Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, oktober 10, 2005

    Inget svar från Inger Ros (s)

    [UPPDATERAD] För en vecka sedan mejlade jag sjukvårdslandstingsrådet i Stockholm Inger Ros (s), landstingsrådet Birgitta Sevefjord (v) samt den verksamhetsansvarige för infektionskliniken vid Karolinska universitetssjukhuset Åke Åkesson. Min fråga till dem var, med anledning av de olika uppgifter som cirkulerar, hur framtiden för Venhälsan - Stockholms enda hivmottagning med ordentlig hbt-kunskap - ser ut. Hittills har jag fått två svar. Åke Åkesson skriver:
    "Det finns inga planer på att rasera vare sig kunskap eller kompetens. Det är mitt ansvar som verksamhetschef för Infektionskliniken att se till att inte bara bevara utan även vidareutveckla våra verksamheter så att befintlig kompetens kommer så många som möjlöigt till del."

    Håkan Jörnehed, landstingspolitiker (v) och ordförande för innerstadens sjukvårdsberedning svarar:
    "Du har mailat Birgitta Sevefjord, men då jag arbetar mycket med denna fråga svara jag dig. Politiken har väldigt tydligt visat att venhälsan ska vara kvar. Att någon förändring inte accepteras. Ibland har professionen svårt att inse att de arbetar i en politiskt styrd organisation. De drar i väg åt olika håll, men som tur är att i sista hand är det politiken som bestämmer. Politikens tydliga besked är venhälsan ska vara kvar."

    I morgon skickar jag en påminnelse till Inger Ros, som ju är ytterst politiskt ansvarig. Förhoppningsvis kommer det snart någon form av klargörande också från henne.

    * * *

    Sjukvårdslandstingsrådet Inger Ros (s) har nu svarat:
    "Först och främst - Venhälsan ska inte läggas ner! Det är dock viktigt att poängtera att alla verksamheter stundtals diskuterar effektiviseringar och förändrade arbetssätt. Sådana diskussioner har en tendens att ibland leda till felaktiga slutsatser. Jag tycker att det är bra att förutsättningslösa diskussioner förs om förändrade arbetssätt men om Venhälsan ska försvinna krävs ett politiskt beslut. Det politiska beslutet är att Venhälsan under 2006 ska vara kvar."


    Kommentarer om "Inget svar från Inger Ros (s)"

     

    Blogger Michael Silkesjöö skrev... (11 oktober, 2005 16:59) : 

    Jag fick samma svar från Åke Åkesson. Varpå jag frågade att jag dock saknar jag svar på om det även fortsättningsvis kommer att vara en sammanhållen enhet som det är idag eller om det kommer att splittras upp på många olika?

    På detta har jag inte fått någon feedback på.

    Kan det vara så att tjänstemännen vill att Venhälsans verksamheter ska splittras men att vänsterpartiet stretar emot - och Inger Ros ännu inte har bestämt sig vad hon tycker?

     

    Blogger Michael Silkesjöö skrev... (13 oktober, 2005 15:31) : 

    Inger Ros låter hälsa: Venhälsan blir kvar under 2006. Ingen nerläggning är aktuell.

    http://michaelsilkesjoo.blogspot.com/2005/10/venhlsan-r-rddad.html

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 oktober, 2005 16:41) : 

    Under 2006, ja... Men det är ändå skönt att man från politiskt håll är tydliga i budskapen om Venhälsans framtid.

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 november, 2005 11:38) : 

    Sent inlägg i den här debatten: Men är det politikerna eller verksamhetschefen som skall driva en verksamhet??? Känns som om något inte riktigt stämmer här..... vi kanske ska strunta i att betala dyra verksamhetschefer inom landstinget, det är ju i alla fall politikerna som styr verkar det som. Tur att man inte är välutbildad, insatt och kunnig verksamhetschef inom landstinget. Man förstår att de flyr fältet...
    /SP

     

    Inget svar från Inger Ros (s)'">kommentera