Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, april 20, 2005

    Fler bidragsskandaler

    Det var väl bara en tidsfråga innan medielogiken skulle börja rikta uppmärksamheten mot andra socialdemokratiska tungviktare som under sin SSU-tid undertecknat ansökningar om medlemsbaserade bidrag. Nu har Dagens Nyheter grävt fram protokoll från Pär Nuders tid som ordförande i mitt gamla SSU-distrikt, Stockholms län. Jag var själv inte aktiv i lenet (som distriktet kallas, med just den stavningen) under den tid som DN granskat (1986-1987), men det känns inte alldeles osannolikt att det rapporterats in fler medlemmar än som faktiskt betalat medlemsavgiften. Det var en tid av tävlan i medlemsvärvning där 14-, 15- och 16-åriga SSU:are hetsades till att tolka sina kompisars svar på frågan om de ville gå med i SSU välvilligt. Jag kan inte påstå att jag var vare sig ärligare eller oärligare än någon annan när jag själv aktiverade mig i SSU i Huddinge och lenet några år efter den period DN granskat. Här, här och här har jag tidigare skrivit om bidragsskandalerna i SSU och min syn på dem. På sin blogg kommenterar Stig-Björn Ljunggren i dag avslöjandendena med att "Maktkampen inom socialdemokratin har nu skruvats upp ett varv" och att "Nu försöker de sätta kniven i Pär Nuder med avslöjanden om hur det medlemsfuskades i SSU på åttiotalet".


    Kommentarer om "Fler bidragsskandaler"

     

    Fler bidragsskandaler'">kommentera