Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, maj 02, 2010

    Att blogga är att vara i opposition

    För en tid sedan meddelade en av de mest erfarna socialdemokratiska bloggarna, Erik Laakso, att han hoppade av det progressiva nätverket Netroots. Bakgrunden var att han ansåg att närverket bytt fokus från att ha varit ”en kreativ idésamlande gräsrotsrörelse i den sociala mediesfären”, till att bli en kampanjorganisation i valrörelsen.

    Detta betyder inte alls att Laakso skulle motsätta sig rödgrönt kampanjarbete. Tvärtom har han i ett flertal blogginlägg efter det nyss nämnda gjort klart att han inte alls ändrat sig politiskt. Däremot förefaller han instämma i den analys som SvD:s Sanna Rayman gör; ”att vi går från det initierade och spretiga till något bredare och plattare”.

    Själv har jag nu bloggat om politik i drygt fem år. Och visst, jag har upplevt upp- och nedgångar i det politiska bloggandet, inte minst hos mig själv. Vissa perioder är man mer på hugget och kan spotta ur sig hyfsat genomtänkta kommentarer snart sagt dagligen, andra gånger går det längre tid mellan inläggen – som kan vara av högst varierad klass. Att partipolitiskt aktiva sluter leden i en valrörelse och beter sig alltmer som stimfisk är inte heller så överraskande, men det är onekligen tråkigt.

    Själv tror jag att alla politiska organisationer mår bra av en ständigt pågående intern diskussion – som gärna får vara öppen för alla. Valrörelser bör inte vara undantag. Och här ser jag stora möjligheter för just sociala medier att kunna fungera som oppositionella oaser i ett allt mer likriktat och centralstyrt budskapsflöde från partiledningen.

    Samtidigt skriver socialdemokraternas kommunikationschef Karin Pettersson i Expressen att ”man måste våga släppa kontrollen” och slår fast att en bloggvärld styrd uppifrån inte fungerar.

    Pettersson menar att man som parti ”måste våga släppa loss kraften hos sina anhängare på nätet”. Jag kan bara instämma, men konstaterar samtidigt att åtminstone för Erik Laakso så har det inte uppfattas som att det är det socialdemokratin gjort.

    För min egen del känner jag mig just nu ganska peppad att blogga igen. Och så länge jag orkar och det känns givande så kommer jag att fortsätta göra det – på mitt sätt och på mina villkor. Jag har inget emot att ingå i nätverk som Netroots eller att få mejl med inbjudningar till diverse träffar, tips på teman att skriva om och annan input. Men jag väljer själv hur jag förhåller mig till detta. Min blogg är min egen lilla oas av opposition.


    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Att blogga är att vara i opposition"

     

    Blogger Nils Dacke skrev... (02 maj, 2010 16:02) : 

    Bra skrivet och det visar att du tänker själv vilket också troligtvis gör att du är i minoritet i betongpartiet ;)

     

    Blogger Micke skrev... (02 maj, 2010 19:46) : 

    Betongpartiet? Enligt min åsikt så finns det två betongpartier (m) och (s). Båda två vill stryka alla medhårs. De mindre partierna vågar oftare ha åsikter som sticker ut. Det går inte om man är ett stort parti som inte vill stöta sig med en väljargrupp.

     

    Blogger Bo Widegren skrev... (02 maj, 2010 22:57) : 

    Att blogga kan ´visst vara att opponera men inte nödvändigtvis med argument hämtade från de politiska motståndarna såsom i "Äpplen, päron och påensionärsskatt" se mitt svar "Promemorians mosiga päron - korkat om pensionärsskatt" ( http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1754&blogg=41731).
    Hälsningar
    Bo W

     

    Anonymous Helena skrev... (03 maj, 2010 03:31) : 

    Fint att läsa att du tycker som du gör. För mycket betong gör att man tappar lusten helt. Med för mycket betong behövs iofs inte så mkt engagemang. Då räcker det med att främst hålla med allt vad tygen håller. Det kostar möjligen mindre av egen energi och eget tankearbete.Men särskilt utvecklande är det ju inte

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 maj, 2010 17:53) : 

    Ena stunden klagar folk på alla dessa "spretiga" budskap i socialdemokraternas första maj-tåg. Och så får man höra om detta "betongparti" och centralisering. Och som vanligt finns verkligheten inte i någon av extremerna. S är en federation av distrikt, men också facket och rörelsens sidoorganisationer utövar ett stort inflytande. Hela rörelsen är en enda kompromiss.

    När det gäller Netroots vara eller icke vara tycker jag att Jonas har en hel del poänger. Jag får information och inbjudningar från Timbro - men jag delar på intet sätt deras värderingar. Jag ingår i Netroots, men behöver inte tycka att allt som skrivs av alla är bra.

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 maj, 2010 22:10) : 

    Begreppet Betongsosse ställer jag mig lite ovetande framför. Vad betyder det egentligen? För mig som betongunge på -60 och -70 talet står det för något positivt. Vi fick varmvatten, badkar, jag fick ett eget rum och miljön gav hyresgästföreningen fullt hus på de grisfester man hade på somrarna på gården. Men jag kanske väljer att ha en positiv approach. Det jag däremot finner/väljer att tro Laakso menar är att bloggandet i sig är än mer av vikt när vi pratar gräsfötter - dvs vi vanliga dödliga som inte har någon "skriv" intellektuell titel eller maktposition. Den socialdemokratiska politiken - som jag väljer att se den - är en rörelse som def. kommer och bara kan komma underifrån och om då dessa bloggar på en enda liten måte kan förändra, beröra och engagera så är det guld! Detta oavsett om vi pratar äpplen och päron eller om vi pratar om att pensionen inte skall beskattas alls då det redan är skattad lön som är min åsikt.
    Rörelsen är ihop med grunden: solidaritet, jämlikhet/inkluderar jämställdet, rättvisa: det enda vi kan utgå ifrån om vi nu skall visa oss värdiga att ta över makten från slashasarna som nu sitter där. Och vi skall göra skillnad! inte på ett dumsnålt sätt för allt som sittande regering presenterar är ju med all säkerhet inte dumt . Att göra skillnad, Att agera i samklang med ropen som skalla, att fånga det förlorade förtorendet vi upplever då man skiter i att rösta...det är viktiga saker.

    michael arvidsson ( o när jag nångång fattar hur man identifierar sig här under så lovar jag gö det med.

     

    Anonymous helena skrev... (05 maj, 2010 01:51) : 

    Gräsfötter; det var ett jäkla fiffigt ord. Vet inte om det var medvetet du skrev så; eller inte..
    Men det var ett kul ord.
    Michael; du kanske skulle kunna skaffa en egen blogg också; på s-bloggar.
    Då blir det en till som hörs.
    Och det vore väl himla bra

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 maj, 2010 08:23) : 

    "gräsfötterna" har redan en egen blogg där Helena. Fast jag arbetar inte på att få den på första parkett. den används som min dagbok för mina tankar och det jag finner vara viktiga frågor..dvs inte politiskt korrekt i alla lägen.//Michael Arvidsson

     

    kommentera