Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, maj 10, 2010

    Politisk journalistik som fördummar

    Det är valrörelse. Det märks inte minst på tv-tablån där nu debatter (eller "dueller") mellan Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin är stående inslag.

    I går var det dags igen i SVT:s Agenda. Jag såg bara ytterst lite av programmet själv, men kommentarer går bland annat att hitta på Twitter.

    Själv är jag hjärtligt trött på dessa debatter. Jag inser att jag nog inte riktigt är målgruppen för sådana inslag, för de gör mig numera mest irriterad. Och det som irriterar mig är inte i första hand de besked som levereras från debattörerna, utan det förutsägbara upplägget och det meningslösa i hela övningen.

    För självklart är det egentligen ingen debatt alls. Ingen av de deltagande kommer att gå därifrån med tankeställare och fundera över om inte motståndaren kan ha en poäng eller två i sina argument. Allt är till för att knipa poäng hos publiken på den andres bekostnad. Och vilka är då publiken? Tja, i hög grad partiaktivister som redan på förhand bestämt sig för vem de tycker ska "vinna" - och som också i deras tycke gör det. Sedan finns det förstås också en grupp "vanliga väljare" bland tittarna, och det är väl antagligen dem debatterna ytterst är till för.

    Men jag undrar hur mycket klokare de i själva verket blir av tv-debatter. Det vore intressant att ta del av studier kring detta. Och jo, jag känner till de undersökningar som visar att många uppger att de tycker att tv-sända debatter mellan politiska motståndare faktiskt är upplysande. Men frågan är om det inte snarare säger något om tv:s stora genomslagskraft som medium.

    Jag tycker att väljarna förtjänar en bättre form av politisk journalistik än att plocka in två eller fler partiföreträdare i en tv-studio och sedan filma de svar de ger på programledarens frågor och den "debatt" som därpå följer. Faktum är att Twitter-kommentarer - som oftast är lite djupare än högt uppsatta politiker som säger att just deras partiledare var bäst - inte sällan ger mer än debatten i sig. Här har kanske SVT och TV4 något att lära.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "Politisk journalistik som fördummar"

     

    Anonymous Amanda skrev... (10 maj, 2010 21:29) : 

    Tanken med politiska debatter är INTE att debattörerna ska få en tankeställare eller ändra åsikt i någon fråga, utan att andra – väljarna – ska göra det.

     

    Blogger Beelzebjörn skrev... (11 maj, 2010 14:21) : 

    Det är lite skrämmande att du faktiskt har rätt - jag har sett rätt många tweets som ger mer på 140 tecken än partiledarna ger på en timme.

     

    kommentera