Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, oktober 13, 2005

    Tiina Rosenberg, Timbro och paranoia

    I dag skriver Tiina Rosenberg i DN att hon hoppar av arbetet i Feministiskt initiativ. Och visst kan jag förstå att det har varit en tuff tid för det nya partiets företrädare. Granskningen av dem har varit hård, och för dem som saknar Gudrun Schymans erfarenhet och mediala snille har det säkert känts jobbigt att bli offentliga personer vars uttalanden och göranden skärskådas på tidningslöpsedlar. Men åtminstone en absurditet i Tiina Rosenbergs DN-artikel får mig att allvarligt undra över hur det står till med hennes världsbild. Hon har nämligen, skriver hon, polisanmält tankesmedjan Timbro för att de skickat henne ett exemplar av Ayn Rands bok "Och världen skälvde" tillsammans med ett personligt brev. Rosenberg var ingalunda ensam att få en bok och ett brev från Timbro. Men hon var nog garanterat ensam om att uppfatta den ironiska dedikationen som ett hot.

    Så här stod det i brevet: "Hej Tiina! Det här är en bok som handlar om en frustrerande tillvaro där den ena efter den andra hoppar av och försvinner. En situation som förmodligen inte är helt obekant. Trevlig läsning!" Men när Rosenberg skriver om brevet i DN har hon utelämnat orden "hoppar av", vilket gör att formuleringen – med lite fantasi – kan få en annan och möjligen hotfullare innebörd. Rosenberg skriver: "Detta hot har jag nu polisanmält. Utan att vara någon större anhängare av maffiafilmer känner jag igen Gudfadern när han talar." Och visst; bara för att man är paranoid så betyder ju inte det att man inte är förföljd...

    Brevet som Tiina Rosenberg fick, liksom andra brev som skickades ut till generaldirektörer, artister, kulturskribenter, företagsledare och fackliga företrädare, finns för övrigt att läsa på Timbros Ayn Rand-sajt.

    Flera andra bloggare har skrivit om Rosenbergs avhopp och drar lite olika slutsatser. Läs till exempel gärna vad Peter Gustavsson, Frykman och Stig-Björn Ljunggren skriver.


    Kommentarer om "Tiina Rosenberg, Timbro och paranoia"

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (13 oktober, 2005 13:20) : 

    Ja, jag vet att jag är en gammal reaktionär stöt, men jag skulle ta mycket illa upp att få sådan här sken-personlig direktreklam i brevlådan.

    Och sen få mitt namn använt som legitimering för eländet!

    Och detta från ett politiskt "tanke"-institut!

    Nazze-metoder.

     

    Blogger Patrick skrev... (13 oktober, 2005 13:48) : 

    Citat verkar inte vara hennes starkaste gren...
    Att kalla Rands roman för en thriller är nog också lite missvisande, fast det förstärker väl det hotfulla i upplevelsen.
    Trist med hoten dock, och att hon känner att hon behöver sluta.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 oktober, 2005 14:15) : 

    Göran:
    Så när din bok om äktenskapet skickades till QX var det ett förtäckt hot mot oss som äger tidningen? Kanske är en polisanmälan på sin plats efter detta "nazi-hot"?

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 oktober, 2005 14:47) : 

    Gudrun har ju sett stora likheter mellan svenska män och talibaner. Hur kan hon utifrån sin analys bli förvånad och stött av att hennes parti möter på motstånd? Hela upplägget utgår ju ifrån att Sverige är ett massivt elände med ett folk som under lång tid levt under ett patriarkat förtryck. Kanske har Gudrun och Bush vissa likheter - önskedrömmen om att det hunsade folket skulle mottaga befriarna med palmblad och jubel.

    Sedan kan man ju fråga sig hur skarp Rosenberg egentligen är när hon behöver ge sig i kast med en textanalys för att bringa klarthet i huruvida Tomas Idegaad ogillar feminism eller inte.

    Apropå FI och dess relation till feminismen så har jag svårt att tänka att så få har gjort så mycket för att förstöra för så många.

    /Patrik

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (13 oktober, 2005 15:39) : 

    C.L.K. Aqurette!

    Läs gärna igenom vad jag skrev en gång till - noggrant - och svara på det, inte på något annat som jag inte har skrivit.

    "sken-personlig direktreklam i brevlådan.

    Och sen få mitt namn använt som legitimering för eländet!

    Och detta från ett politiskt "tanke"-institut!"

    Och ja, det var bl.a. så här nazisterna gjorde i svenskt och tyskt 30-tal.

    Associations-metoden gällde inte bara negativt (råttor och pest) utan ockås positivt (präster och provessorer) alltså kända namn, precis som i den här affären.

    Tag t.ex. i historien med de båda uppropen om annons-bojkott mot Göteborgs Handels- och Sjöfarts Tidning som publicerades i Göteborgs Posten och dess efterdyningar i Lund.

    Det går att läsa in sig på.

    Om man vill.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 oktober, 2005 15:59) : 

    Öh, nu tycker jag att vi tar det lilla lugna här bland kommentarerna ("och så sjunger vi We shall overcome..."). Associationsmetoden ligger också nära till hands när man kallar Timbros marknadsföringsploj för "Nazze-metoder". Jag förstår att man inte gillar att få personliga brev från Timbro där man jämförs med karaktärer i en Ayn Rand-bok, men nazism är det knappast.

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (13 oktober, 2005 17:05) : 

    Jo, Jonas.

    Jag menar att det är precis samma propagandametod som då. Och det kan Du se på deras hämtsida som Du länkar till.

    Icke endast skickar detta "tanke"-institut opåkallat en bok till ett antal kända "namn", utan använder dessutom samma alldeles oskyldiga personers namn som reklam för sitt tilltag (och därmed för sitt icke redovisade politiska syfte), på sin hämtsida som Du länkar till, osv, osv.

    Detta är associations-metod.

    Att associera sig och sitt icke redovisade poltiska ärende (agenda heter det på nutidska ;=) till de "namn" som "man" skamlöst försöker utnyttja.

    Jag skulle ha känt mig nedsmutsad.

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (13 oktober, 2005 17:07) : 

    "Tanke"-institutet självt tycker säkert att det är helkul, men jag tycker att det är väldigt integritetskränkande att bli utnyttjad för syften utan att bli tillfrågad.

    Och det spelar ingen roll vem som gör det eller vilket syftet är.

    Oetiskt.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 oktober, 2005 19:35) : 

    Göran:
    Du överdriver något alldeles enormt. Inte tusan utnyttjar man en person bara för att man talar om att man skickat en bok till vederbörande! Att ens tala om integritetskränkning och utnyttjande i detta sammanhang är att förringa betydelsen i dessa begrepp.

    Jag misstänker att skon skaver enbart för att avsändaren var Timbro. Hade Agora skickat boken hade allt varit frid och fröjd. Hade Ordfront skickat en bok med följbrev till en högerdebattör hade de som nu upprörs klappat händerna.

    Nog om detta.

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (13 oktober, 2005 21:41) : 

    Ja, jag märker att Du tror det.

    Men då tror du faktiskt fel ;=)

    Jag kan då ge dig ett kanske mindre (beroende på val av fördomar) skandalöst exempel.

    I Paris för hundra år sedan var det vanligt att nyrika försökte göra sig till, genom att bjuda in hertigar och prinsar, som de inte kände, till sina notvarp.

    Dessa tackade naturligtvis nej.

    Varpå de nyrika skickade listan med de i n b j u d n a till pressen...

    Falsk marknadsföring är alltid falsk marknadsföring ;=)

     

    Anonymous Anonym skrev... (14 oktober, 2005 15:47) : 

    Du skrev "där den ena efter den andra hoppar av försvinner"

    "Hoppar av försvinner"? Vad är det för svenska?

    Fast kollar jag Timbro's sajt står det nu "den ena efter den andra att hoppar av och försvinner"

    "att hoppar av" ?

    Ser onekligen ut som någon som inte har full koll på vare sig svenskan eller ordbehandlaren har fixat med texten. Du eller Timbro eller båda? Kanske Rosenberg är den enda i den här härvan som faktiskt kan läsa?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (14 oktober, 2005 16:11) : 

    Tack för det spydiga påpekandet. Jag har nu lagt till ordet "och" som jag missade. Har också lagt till det "Trevlig läsning!" som brevet från Timbro till Tiina Rosenberg avslutades med, och som gör det än mer obegripligt - för att inte säga osannolikt - att hon uppfattade brevet som ett hot.

     

    Anonymous Anonym skrev... (15 oktober, 2005 16:20) : 

    Din version av citatet stämmer fortfarande inte med vad det står på Timbros sida. Och något "trevlig läsning" finns varken hos Timbro eller DN. Har du sett originalet (alltså det brev som verkligen skickades till Tiina), eller hittar du bara på?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (15 oktober, 2005 16:45) : 

    Men snälla anonyma nån, vad skulle jag ha för intresse av att ljuga för Timbros räkning? På http://timbro.se står hela historien att läsa.

     

    Blogger Anders Ekman skrev... (15 oktober, 2005 17:36) : 

    När Tiina ändå är igång kunde hon ju anmäla Ayn Rand Institute för bedrägeri... att de tjänar pengar på totalt nonsens och upphöjer science fiction till ett etiskt system för att förvirra människor är illa nog.

    Mvh
    Anders

     

    Blogger Anders Ekman skrev... (15 oktober, 2005 17:48) : 

    För övrigt kan jag bara hålla med dig Jonas att brevet inte verkar särskilt hotfullt alls. Däremot kan man väl förstå att hon tycker det är otrevligt att få t ex bajs, böcker av Ayn Rand eller andra otrevligheter i brevlådan.

    Mvh
    Anders

     

    Tiina Rosenberg, Timbro och paranoia'">kommentera