Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, augusti 06, 2008

    Våldets orsaker

    [UPPDATERAD] Flera medier tar upp att thailändska myndigheter förbjudit all försäljning av spelet Grand Theft Auto (GTA) efter att en förvirrad 18-åring mördat en taxichaufför, enligt egen utsago inspirerad av spelet.

    Tidigare uppgifter talade om att 18-åringen i själva verket aldrig ens spelat Grand Theft Auto, utan bett sin fattiga familj att köpa det. När de förklarat att de inte hade råd ska killen i stället ha beväpnat sig med kniv och begått vansinnesdådet.

    Nu riskerar butiksägare som saluför GTA i Thailand dryga böter och upp till tre års fängelse, medan personer som säljer spelet via internetbutiker kan dömas till upp till fem års fängelse.

    Jag har naturligtvis ingen aning om vad som fick den thailändske 18-åringen att råna och mörda en taxichaufför. Men det känns som att de thailändska myndigheterna gör det allt för lätt för sig genom att skylla på ett spel. Kanske borde de i stället fundera över killens mentala hälsa och vad som eventuellt gått snett i hans uppväxt.

    Min avsikt är inte att förminska det brott han begått, men om man nöjer sig med att peka ut ett populärkulturellt fenomen som uppskattas ha sålts i över 70 miljoner exemplar världen över så missar man nog målet.

    * * *

    Inte nog med att GTA ges skulden för mord. I Luleå misstänks spelet vara orsak till att stadens blomsterplanteringar utsätts för meningslös skadegörelse...

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Våldets orsaker"

     

    Anonymous Markus Lappalainen skrev... (06 augusti, 2008 10:36) : 

    Jag måste medge att man gör saker väldigt lätt för sig när man genast går från dåd till förbud, men samtidigthar man förståelse för det beslutet, dock inte bestraffningen. Någonstans handlar det väl om att Thailänska myndihgheter måste gå ut och viss en stark fasad inför dessa typer av dåd, likt Sverige och tsnumaikatastrofen. Tacjk för en bra blogg

     

    Blogger Jonas skrev... (06 augusti, 2008 12:06) : 

    Det är otroligt att denna debatt kommer igen och igen. Jag skrev om det när Postal var på tapeten i Sverige och satt i styrelsen för Sveriges Roll- och konfliktspelsförbund när spelet kult anklagades för att utbilda mördare och satanister

    qui bono | datorspelsvåld

     

    Anonymous Olof Morian skrev... (06 augusti, 2008 14:57) : 

    Aftonbladet gjorde ju en vettig vinkling för en gång skull, men känns lite slappt av SvD när de bara copy-pastear nåt från Bangkok TT:

    "Spelet, som sålt i tiotals miljoner exemplar världen runt, handlar om en smågangsters extremt våldsamma karriär för att bli maffiaboss."

    ...och Super Mario är ett spel där man brutalt stampar ihjäl sköldpaddor. Intressant är även att det aldrig skrivs vilket GTA det rör sig om (det finns typ 6 eller 10 beroende på hur man vill räkna), men såvitt jag vet finns det inget uppdrag i nåt av spelen som tvingar en att hugga ner en taxichaufför.

    I GTAIV, som antagligen är det som åsyftas, kan man välja att betala snällt för att åka taxi dit man vill. Om nu tv-spel påverkar en så mycket så kommer antagligen fler ungar betala för sig än att köra springtaxi eller hugga ner folk, för majoriteten av tv-spelare är inte psykiskt instabila.

     

    Blogger Marcus skrev... (06 augusti, 2008 15:36) : 

    Dennis grävde lite mer i det och skrev bra om det nyligen.

     

    Anonymous Per Madsen skrev... (06 augusti, 2008 16:21) : 

    Man lär inte få se Batman i Thailand heller efter det här, inte heller läsa superhjältetidningar som captain america. Den här debatten dyker upp då och då, frågan är hur det egentligen förhåller sig. Påverkas vi eller inte.

    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article3032697.ab

     

    Anonymous Per Madsen skrev... (06 augusti, 2008 20:41) : 

    http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/
    utrikes/article3032697.ab

    Hela länken kom inte med i förra inlägget

     

    OpenID andersbwestin skrev... (06 augusti, 2008 22:20) : 

    Allt en människa möter i livet påverkar nästa tillstånd. Att tro att dataspel inte skulle ha en påverkan är nog överoptimistiskt.
    Det svåra är att veta de exakta förloppen.
    På marginalen kan Grand Theft Auto trigga ett eller flera mord.

    Uppfattningen att medieströmmen inte påverkar människors liv är för mig en mycket naiv föreställning, hur pk den än tycks vara.

    MVH

     

    Blogger Jörgen L skrev... (07 augusti, 2008 00:15) : 

    @andersbwestin:
    Om man ligger så nära gränsen att GTA triggar igång en att mörda så kommer nåt annat att göra det i vilket fall.

    Ett dataspel som GTA är till sin natur en interaktiv skönlitterär berättelse, och det är man som spelare medveten om ifall man inte redan innan har en kraftigt störd verklighetsuppfattning.

    Om det triggar igång nåt, är det då den störda verklighetsuppfattningen eller spelet som är orsaken?

     

    OpenID andersbwestin skrev... (07 augusti, 2008 07:44) : 

    jörgen l
    Har du möjligen tänkt på att livet är så komplext att personligheten är summan av miljarder av små tillstånd som summeras till en enhet. Varje ögonblick är en triggers.
    Allt är en statistisk risk.

    Sedan är jag så pass tungsint så att jag änd sedan mina två söners första dagar framför dataskärmen och förutsett den pubertala och icke ansvarstagande mannen.
    GTA är det ultimata beviset för min klarsyn. Bullshit förpackat i snygg yta.
    Jag längtar efter den vuxne och ansvarstagande mannen. Inte et gigantiskt vuxendagis som vi nu har.
    Interaktiv skönlitterär berättelse. Jag gapar inför ordens förvrängning. Interaktiv är jag med på men får jag byta ut skönlitterär mot något helt annat.

     

    Blogger Jörgen L skrev... (07 augusti, 2008 20:57) : 

    @andersbwestin:
    Skönlitterär i betydelsen "fiction", inte "vacker"...

    Visst kan man se vår personlighet som summan av allt vi varit med om, men att gå från det till att beskylla ett dataspel för att orsaka mord är ett långt steg. Det är bara den sista droppen som översvämmar galenskapens bägare, som säkert fyllts på rikligt från andra håll.

    Varje aktivitet vi företar oss är en balans mellan risk och nån form av utbyte. Om ett dataspel som spelas av många miljoner spelare en eller ett par galningar över kanten så är det en mycket liten risk gentemot de miljoner som finner nöje av att spela.

    Biltrafiken dödar 500 pers per år i Sverige, alltså en 1000-tals gånger större riskfaktor, och det anser vi oss kunna leva med...

     

    OpenID andersbwestin skrev... (07 augusti, 2008 23:15) : 

    Jörgen
    Visst har du rätt i ditt resonemang men faktum är att det största problemet med spel likt GTA inte alls behöver vara den direkta kopplingen till ett enstaka mord. Det största problemet som jag ser det är odlingen av den nonchalanta, egoistiska, grandiosa mannen.
    Jag tycker mig definitivt se en tydlig skillnad i vissa manlighetsgrupper i samhället.
    Det har blivit mer tillåtet att vara ett stort individualistisk vrålego.
    Det finns alltid ett samspel mellan människan, gruppen (flocken) och omgivningen.
    Den fria kommersiella TV industrin tillsammans med det nya dataspelandet har definitivt odlat vissa destruktiva spiraler på gruppnivå som i sin tur smittar till individnivå.
    Det är som ett återkopplat resonansystem mellan hönan o ägget.

    Det är det som gör det så svårt och samtidigt så lätt att slippa undan det individuella ansvaret. Man kan hänvisa någonstans så att man själv blir fri från skuld.

    Detta är väl ett generellt system för hur kulturer och den kollektiva tidsandan skapas.

     

    kommentera