Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, augusti 06, 2008

    Faran med fördomar

    [UPPDATERAD] Såväl på ledarredaktionens blogg som på ledarsidan uppmärksammar SvD:s Sanna Rayman en nyutkommen bok om Centrum mot rasisms (CMR) utspel våren 2005 om huruvida Nogger Black-reklamen var rasistisk eller inte.

    I boken, betitlad ”Fallet Nogger Black” (Agora 2008), beskriver Oscar Pripp och Magnus Öhlander, båda docenter i etnologi, bakgrunden till den bojkottuppmaning som CMR riktade mot glassen och de diskussioner som följde.

    Sanna Rayman skriver:
    För att illustrera vidden av majoritetssamhällets hånfullhet beskriver författarna hur en ”nyliberal” bloggare ”med anknytning till tankesmedjan Timbro” skämtar om saken och sedan citeras av en s-anknuten dito, som finner skämtet roligt. Av någon anledning förväntas läsaren finna det avslöjande att en socialdemokrat kan dela humor med en Timbrodebattör.

    Jag har själv inte läst boken, men den ”nyliberala” bloggaren som åsyftas är med största sannolikhet Mattias Svensson och s-diton undertecknad. Läs mer om detta här.

    Jag tror att Sanna Rayman sätter fingret på något väsentligt när hon efter ovanstående citat lakoniskt kommenterar ”Apropå fördomar”. För det är ju precis fördomar som Oscar Pripp och Magnus Öhlander gör sig skyldiga till om de utifrån Mattias Svenssons och mina inlägg drar slutsatsen att det vi ägnar oss åt är hånfullhet mot antirasism. I själva verket är det, åtminstone i mitt fall; jag vill inte göra mig till talesman för Mattias Svensson, precis tvärtom.

    Rasism och fördomar är destruktiva krafter som jag vill motverka. Däremot menar jag att CMR drog ett löjets skimmer över sig själva med sitt Nogger Black-utspel. Arbetet mot rasism är för viktigt för att skötas på ett så enfaldigt sätt.

    * * *

    Nu har jag fått lite mer information om vad som står i boken. Trots att skriften tydligen innehåller mängder av noter så saknar detta avsnitt tydliga sådana. Det ska finnas en not till smedjan.com precis innan, till en del av Mattias Svenssons text, men ett längre utdrag saknar not. Till min blogg finns enligt uppgift ingen hänvisning alls och jag är inte uttryckligen nämnd vid namn. I stället omnämns jag som ”bloggaren tillika ordförande för en organisation kopplad till socialdemokratin”, varav det senare syftar på Socialdemokratiska pressföreningen.

    Citat från kommentarsfältet till det blogginlägg jag skrev då utesluter möjligheten att det skulle handla om någon annan än mig. Agerandet är obegripligt. Varför vågar inte författarna namnge mig rent ut och ange en vettig källa till sina citat?

    Jag har nu skrivit till Agora och bett om ett recensions-ex av skriften.

    Och Mattias Svensson har uppmärksammat Sanna Raymans artikel och min kommentar på sin blogg.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Faran med fördomar"

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 augusti, 2008 08:30) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (06 augusti, 2008 09:06) : 

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 augusti, 2008 09:23) : 

    Det roligaste i den här historien måste ju fortfarande vara Kristiansbladet som i ett glasstext gav glassen ifråga betyget KKK av KKKKK möjliga.

     

    Anonymous Anonym skrev... (06 augusti, 2008 09:24) : 

    Glasstext = glasstest. Så klart.

     

    kommentera