Vilka styr den svenska debatten?
SVT:s Kulturnyheterna tog i går upp ”fenomenet” att politiker, näringsliv och kändisar ofta tar hjälp av kommunikationsproffs på pr-byråer för att hantera kriser eller bara nå ut med sitt budskap. Inslaget börjar c:a 08:40 in i sändningen. Inledningsvis hävdar programledaren att pr-konsulter är ”snabba att ta på sig äran” för att ”styra debatten” i svensk media. Detta har sedan inget egentligt stöd i själva inslaget. Att hårt granskade organisationer och personer tar hjälp i sitt kommunikationsarbete är för det första inte att ”styra debatten” och för det andra så har jag aldrig hört någon pr-konsult – och då känner jag ändå ganska många – beskriva sitt arbete i de termerna. Vad den i inslaget enda intervjuade pr-konsulten, Helena Söderlind Paues på Cohn & Wolfe – tillika en av de drivande i nätverket pr-sossen, säger är att mycket av det vi ser i medierna på ett eller annat sätt har slipats kommunikationsmässigt. Men det är knappast detsamma som att pr-byråer styr vad som sägs. Rimligtvis är ju de flesta tv- och radioreportage som sänds, liksom de tidningsartiklar som publiceras, skapade av proffs som väljer sina ord noggrant, redigerar, klipper och på andra sätt använder sin yrkesskicklighet för att få fram det man vill få ut på bästa sätt. Är det väsentligt annorlunda än att de som blir intervjuade eller får chansen att presentera något i medierna och förbereder sig på alla sätt man kan – exempelvis genom att förtydliga vad man vill säga och välja sina tillfällen att göra det? Även Karin Pettersson, chefredaktör för Fokus, intervjuas i inslaget – och hon varnar för att överskatta vilken hjälp man egentligen har av professionella kommunikatörer. Hon tror att vi kan riskera att få ett samhälle ”där allt är likriktat, där alla pratar på samma sätt och där alla är medietränade”. Samtidigt tror Karin Pettersson att det då kan komma en motreaktion i form av en person ”som våga kliva utanför mallen”. Själv förstår jag den journalistiska rädslan för det genommedietränade samhället, även om jag tror att risken är överdriven. Och om det värsta som skulle komma av det är personer och organisationer som sticker ut genom att agera tvärtemot pr-konsulters och andra kommunikationsproffs råd, så har jag faktiskt inget emot det alls. Det vore faktiskt lite uppfriskande. * * * PS: Snälla SVT Play, gör det möjligt att ”bädda in” klipp på externa webbplatser som bloggar! Andra skriver intressant om media, kommunikation, pr. |
Kommentarer om "Vilka styr den svenska debatten?"
Möjligen har du redan fått information om detta, men det finns en tydlig knapp (som leder vidare till en kodslinga) för "inbäddning" av inslag på SVT Play. Knappen sitter ute till höger.
Eller så menar du något annat, som jag missförstått.
/Jonas F
Jonas F, någon sådan tydlig knapp syns inte om man som jag använder Firefox. De knappar som då finns till höger är "Litet fönster", "Tipsa", "Inställningar" och "Hjälp".
Ok. Med Windows/Explorer så ligger knappen "Bädda in" under "tipsa-knappen" (när man hittat det inslag/program man vill se/bädda in).
Noterade just att det finns en info-länk på startsidan (långt ner) svtplay.se.
Jonas F