Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, september 18, 2008

    Bloggbävningen kartlagd

    [UPPDATERAD] Det jag rapporterar från kvällens seminarium lär jag knappast vara ensam om. Snabbt fylldes nämligen konferenssalen på hotell Victory på med åhörare varav påfallande många hade bärbara datorer som de kopplade upp mot hotellets trådlösa nätverk. Med andra ord så kommer det nog att komma ett stort antal blogginlägg som refererar till seminariet och det som sades där.

    Det mesta kretsade inledningsvis kring en rapport som Twingly tagit fram på socialdemokraternas uppdrag om hur FRA-frågan diskuterades i bloggosfären dagarna innan sommarens omröstning, och deras reaktion efter omröstningen.

    Rapporten presenterades av Martin Källström på Twingly och visade bland annat hur personer som Fredrik Reinfeldt, Sten Tolgfors, Fredrick Federley och Annie Johanssons anseende påverkades – i de flesta fall sjönk avsevärt – i samband med riksdagsomröstningen. Reinfeldt var den av dessa som påverkades minst negativt, vilket antagligen återspeglar det faktum att han i största möjliga mån höll en låg profil i frågan.

    De stora förlorarna i fråga om anseende (mätt genom positiva respektive negativa omnämnanden i redaktionella texter och blogginlägg) var otvetydigt Tolgfors och Federley. Dessvärre hade ingen mätning gjorts rörande Camilla Lindberg, men troligen syntes hon knappt på radarn innan själva omröstningen – efter vilken hon framträtt som en hjältinna.

    Matti Palm på pr-företaget Greenhill Relations drog en del intressant statistik om i vilken utsträckning traditionella medier nämner/refererar till bloggar i sin rapportering om olika frågor. Han exemplifierade med skriverierna om OS, där 0,6 procent av de redaktionella artiklar som går att hitta på nätet på ett eller annat sätt nämner bloggar. I fallet med den så kallade Boreliusaffären var det 2,5 procent, USA-valet hittills 3,3 procent, iPhone-lanseingen 3,8 procent och Almedalsveckan 4,5 procent.

    Det kan jämföras med FRA-frågan där 13,9 procent av skriverierna mellan maj och september och september i år har bloggreferenser. Fokuserar man enbart på den mest heta perioden maj-juni så är siffran hela 19 procent, vilket är väldigt högt.

    Palm kunde också visa att vissa debattörer nästan enbart är flitigt citerade och omnämnda i bloggosfären, men inte alls eller endast ytterst lite i traditionella medier. Det gäller bloggprofiler som Oscar Swartz, Rick Falkvinge och ”Blogge Bloggelito”. Men överraskande nog också Camilla Lindberg.

    Mot slutet av seminariet kom vi också att prata en del om andra nya medieformer och dess påverkan på samhällsdebatten och journalistiken. Exempelvis nämndes Bambuser (se seminariet i efterhand här) och den nya satsningen Arvid Falk, kring vilken redaktörerna Rosemari Södergren, Erik Laakso och Anders Löwdin lägga ut texten.

    Sammanfattningsvis så bjöd kvällen på mycket intressant och tänkvärt. Stort tack till Johan Holmgren och Kristian Krassman som stått för de praktiska arrangemangen.

    * * *

    PS: Nu finns Twinglys rapport att läsa på nätet, och den är också omskriven i SvD. Även Greenhill Relations rapport ligger nu ute.

    Relaterade inlägg finns bland annat att läsa hos Blogge, Annika Andersson Ribbing, Mary X Jensen, Marie ”Emma” Andersson, Martin Jönsson, Peter Karlberg och Bloggtidningen.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Bloggbävningen kartlagd"

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 september, 2008 20:54) : 

    Det där med olika grad av synlighet för olika "bloggprofiler" kan ju ha sina förklaringar. En är den ganska löjliga signaturen "Blogge Bloggelito" istället för ett riktigt namn (men man kan ju annars använda namnet istället). En annan är att jag och Swartz har utmärkt oss ganska rejält med "farliga" inte helt rumsrena och politiskt korrekta åsikter i vissa sexfrågor, att vi är betydligt mer frihetliga därvidlag än mainstreammedia.

    Falkvinge har petat litegrann i det där också, men han är ju annars partiledare och borde röna större uppmärksamhet bara av det skälet. Fast han får å andra sidan tevetid då och då.

    Bäst är naturligtvis att vara måttlig och redan finnas i systemet så att säga. I alla fall om man vill röna pressens uppskattning.

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 september, 2008 00:51) : 

    Förutom att analys av detta slag är intressant ur ett medieutvecklingsperspektiv, så tycker jag att det kanske mest påtagliga i statistiken är hur Tolgfors trovärdighet rasade då han ändrade ståndpunkt. Det visar folkets obarmhärtighet och misstro för personer som inte håller ett löfte. Detta går att direkt översätta till företag, varumärken och produkter.

     

    kommentera