Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    söndag, april 24, 2005

    Vem blåser egentligen vem?

    [UPPDATERAD] Harry Amster skrev i går i Svenska Dagbladet en väldigt bra artikel om nedladdning av musik över Internet och skivbolagens långsamma reaktioner över den tekniska - och kulturella - utveckling som skett de senaste åren:

    ”Skivförsäljningen i Sverige har minskat med 33,6 procent sedan 2001 och nedgången har varit stor över hela världen, även om albumförsäljningen tagit fart igen i stora skivländer som Storbritannien och USA. Det handlar naturligtvis om många miljarder dollar som de hemliga skivbolagen förlorat på grund av den minskade försäljningen. År 2000 såldes i USA cd-skivor för 13,2 miljarder dollar eller 93,6 miljarder kronor och fyra år senare var värdet nere i 11,4 miljarder dollar, 80,8 miljarder kronor.”

    Samtidigt ökade den digitala försäljningen av låtar 2004 tiofaldigt med över 200 miljoner nerladdade låtar på de fyra största marknaderna: USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Det är en fullt rimlig utveckling. I dag betalar vi skivköpare för digitalt paketerad musik pressad på små plastskivor som många av oss ändå, när vi väl burit hem plastskivan från butiken, omvandlar till mp3-format. I Dagens Nyheter i dag säger ”fildelarpiraten” Markus Nieminen:

    ”Det kostar pengar att tillverka cd-skivor och att transportera dem runt jorden. Distributionskostnaden för en digital poplåt är noll kronor. Varför ska jag då betala när musiken finns där gratis både på radio och på nätet? ”

    Veckans Affärer (kräver inloggning) gjorde för en tid sedan en genomgång av den svenska popgruppen Kents affärer. Så här ser det ut:

    Antal sålda skivor: 1 330 000
    Beräknad omsättning: 240 miljoner kronor
    Intäkter till Kent: 33 miljoner kronor

    Turnéer
    Beräknad omsättning: 250 miljoner kronor
    Intäkter till Kent: 75 miljoner kronor

    Kringförsäljning (t-shirtar etc)
    Beräknad omsättning: 40 miljoner kronor
    Intäkter till Kent: 20 miljoner kronor

    Stimpengar
    Intäkter till Kent: 2 miljoner kronor

    Det betyder att andra än Kent får en väsentligt större bit av kakan än Jocke Berg och de andra i bandet, som skriver och framför låtarna. Men det betyder också att Kent drar in närmare 100 miljoner kronor bara på sina turnéer och sin t-shirtförsäljning - betydligt mer än vad de får sina sålda skivor. Hur är det Jocke sjunger i ”Dom andra”? ”Sälj dig, sälj dig dyrt” och ”priset vi betalat för att klassas som elit var att vi blev som dom andra”.

    Björn Sundin, som skrivit en kommentar på detta inlägg, skriver nu på sin egen blogg om lagen som gör det olagligt att kopiera skivor och filmer och annat - till och med för privat bruk. En motståndsrörelse tycks vara på gång.


    Kommentarer om "Vem blåser egentligen vem?"

     

    Blogger Björn Sundin skrev... (24 april, 2005 15:17) : 

    Bra skrivet! Den lag som riksdagen snart kommer att fatta beslut om påstås skydda Kent och "dom andra" men skyddar i själva verket bara "DOM ANDRA", dvs skivbolagen och multisarna. Och priset vi får betala för det påstådda skyddet för upphovsmännen heter teknikfientliga lagar, klappjakt på fjortisar och inskränkningar av integriteten. Och så håller (s) på att förvandlas till "Dom Andra"...
    Intresserad av att delta i kampen mot riksdagens korkade lag mot "piratkopiering" (men tveksam till att stödja Piratbyrån och de något mer extrema fildelarna). Hör av dig!

     

    Blogger VF skrev... (26 april, 2005 09:53) : 

    Det är dessutom intressant ur ett lite mer globalt perspektiv: i Asien och framförallt Mellanöstern är skivorna snarast marknadsföringsmaterial inför konserterna. Upphovsrätten funkar som bekant inte lika stenhårt där och den kulturella ekonomin har hittat vägar runt detta.

    Emellanåt känns upphovsrätt som en övergående västkonstruktion.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (27 april, 2005 08:22) : 

    Intressant perspektiv. Själv är jag kluven. Jag tycker självklart att upphovsrättsinnehavare ska ha någon form av ersättning när deras verk används i kommersiella sammanhang, men det som pågår i dag känns som en hetsjakt på enskilda som delar med sig av framför allt musik utan andra ekonomiska motiv än att de tycker (med all rätt) att cd-skivor är orimligt dyra.

     

    Vem blåser egentligen vem?'">kommentera