Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, oktober 18, 2005

    En gratistidning från (s)

    (S)pressen[UPPDATERAD] I morse fick jag en tidning utdelad till mig vid tunnelbanan. Dock inte Metro eller Stockholm City som vanligt, utan en ny tidning som mest liknade Expressen. Det visade sig vara en kampanjprodukt från socialdemokraterna i Stockholm, som de säkert har haft väldigt roligt med under produktionen. Slutresultatet är jag däremot lite tveksam till.

    Tidningen saknar förstås annonser, om inte ett uppslag från LO om "Sveriges största demokratiprojekt"; val2006.lo.se ska räknas dit. Men redan på sidan tre möts man av en helsidesbild på en storleende kille med guldtand som vill ha "ett rakare Stockholm". Liknande helsidor finns på flera stälen i tidningen, och där uttrycks önskemål om "ett varmare", "snällare" och "stoltare" Stockholm.

    På motsvarigheten till ledarsidan ("Ledigt!") berättar Tomas Rudin, kommunsekreterare i Stockholms arbetarekommun och ansvarig utgivare, bland annat att tanken med tidningen är att "använda den fantastiska form som är nyhetstidningens, till att berätta om möjligheter och inte bara om sensationer och svartmålning". Tidningen sägs vara lekfullt gjord, men också medvetet kritisk, då inför valet nästa år "kommer 99 procent av de nyheter du får läsa komma från redaktioner som stödjer den borgerliga oppositionen i Stockholm". Mot detta skulle jag vilja invända att ingen av nyhetsredaktionerna på stockholmstidningarna Dagens Nyheter, Svenska Dagbladet, Metro eller Stockholm City vare sig stödjer eller motarbetar borgarna. Det Rudin antagligen syftar på är ledarsidorna på Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet, sidor som ytterst få läser. Att mycket av nyhetsrapporteringen om Stockholms stadshus och socialdemokraterna i Stockholm handlat om "maktspel och 'affärer'" kan man nog tyvärr inte heller enbart skylla på medierna.

    Tidningen är i övrigt utformad som den kvällstidning jag först misstog den för, med kultursidor ("Kulturstaden Stockholm - här finns allt!"), vårdskandaler ("Kommunal drift räddade skandalsjukhemmet"), unga kvinnliga krönikörer ("Linda Sosse"), sport ("Stockholm är bäst"), och till och med en nakenchock (en montagebild på "Naken-Fredrik" Reinfeldt). Och lite kul är det faktiskt här och var, mellan den totalt onyanserade propagandan.

    Ingenstans framgår det vem eller vilka som stått för produktionen av tidningen, men med tanke på att så många av bilderna i den uppges vara tagna av ETC Bild så ligger det förstås nära till hands att misstänka att Johan Ehrenbergs medieföretag - som tidigare gjort en hel del jobb för arbetarrörelsen - har haft ett finger eller två med i verket. Det är också lite märkligt att det på Stockholms arbetarekommuns webbplats, vars adress ändå skrivs ut i tidningens "redaktionsruta", inte sägs ett ord om tidningen. Det senaste pressmeddelandet där är från i maj och den höstkampanj det skrivs om verkar vara partiets centrala.

    Jag ser nu att Dagens Media också uppmärksammat tidningen, och bekräftar att det är ETC Produktion som ligger bakom formgivningen.


    Kommentarer om "En gratistidning från (s)"

     

    Anonymous Anonym skrev... (18 oktober, 2005 11:26) : 

    Jag noterar att tidningen utmålar familjen Rheinfeldt som Täbys Sopranos.

    Efter att ha varit djävul i Almedalen styr alltså nu Fredrik Rheinfeldt ett brottsyndikat. Det enda som återstår i valrörelsen är att utmåla honom som sinnessjuk.

    Om folk i efterhand tycker att den kommande valrörelsen blev smutsig kan de börja med att titta på Tomas Rudins fingrar.

    :anna

     

    Anonymous Helena Söderlind Paues skrev... (18 oktober, 2005 17:15) : 

    Nu tycker jag att du är lite väl gnällig Jonas! Många på min arbetsplats skrattade gott åt (s)-pressen och det är ju långt ifrån en "röd" arbetsplats. Själv tycker jag att det är en bra idé. Kul hade vi när vi delade ut den och folk verkade tykca att det var skoj. En mätare på det är ju till exempel att jag knappt såg något ex ligga o skräpa när jag var på väg till jobbet vid 9.

     

    Anonymous Anders Löwdin skrev... (18 oktober, 2005 17:21) : 

    Jag håller med Helena. Drygt 3 000 delade vi ut här ute i Bromma. Det är kul att göra sådana här kampanjer. Vi tar plats..

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (18 oktober, 2005 17:25) : 

    gnällig är jag väl ändå inte? Jag skrev ju faktiskt att den var kul här och var. Och att det är "onyanserad propaganda" måste du väl ändå hålla med om - även om det är propaganda jag som sosse naturligtvis också glatt skulle kunna häva ur mig :-)

    Min kritik riktar sig snarare mot Rudins "ledare", eller vad masn ska kalla den, och hans (medvetna?) sammanblandning av nyhets- och ledarredaktioner. Det tycker jag är en lite anti-intellektuell hållning från en person som rimligen vet bättre.

     

    Blogger Anna, Fair and True skrev... (18 oktober, 2005 20:34) : 

    Jag skulle ha delat ut tidningen i Hammarbyhöjden men den tog slut innan jag hann dit så det tyder ju på att den var populär (om inte folk bara tar sånt som delas ut ändå). Tyvärr hann jag inte läsa den själv så jag kan inte avgöra om du har rätt eller inte.

     

    Blogger Nickersson skrev... (18 oktober, 2005 23:19) : 

    Verkar som en rätt fånig produkt om en annan får tycka något. Vore bättre om (s) kunde påverka LO att sätta press på den förut så stolta tidningen Aftonbladet, vilken mna nu för tiden skäms över att läsa då den mest påminner om Se&Hör och andra slasktidningar.

    Nicklas Eriksson, www.lo.se/ung

     

    Anonymous Magnus skrev... (19 oktober, 2005 10:22) : 

    Produkten var väl ojämn, kan man säga. Men jag hade roligt åt tevetablån. Särskilt TV8...

     

    Anonymous deap skrev... (19 oktober, 2005 14:04) : 

    Det verkar som att sossarna i Stockholm gjort allvar av Kina-TV:s satir (www.svt.se/faktum). Har dock ej sett tidningen.

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (19 oktober, 2005 19:13) : 

    Reinfeldt styr Täby med hjälp av maffian? Naturligtvis! Det är ju enda möjliga förklaringen till att socialdemokraterna bara fick 17% i senaste valet. Alla rättrogna vet ju att borgarna inte kan vinna demokratiska val, de genomför statskupper...

     

    En gratistidning från (s)'">kommentera