I dagens Resumé skriver Janne Sundling (ej på nätet) att bloggen är död, och exemplifierar med att ett antal kollegor i journalistskrået lagt ned bloggandet - bland annat med hänvisning till att professionella skribenter inte vill/behöver skriva på fritiden. Och som så ofta när papperstidningsjournalister kommenterar bloggande så skriver Sundling att bloggare ändå mest skrev om "vad de ätit till frukost eller att de avskydde ett visst tv-program". Det är så himla ignorant! Att generalisera på det sättet är som att döma ut all papperstidningsjournalistik med att "det bara handlar om dokusåpadeltagare och sex". Ironiskt nog så intervjuas i samma tidning Journalistens nya chafredaktör Maja Aase (inte heller på nätet), som bland annat ställer den retoriska frågan: "På vilket sätt är egentligen en vanlig bloggande person alltid en sämre journalist än en utbildad reporter, där på plats, när det brinner?" samt slår fast att "Ju större utbud, desto större behov av dem som ser, förstår och berättar på ett begripligt sätt". Så olika kan man se på samma fenomen. |
Kommentarer om "Bloggen är död - i Resumé"
Jonas: Mycket enkel matematik. MSM känner sig hotat och först försöker de ta till sig något de inte förstår för att sedan lägga ned det och dödförklara det.
Patetiskt och genomskinligt.
Blogg är nog mest till för de som inte redan har en mediakanal. Inse det MSM. Det är den lilla människans medium.
Bloggen kommer inte dö för att ni slutar blogga. Den fanns långt innan ni upptäckte den.
Jonas: Bra skrivet glömde jag säga...
Tack! MSM är "mainstream media", antar jag? Och det ligger nog dessvärre en hel del i din analys...
Ja det är verkligen "den lilla människans medium" men det är kul när den lilla tittar i loggfilerna och hittar besökare från i stort sett alla universitet(inte bara svenska), regering och riksdag, fackföreningar radio och tv. Så räkna inte ut oss amatörer riktigt än.
kas/
Jag mailade honom direkt och påpekade ungefär samma saker som paradox skriver ovan. Om jag fått svar? Har någon riktig journalist någonsin svarat på kritik? Nejdå.
"Har någon riktig journalist någonsin svarat på kritik? Nejdå."
Nu är du lika generaliserande som Resuméskribenten. Som vanligt är vi lika goda kålsupare allihopa.
Svante. Du är så söt när du försöker vara rättskaffens. Lätt analfreudianskt nästan. Vad bygger jag min generalism på? Jo, ett antal försök att skapa dialog med journalister. Jag driver faktiskt en rätt stor blogg vilket borde rendera till ett visst intresse för att få gå i svarsmål. Men inte - de fattade tidigare inte ens vad det hela handlade om och nu, när de insett att de missat tåget, väljer de att kalla bloggar "dagböcker på nätet". För övrigt har jag själv gjort en hel del traditionellt journalistiskt arbete under åren och är även skribent i min profession så min generalism skulle därmed falla på mig själv också. Du har fel.
FAKTA OM BLOGGAR OCH BLOGGANDE
fakta jag sammanställt från Technorati och Massachusetts Biblioteksförening och publicerat på min blogg, såklart.
http://www.dailykos.com/user/New%20Sweden
"Weblogs make having a simple website much easier, and as a result, the number of people who write for the Web has exploded. This is a striking confirmation of the importance of ease of use. "
You bet. Latest statistics from Technorati and Massachusetts Library Association (God,I just love those library people)about blog users says following;
*As of October 2005, Technorati is now tracking 19.6 million weblogs
*The total number of weblogs tracked continues to double about every 5 months
*The blogosphere is now over 30 times as big as it was 3 years ago, with no signs of letup in growth
*About 70,000 new weblogs are created every day
*About a new weblog is created each second
*Between 700,000 and 1.3 million posts are made each day
*About 33,000 posts are created per hour, or 9.2 posts per second
*An additional 5.8% of posts (or about 50,000 posts/day) seen each day are from spam or fake blogs, on average
*34% primarily blog to be seen as an authority in their field.
*Over 50% blog about companies at least once per week.
*63% believe blogs are the most trustworthy source of product information.
*Over 98% take steps to correct factually incorrect portions of a blog post.
*Over 80% prefer to receive information from non-executives.
The blogs got in everage 250 readers
92.4% of the blogs are created by people under 30
51.5% of the blogs are created by teenagers
56% of the blogs are created by women
66% of the blogs are not updated within two months
1.09 mil are onedayswonders
1.63 mil blogs were on hold for 126 days
5.7% more men than women abandon their blogs
*84% of the internet users use search engines to find your blog in USA.
*78% of the internet users do investigations about a product or service on internet before they buy.
*49% of the internet users get their political information
*23% of the internet users read a blog.
*Blog readers increased with 58% under 2004.
*20.5 milj Americans have visited an adult site. 31 mil read a blog.
*Blogs of individual employees are considered more trustworthy than blogs endorsed by a corporation
Vad jag ville säga med detta var att bloggen är allt annat än död. Tvärtom, bloggarna är i högsta grad levande och antalet bloggar och antalet människor som bloggar ökar för varje dag som går just nu.
Skall man vara ute i media och ta tempen på viktiga frågor så är bloggen ett utmärkt verktyg. Den som inte lär sig detta mediat och hänger med kommer att bli lämnad ensam kvar på perrongen (tillsammans med han från resumé då kanske).
/Markus