.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 augusti, 2008 15:17) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    kommentera