Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, november 21, 2005

    Recept på framgång?

    Gudmundson har uppmanat mig att recensera den nya kampanj som socialdemokraterna i Stockholms län dragit igång, med sajten sosserecept.se ("Tre recept för matbordet, och ett för framtiden"). På sajten får man se Mikael Damberg (riksdagsledamot och ordförande för socialdemokraterna i Stockholms län) och Ingela Nylund Watz (finanslandstingsråd i Stockholms län) laga mat och berätta varför man ska rösta på socialdemokraterna i valet 2006. Det sägs att Stockholms län står inför stora utmaningar och att socialdemokraterna arbetar "för en framtid där alla ingår i kalkylen". Man fokuserar på tre viktiga frågor: barns och äldres livssituation samt möjligheten till arbete.

    Och tja, vad ska jag säga? Ett lite annorlunda grepp onekligen. Det är nog klokt att uppmärksamma länets ganska anonyma politiker och placera dem i privata miljöer som deras egna (?) kök. Det är ju ingen hemlighet att människor i dag har lättare att identifiera sig med och sympatisera med människor snarare än partier och ideologier, så där är man nog inne på rätt spår. Bildvalen var väl kanske inte de allra roligaste, men formspråket anknyter till partiets centrala kampanj - signerad reklambyrån Acne.

    Själv undrar jag mest hur man tänkt locka besökare till själva kampanjsajten? Jag hittar inga länkar till den vare sig på partiets centrala webbplats eller på socialdemokraterna i Stockholms läns. Inte heller har jag sett något om kampanjen i de utskick jag med viss regelbundethet får från de partiföreningar jag är medlem i. Skumt. Faktum är att jag nog hade missat det hela helt om inte Gudmundson tipsat mig om att Karolin A. Johansson uppmärksammat kampanjen.


    Kommentarer om "Recept på framgång?"

     

    Blogger Gudmundson skrev... (21 november, 2005 17:10) : 

    Ok. Tack. Nu ska jag provlaga recepten!

     

    Blogger Helena Markstedt skrev... (21 november, 2005 22:31) : 

    Hej Jonas och alla andra,
    Eftersom jag är lite inblandad i kampanjen tänkte jag berätta lite mer.
    Det är inte någon internetkampanj, mediekampanj eller annonskampanj. Utan helt enkelt en folder som tagits fram för att användas på aktiviteter i bostadsområden, köpcentrum och på gator och torg. Att vi fått uppmräksamhet i city, dn och här på din blogg är redan mer än vad vi vågat hoppats på!
    Kampanjen startar i dag och totalt är över 160 aktiviteter inplanerade de närmaste två veckorna. Det är mycket dörrknackning men det blir också nyare grepp som julmarknader och kommunsightseeing.
    Receptfoldern innehåller förutom recept ett antal frågor som är till för att starta en politisk diskussion.
    Politiken är alldeles för ofta något som händer i media och fullmäktigesalar långt i från människors vardag. Med den här kampanjen vill vi få tillbaka politiken till matbordet.
    Hoppas du stöter på kampanjen under de närmaste veckorna, fast då får man ta dig ut i länet utanför stadens gränser;-)
    /Helena

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (22 november, 2005 08:25) : 

    Helena: tack för informationen. En uppföljning av detta inlägg finns nu här.

     

    Recept på framgång?'">kommentera