Recept på framgång?
Gudmundson har uppmanat mig att recensera den nya kampanj som socialdemokraterna i Stockholms län dragit igång, med sajten sosserecept.se ("Tre recept för matbordet, och ett för framtiden"). På sajten får man se Mikael Damberg (riksdagsledamot och ordförande för socialdemokraterna i Stockholms län) och Ingela Nylund Watz (finanslandstingsråd i Stockholms län) laga mat och berätta varför man ska rösta på socialdemokraterna i valet 2006. Det sägs att Stockholms län står inför stora utmaningar och att socialdemokraterna arbetar "för en framtid där alla ingår i kalkylen". Man fokuserar på tre viktiga frågor: barns och äldres livssituation samt möjligheten till arbete. Och tja, vad ska jag säga? Ett lite annorlunda grepp onekligen. Det är nog klokt att uppmärksamma länets ganska anonyma politiker och placera dem i privata miljöer som deras egna (?) kök. Det är ju ingen hemlighet att människor i dag har lättare att identifiera sig med och sympatisera med människor snarare än partier och ideologier, så där är man nog inne på rätt spår. Bildvalen var väl kanske inte de allra roligaste, men formspråket anknyter till partiets centrala kampanj - signerad reklambyrån Acne. Själv undrar jag mest hur man tänkt locka besökare till själva kampanjsajten? Jag hittar inga länkar till den vare sig på partiets centrala webbplats eller på socialdemokraterna i Stockholms läns. Inte heller har jag sett något om kampanjen i de utskick jag med viss regelbundethet får från de partiföreningar jag är medlem i. Skumt. Faktum är att jag nog hade missat det hela helt om inte Gudmundson tipsat mig om att Karolin A. Johansson uppmärksammat kampanjen. |
Kommentarer om "Recept på framgång?"
Ok. Tack. Nu ska jag provlaga recepten!
Helena: tack för informationen. En uppföljning av detta inlägg finns nu här.