Vem blåser egentligen vem?
[UPPDATERAD] Harry Amster skrev i går i Svenska Dagbladet en väldigt bra artikel om nedladdning av musik över Internet och skivbolagens långsamma reaktioner över den tekniska - och kulturella - utveckling som skett de senaste åren:”Skivförsäljningen i Sverige har minskat med 33,6 procent sedan 2001 och nedgången har varit stor över hela världen, även om albumförsäljningen tagit fart igen i stora skivländer som Storbritannien och USA. Det handlar naturligtvis om många miljarder dollar som de hemliga skivbolagen förlorat på grund av den minskade försäljningen. År 2000 såldes i USA cd-skivor för 13,2 miljarder dollar eller 93,6 miljarder kronor och fyra år senare var värdet nere i 11,4 miljarder dollar, 80,8 miljarder kronor.” Samtidigt ökade den digitala försäljningen av låtar 2004 tiofaldigt med över 200 miljoner nerladdade låtar på de fyra största marknaderna: USA, Storbritannien, Frankrike och Tyskland. Det är en fullt rimlig utveckling. I dag betalar vi skivköpare för digitalt paketerad musik pressad på små plastskivor som många av oss ändå, när vi väl burit hem plastskivan från butiken, omvandlar till mp3-format. I Dagens Nyheter i dag säger ”fildelarpiraten” Markus Nieminen: ”Det kostar pengar att tillverka cd-skivor och att transportera dem runt jorden. Distributionskostnaden för en digital poplåt är noll kronor. Varför ska jag då betala när musiken finns där gratis både på radio och på nätet? ” Veckans Affärer (kräver inloggning) gjorde för en tid sedan en genomgång av den svenska popgruppen Kents affärer. Så här ser det ut: Antal sålda skivor: 1 330 000 Det betyder att andra än Kent får en väsentligt större bit av kakan än Jocke Berg och de andra i bandet, som skriver och framför låtarna. Men det betyder också att Kent drar in närmare 100 miljoner kronor bara på sina turnéer och sin t-shirtförsäljning - betydligt mer än vad de får sina sålda skivor. Hur är det Jocke sjunger i ”Dom andra”? ”Sälj dig, sälj dig dyrt” och ”priset vi betalat för att klassas som elit var att vi blev som dom andra”. Björn Sundin, som skrivit en kommentar på detta inlägg, skriver nu på sin egen blogg om lagen som gör det olagligt att kopiera skivor och filmer och annat - till och med för privat bruk. En motståndsrörelse tycks vara på gång. |
Kommentarer om "Vem blåser egentligen vem?"
Det är dessutom intressant ur ett lite mer globalt perspektiv: i Asien och framförallt Mellanöstern är skivorna snarast marknadsföringsmaterial inför konserterna. Upphovsrätten funkar som bekant inte lika stenhårt där och den kulturella ekonomin har hittat vägar runt detta.
Emellanåt känns upphovsrätt som en övergående västkonstruktion.
Intressant perspektiv. Själv är jag kluven. Jag tycker självklart att upphovsrättsinnehavare ska ha någon form av ersättning när deras verk används i kommersiella sammanhang, men det som pågår i dag känns som en hetsjakt på enskilda som delar med sig av framför allt musik utan andra ekonomiska motiv än att de tycker (med all rätt) att cd-skivor är orimligt dyra.