Bilden av Sverige: Tina Nordström
Jag har tidigare skrivit om Sverigebilden och svenska insatser för att marknadsföra Sverige utomlands. Nu i oktober har flera avsnitt av tv-serien "New Scandinavian Cooking with Tina Nordstrom" sänts på 80 amerikanska regionala kanaler i 34 stater, och tittarundersökningar visar på ett bra genomslag. I de totalt tretton avsnitten besöker Tina Nordström olika platser i Sverige för att laga mat med lokal anknytning och hon provar också aktiviteter som är knutna till platsen. Till exempel att dyka efter ostron och fira midsommar. Det är Sveriges Rese- och Turistråd som är projektets "huvudpartner" och har påverkat seriens innehåll. Antagligen kan programserien få stor betydelse för bilden av Sverige i USA. Serien ingår i en nya pr-strategi för att marknadsföra Sverige i utlandet, där Sverige fortfarande är en okänd destination för de flesta. I det här fallet fungerar svensk matkonst och Tina Nordström som budskapsbärare av det som är positivt med Sverige. Marknadsföringen av serien och Sverige har kompletterats med aktiviteter där amerikansk press, researrangörer samt mötes- och incentivearrangörer bjudits in för att träffa Tina Nordström, som introducerade programmen och serverade mat gjord på egna recept. Sveriges Rese- och Turistråd har också byggt en särskild webbplats där besökarna bland annat erbjuds gourmetpaket till Sverige. TV-serien har även uppmärksammats i andra länder och har redan sålts till tv-kanaler i Kina, Tyskland, Frankrike, Storbritannien och Australien. Även i Sverige har satsningen blivit omskriven i bland annat Dagens Industri, Aftonbladet och Resumé. |
Kommentarer om "Bilden av Sverige: Tina Nordström"
Och? Får man gissa att PR-konsult Morian har nåt knäck på gång åt SRT? Lasse
Gissa får man, men då har man fel. Jag jobbar inte som pr-konsult längre och är inte alls inblandad i det här.