Tunnelbanan mest kostnadseffektiv
Dagens Nyheter uppmärksammar i dag (tyvärr inte på nätet) en ny rapport som Stockholms handelskammare låtit ett konsultföretag ta fram. I rapporten jämförs kostnader för investering, drift och fordon mellan olika former av kollektivtrafik – och kanske något överraskande kommer man fram till att tunnelbana sammantaget blir billigast per passagerare. Förutsättningen är dock att underlaget är minst 45 000 resenärer. Men redan i dag har Stockholms kollektivtrafik nästan 2,5 miljoner resor varje dag, och Stockholms län växer med i genomsnitt 104 personer varje dag. Detta ställer stora krav på framtidens kollektivtrafik. I den befolkningstäta Stockholmsregionen med ett omfattande pendlande och ett stort antal korta resor är följaktligen tunnelbanan det bästa alternativet. Stockholms handelskammare konstaterar att tunnelbanan är billigast att bygga och driva, ungefär en tredjedel av kostnaden för spårväg. Därför menar de att det snarast borde planeras för att bygga ut tunnelbanan. Som tunnelbaneentusiast gläder jag mig åt att socialdemokraterna i Stockholms läns landsting och stadshus har en rad förslag till utbyggd tunnelbana. Det handlar om nya linjer och förlängningar, men också om att vässa tekniken så att SL kan sätta in fler tåg. Läs även vad HBT-sossen skrivit om dessa satsningar och handelskammarens rapport. Andra skriver intressant om politik, stockholm, tunnelbana. |
Kommentarer om "Tunnelbanan mest kostnadseffektiv"
"Stockholms handelskammare konstaterar att tunnelbanan är billigast att bygga och driva, ungefär en tredjedel av kostnaden för spårväg."
Men snälla - att bygga spårväg i befintlig gata eller på egen banvall skulle vara 3 gånger dyrare än att bygga och spränga fram en tunnelbana 20 meter under jorden!!!! Rimlighetsbedömning!!!! Synd att Handelskammarens luftpastejer sväljs så lätt av (s). Vad Handelskammaren vill är ganska klart men att även (s) luras med på det är sorgligt. Dags för en ny gemensam slogan? "Rör inte min (s)UV".
T-banan är inget bra alternativ på korta och medellånga sträckor i innerstaden. Gå in på SLs reseplanerare och sök på t.ex. Frihamnen - Norrmalmstrorg. Här är yttrafiken (buss 76) snabbast. Problemet är att budsstrafiken slagit i kapacitetstaket bl.a. på linje 4. Denna stomlinje följer i stort sett hela sin sträckning T-banan och passerar hela tiden T-banestationer. Ändå är den en av europas hårdast belastade innerstadsbusslinjer och har fler pass. per dag - 60.000 -än hela SJs linjenät.
Både T-bana och modern stadsspårväg behövs i en miljömedveten storstad år 2010.
HK och S tycks leva kvar i betongens 1960-tal med en tristinnerstadsfientlig trafikpolitik.
En modern spårväg av europeisk modell är kapacitetsstark, avgasfri, energisnål och lättillgängligare än både bussar och T-bana.
Under den rödgröna regimen tillkom inte ett enda avgasfritt kollektivtrafikfordon på gatorna och inge T-banelinjer heller för den delen - bara bullrande bussar. Bl.a. insattes 200 nya ledade diselbussar på innerstaden - en satsning som de rödgröna kallade den största kollektivtrafiksatsningen sedan T-banan !
Bo Lagerqvist