Löpsedelschocken – så drabbas du!
Författaren och journalisten Paul Frigyes har precis släppt boken "Nyhetsflås och tidsanda – svenska löpsedlar under ett sekel" där han, som titeln antyder, diskuterar tidningslöpens historia och funktion, samt förändringen av löpsedelspraxis under 1900-talet. Vid ett seminarium på restaurang Duvels bakficka – Pressklubben – diskuterades boken av Frigyes själv, Journalistförbundets ordförande Agneta Lindblom Hulthén, samt litteraturprofessor och pressforskare Per Rydén. Paul Frigyes sa bland annat att löpsedlar är "korta budskap som förväntas säga något i demokratins tjänst", men som också ska sälja tidningen varje dag. Han menade att kvällstidningars löpsedlar i praktiken inte i första hand är till för nyhetsförmedling utan är underhållningsprodukter med viss förankring i verkligheten. Däremot är det rimligt att ställa krav på att löpsedlar ska vara sanna. Journalistförbundets Agneta Lindblom Hulthén ansåg att boken var "en pionjärgärning" och tyckte att det var märkligt att ingen tidigare skrivit eller forskat om detta. Hon tog tag i frågan om huruvida löpsedlar ska betraktas som i första hand journalistik eller marknadsföring, och slog fast att de lagligt sett är det första och skyddas av Tryckfrihetsförordningen. Lindblom Hulthén motsatte sig, inte oväntat, kraftigt idéer om lagstiftning för att säkra löpsedlars vederhäftighet, men efterlyser ett starkare branschansvar och nämnde en pågående översyn av det självsanerande pressetiska arbetet. Per Rydén sa bland annat det finns tre krav som ställs på löpsedlar: det som sägs där ska vara sant, nytt och intressant. Men på senare tid är det kanske främst det tredje kravet som det förefaller tummats på mer och mer. Frigyes sköt in att löpen talar till läsarnas instinkter (rädsla, avsky, sexualitet etc.) snarare än intellekt. Och som tillhörande Monty Python-generationen så tyckte han själv att Knutby-löpen helt oslagbara (min personliga favorit: "KRISTI BRUDS hemliga regler om SAMLAGSSTÄLLNINGAR"). Kanske är det så, som Frigyes verkar anse, att löpsedlar mer än något fångar in tidsandan. Och det på ett bättre sätt än tidningarnas ledarartiklar, recensioner, och nyhetsartiklar som löpen refererar till. Själv tyckte jag att det var intressant att höra om de matriser som tydligen finns på redaktionerna om vilka ord, begrepp och namn som ökar försäljningen med 10 000-tals exemplar när de används på löpsedlarna. "Carola", och då helst i kombination med "sjuk", "talar ut", eller allra helst "död" är garanterade kioskvältare. Men det är också journalister inblandade i processen med att formulera löpsedlar, och ibland gör de missbedömningar. Ordet "attack" är t ex inte längre fullt lika gångbart, men ersätts med fördel av "hånas". |
Kommentarer om "Löpsedelschocken – så drabbas du!"
Jag har hört sägas att om man kombinerar de tre löpsedelsord som var för sig ökar en kvällstidnings upplaga mest, får man löpet
VINN
GRATIS
SEX
Det är säkert en skröna, men det är en bra skröna.
I knutbysvängen var min favorit "Kristi brud skiljer sig". Och jag hoppades att de hade skrivit äktanskapsförord.
Det finns en vaeldigt rolig bok i aemnet som jag kan rekommendera,
med paahittade kvaellstidningsrubriker som nagt konstnarsgaeng satte upp i Stockholm, med autentiska, men hop-saxade rubriker..
Tyvaerr minns jag inte vad den heter-ngt rubrik-klatschigt i vilket fall:-)
Nu ligger mitt x i en laaada paa Shurgard, men den finns saekert i en vaelsorterad bokhandel.
Kom ut foerra aret vid jul om jag minns raett. mkt rolig.Perfekt julklapp.
/UBYMIC
Boken ovan heter "Det kan inte vara sant" och är utgiven av samma konstnärskollektiv (Guilty Guilty) som modifierat och klistrat upp de falska löpsedlarna. Jag har boken själv - den är hysteriskt kul. Den bör fortfarande gå att köpa genom Underground Productions.