Tyckarnas marknad
Det senaste numret (3/2005) av Arenagruppens tidning "Media i fokus" har temat "tyckarnas marknad", och handlar om opinionsjournalistik. I fokus står framför allt Dagens Nyheter och Henrik Brors, men även Aftonbladet och Lena Mellin får sig några rejäla slängar av sleven. "Media i fokus" redaktör Lars Ilshammar skriver bland annat om DN:s kampanj "Tyckfrihet", som också jag uppmärksammat (här). Ilshammar citerar en artikel i Arena (2/2005) som journalisten Dan Josefsson skrivit om kampanjen: "Tolkad i sin egen tradition har Dagens Nyheter begått självmord och i stället för journalistik får läsarna reklam för en tidning som inte längre finns". I en annan artikel i "Media i fokus" skriver frilansjournalisten Marie Wallin att den politiska journalistiken "består till stor del av ett innehåll utan tydligt förmedlad värdegrund", något som geruttolkarna "en oönskad och omotiverad stark ställning, inte för sina analyser eller för sina kloka åsikters skull, utan av kommersiella skäl". Det är många tänkvärda saker som sägs i artiklarna i "Media i fokus". Själv tycker jag att analyser, kommentarer etc mycket väl kan ha sin plats även på nyhetssidorna i en tidning eller i samband med ett nyhetsinslag på tv eller radio. Men det borde framgå tydligare än i dag att det handlar just om åsikter - views - snarare än nyheter - news. Och kanske borde redaktionerna överlåta kommenterandet åt tydligt åsiktsdeklarerade journalister som ledarskribenter, snarare än åt reportrar som Cecilia Garme, Niklas Svensson och KG Bergström. |
Kommentarer om "Tyckarnas marknad"