Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, september 17, 2008

    TCO och livspusslet

    I morgon, torsdag den 18 september, arrangerar TCO en öppen hearing/diskussion om hur vi tar nya steg framåt för jämställdheten. Det sker bland annat mot bakgrund av den debattartikel som utredaren Ulrika Hagström samt presschefen Kerstin Olsson skrev för ett tag sedan, om att låta hushållsnära tjänster subventioneras med upp till 90 procent för barnfamiljer där båda föräldrarna arbetar.

    Jag är själv inte småbarnsförälder, men kan vittna om att anlitande av hushållsnära tjänster väsentligen gett mig och min fru mer tid åt arbete, fritidsintressen och varandra. Alliansens skatteavdrag har inte varit avgörande för vårt beslut – men det har definitivt bidragit.

    Till seminariet har bland annat HBT-sossen Alexandra – och som jag träffade på ett mingel i kväll, tack för trevligt sällskap – anmält sig och utlovat TCO hett om öronen. Hon menar att hushållsnära tjänster inte är lösningen på livspusslet, ”lika lite som att hushållsnära tjänster är vägen till en mer jämställd familj (eller jämställdhet i stort)”. Och det kan jag hålla med om. Däremot tror jag nog att det kan bidra till att män och kvinnor – om vi nu ska hålla oss till heteronormen – får en större chans att uppnå jämställda inkomster och därmed ekonomisk balans.

    Men självklart är det så att problemet med att många män inte tar tillräckligt stort ansvar för hem och barn inte löses genom hushållsnära tjänster. Överhuvudtaget så tror jag att bristande jämställdhet främst är ett attitydproblem som kräver andra lösningar; exempelvis kvoterad föräldraförsäkring.

    Vad systemet däremot innebär (även om jag absolut skulle vilja se en bättre konstruktion av det än den regeringen fastnat för) är att efterfrågan på vita tjänster ökar. Och det är synnerligen välkommet. Enligt en undersökning från försäkringsbolaget If kan 44 procent av svenskarna tänka sig att betala svart för att få hantverkshjälp i hemmet. Enligt Skatteverket uppskattas svartjobben kosta 66 miljarder kronor i utebliven skatt.

    Andra skriver intressant om , , , , .


    Kommentarer om "TCO och livspusslet"

     

    Blogger Alexandra Einerstam skrev... (18 september, 2008 09:14) : 

    Tack för "bloggstänkaren". Det där med vit och svart arbetskraft är intressant. Det är bra att vita tjänster ökar, men vad jag protesterar mot är 1. det subventioneras på bekostnad av skola, vård och omsorg. 2) De som nyttjar dessa tjänster är redan priviligerade 3) hjälper inte ett dyft i arbetet för ett mer jämställt samhälle eller ett jämställt hem.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 september, 2008 10:14) : 

    1) Själv vänder jag mig mot begreppet "subventionera". Vi har som bekant olika momssatser på olika varor och tjänster utan att vi för den skull pratar om att de två lägre momssatserna är subventionerade. Varför då göra det när det gäller andra skatter? Dessutom innebär det faktum att fler jobb utförs vitt en ökning av skatteintäkter; svarta jobb genererar ju inga skatteintäkter alls.

    2) Det är i hög grad sant, men det är i mina ögon inget problem i sig. Det finns många exempel på samhällsföreteelser som bara utnyttjas av vissa grupper. Det är inget relevant argument mot dem, som jag ser det.

    3) Nja, om det innebär att fler kvinnor kan arbeta lika mycket som de önskar (=lika mycket som sina män, om vi nu tillämpar ett heteronormativt resonemang) så skulle jag nog vilja hävda att det gör en del för jämställdheten eftersom det då blir väldigt svårt för arbetsgivare att motiver lägre löner för kvinnor som utför samma/jämförbara jobb som män.

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 september, 2008 18:34) : 

    Alliansen är borgerlig men har gjort nåt som borde strida mot sin ideologi.
    Man ger indirekt en subvention till företag inom hushållsnära tjänster så att fler kunder skall efterfråga dom.
    Företagen har alltså inte på egen hand haft möjlighet att locka till sig tillräckligt många kunder.

    En borgerlig väljare borde inte applådera detta utan se det ideologiska sveket.
    Jag ser det inte som en subvention till kunderna men det är så man vill få det att se ut.
    Företagen i branschen har ju i många år velat ha subvention av hushållsnära tjänster
    och bl.a Hemfrid har ju varit framme massor av gånger om detta i olika media.

     

    kommentera