Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, maj 27, 2010

    En tradition av mygel och tystnad

    [UPPDATERAD] Ett av de första inlägg jag skrev när jag började blogga för drygt fem år sedan handlade om medlemsfusk inom socialdemokratin och ”den kultur av mygel och maktfullkomlighet” som allt för länge präglat Stockholms arbetarekommun. Jag har tyvärr fått tillfälle att återkomma till det temat många gånger sedan dess.

    I går kunde TV4 Nyheterna rapportera om misstankar om fusk med nomineringsprocessen inom socialdemokraterna i Stockholm. En person ska ha nominerats av åtta s-föreningar, varav tre är helt nya och har knappt några medlemmar. Och i en av föreningarna som nominerat politikern är bara hans släktingar medlemmar, enligt granskningen.

    Även Svenska Dagbladet och Expressen uppmärksammar detta.

    Det som förenar flera av de nominerande föreningarna är dessutom att de är så kallande invandrarföreningar vars medlemmar har turkisk bakgrund. Inom Stockholms arbetarekommun finns fortfarande något som kallas Invandrarutskottet som rekryterar och profilerar politiker med invandrarbakgrund samt arrangerar utbildningar för olika uppdrag. Och det har av tradition funnits gott om ”turkiska” s-föreningar i norra Stockholm.

    Redan när jag var SSU-aktiv i Kista för 25 år sedan ironiserades det en del över Turkiska SDUK (socialdemokratisk ungdomsklubb), där medelålders män drack kaffe, rökte och var högljudda. Och redan då muttrades det en hel del om märkligheter i samband med nomineringar och val. Men vad jag minns så gjordes det aldrig något åt detta.

    Problemet är inte att vi har s-föreningar baserade på etnisk härkomst. Människor får självklart organisera sig hur de vill. Att man däremot institutionaliserar vissa föreningars inflytande i exempelvis nomineringsarbetet genom särskilda utskott är ett demokratiskt problem.

    Alexandra Einerstam har på ett förtjänstfullt sätt redogjort för de märkligheter som pågår i samband med nomineringar och val i Stockholms arbetarekommun (läs om detta här, här och här).

    Tomas Rudin, som har en närmast unik roll motsvarande lokal partisekreterare för s i Stockholm, säger till TV4 att det inte har någon betydelse för nomineringsprocessen hur många föreningar som nominerar en viss kandidat. Alla som är eller varit aktiva i arbetarekommunen vet dock att detta inte är sant.

    Efter den massiva uppmärksamheten som följde efter avslöjandena om mygel i valprocesserna hos moderaterna i Stockholm borde det ha varit självklart att det skulle komma uppföljande granskningar av socialdemokraterna. Personligen välkomnar jag detta. Det är hög tid för oss att ta bladet från munnen och sätta stopp för mygel och fusk. Alla vinner i längden på det, inte minst demokratin.

    * * *

    PS: Läs gärna också Sandro Wennbergs inlägg om detta på bloggen Partistaten.


    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "En tradition av mygel och tystnad"

     

    Blogger Calle Fridén skrev... (27 maj, 2010 07:38) : 

    Man kan hamna på riksdagslistan med tre nomineringar, man kan hamna utanför den med tjugotre. Det hade ju varit förtjänstfullt om du på din välbesökta blogg i såna fall också berättade hur processen går till - att det finns en valberedning som gör ett förslag, utifrån nomineringar, som sedan fastställs av en valkonferens eller liknande, där det finns all möjlighet i världen att yttra sig. Har du gjort det?
    Tyvärr ger ditt inlägg en uppfattning om att vårt system är identiskt med det provvalssystem som moderaterna använt, och som uppenbarligen har brister. Och så är det inte

     

    Anonymous Varken socialdemokrat eller illasinnad skrev... (27 maj, 2010 07:52) : 

    Jonas,
    Jag tror du tar upp en viktig aspekt.

    Eftersom jag tidigare arbetat med att försöka förändra stödet till ungdomsförbunden så har jag observerat den problematik som du pekat på.

    I februari 2000 avslöjades medlemsfusk i SSU Skåne (alltså fem år före det stora avslöjandet). En del av fusket bestod i att samma stad kunde man ha 15 olika SSU-föreningar (t.ex. Helsingborg). Ibland kunde samma personer vara medlemmar i flera föreningar och då räknades samma person flera gånger när man skulle beräkna bidrag och ombud. Det var genom föreningarna man fick pengar och inflytande. Logiken var att desto fler föreningar som man kontrollerade, desto mer pengar och inflytande blev det.

    Ett vänskapligt råd till socialdemokraterna vore därför att man försöker att hålla ner på celldelningen av föreningar. Det verkar finnas en organisationsstruktur som oavsiktligen gynnar (med dina ord) "mygel och tystnad".

    Om man inte tar tag i detta så kommer det bli återkommande incidenter.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (27 maj, 2010 08:44) : 

    Calle, ingenstans i mitt blogginlägg påstår jag att Stockholms arbetarekommuns nominerings- och valsystem är identiskt med moderaternas. Men det är sant att jag inte i detalj redogör för hur vårt system fungerar. Ett skäl till det är att det är väldigt komplext med mellanledsförhandlingar etc. Däremot länkar jag till flera inlägg från Alexandra Einerstam där hon försöker bena ut processerna. Jag har också försökt hitta Stockholms AK:s stadgar på nätet för att kunna hänvisa till dessa, dock utan framgång.

    "Varken socialdemokrat eller illasinnad", tack för vänskapliga råd - men de är ärligt talat lite svåra att ta till sig när du inte presenterar dig ordentligt. Stå för vad du vill ha sagt och skriv ut ut ditt namn.

     

    Blogger Sandro Wennberg skrev... (27 maj, 2010 09:23) : 

    Det finns stora skillnader i nomineringssystemen mellan S och M i Stockholm. Problemet är att båda systemen lätt kan få mygelanklagelser på sig.

    Varför? Jo, för att båda systemen inte är transparenta. Jag tror att S i Stockholm bör ta sig en funderare på hur man kan öppna upp dessa processer så att vi slipper sådana anklagelser framöver.

     

    Anonymous Magnus skrev... (27 maj, 2010 11:07) : 

    Det vore på tiden att partistödet kopplades till krav om hur nomineringsprocesserna är utformade. T.ex. att det sker transparent och möjligtvis med krav om att medlemmarna får rösta.

     

    Anonymous Leif Haglund skrev... (27 maj, 2010 23:18) : 

    Jag är av samma uppfattning som sekreteraren i Stockholms arbetarekommun Tomas Rudin. Det är inte hur många s-föreningar som föreslagit en viss kandidat som är avgörande, viktigare är hur stor den nominerade föreningen är. En nominering från ex.vis en stor facklig s-förening väger tyngre än en nominering från en eller ett par mindre s-föreningar med fåtal medlemmar.

    På arbetarekommunens valmöte där valen sker, gäller det för föreningen att ha mobiliserat tillräckligt med folk för att få sin kandidat vald. En stor s-förening har större möjligheter att få sin kandidat vald än vad en liten förening har.

    Betydligt större chans för en liten s-förening att få sin kandidat vald är att se till att föreningen är representerad i arbetarekommunens valberedning. Visst är det valmötet som avgör vilka som ska väljas, men oftast är det valberedningens förslag som går igenom. Har man turen att komma med på valberedningens förslag, så vill det mycket till för att valmötet ska välja någon annan kandidat.

     

    Anonymous Anonym skrev... (28 maj, 2010 16:18) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Anonymous Anonym skrev... (31 maj, 2010 12:54) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Lord Racso skrev... (05 juni, 2010 12:08) : 

    jag bara undrar om S ledning vill vinna valet??? Jag är ytterst besviken. Jag är inte högutbildad bara en vårdbiträde som studerar till undersköterska på distans, jobbar natt inom vården och är en invandrare men jag förstår ett väldigt enkelt koncept. Om du vill sälja något så måste försäljaren vara den rätta, höger är bra på att sälja sitt koncept tror ni att Reinfeldt har hypnoticerat hans väljare??? Han är bra på att presentera sitt budskap, har en stabil familj (x) ingen fusk som förföljer honom i hans karriär (x) vältalig (x) välklädd (x) saklig (x) säker och påläst (x) listan blir lång jag pratar om motståndaren... Jag skulle mer än gärna vilja säga samma sak om Mona S men jag kan inte. Jag blev så besviken när margot sa ifrån och inte alls ville vara med...
    Jag ber om ni vill vinna så måste ledning göra något åt det här, jag hör mina kollegor på jobbet vi har moderater bland oss jag vrider mig på insidan, låg avlönade som tror sig bli rika senare i livet??? är jag i USA undrar jag ibland....
    Kunskap är makt utan den är vi förlorade...
    Tack för att någon orkar lyssna på mig.
    Mycket besviken. Oscar Vega.

     

    kommentera