Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, mars 11, 2006

    Bottenkandidaten

    I dag var jag tillbaks i Stockholms stadshus, men denna gång inte för att tillsammans med drygt tusen andra lyssna till en amerikansk professor. Nej, i dag hölls en introduktions- och informationsdag för socialdemokratiska kandidater till Stockholms kommunfullmäktige. Och jag är en sådan. Även om det ska villigt erkännas att jag blev både häpen och hedrad över att få veta att jag var nominerad. Häpen, då jag egentligen inte varit så engagerad i de socialdemokratiska lokalföreningarna sedan jag jag flyttade in till stan från Huddinge. Jag har mest dykt upp i valrörelserna för att dela ut material och valsedlar. Hedrad, då jag trots allt måste ha lyckats göra så pass mycket intryck att människor fått förtroende för mig och mina idéer om socialdemokratisk politik. Och inte bara blev jag nominerad; jag gavs rent av förtroendet av mina partikamrater att hamna på kommunfullmäktigelistan. Långt ned, visserligen. Jag står på plats 28 på valsedeln (näst-näst sist) för valkrets 3, det vill säga Norrmalm-Östermalm. Mina fördomar - med visst stöd av de senaste valresultaten - säger mig att socialdemokraterna inte drar några större massor till valurnorna i den delen av stan (i valet 2002 fick s 17,7 procent av rösterna här...). Inte dessto mindre så tar jag naturligtvis min kandidatur på största allvar.

    Vi höll till i en lokal kallad Paulinrummet, efter namnet på konstnären som dekorerat den. På väggarna stod talesätt som "Tala är silver tiga är guld", "Den som spar han har", "Arbetaren är sin lön värd" och "Morgonstund har guld i mund". Bakgrunden till detta sades vara att rummet en gång var lönekontoret där löner utbetalades till stadens anställda, och att man antagligen velat ge dem några förmanande ord tillsammans med löningen. Själv uppfattade jag det snarare som maningar till generationer av folkvalda att inte yttra sig i onödan, vara sparsam med skattemedel, ge stadens anställda anständiga löner och att sköta sina förtroendeuppdrag noggrant och inte slöa.

    Introduktionsdagen gav mig anledning att fundera på min egen valplattform. Jag förstår naturligtvis att det är en ytterst liten chans att jag ens kommer att bli ersättare i fullmäktige den här gången, men kanske får jag möjlighet att ta plats i någon nämnd eller bolagsstyrelse? Självklart kandiderar jag på grundval av det socialdemokratiska valprogrammet om arbete, trygghet och jämlikhet. Och självklart kommer jag att driva de frågor som ligger väljarna i Norrmalm-Östermalm varmt om hjärtat. Men om jag vill att folk ska kryssa för mitt namn på listan så måste det ju vara för något som gör mig till en kryssvärd kandidat. Här välkomnar jag förslag från er läsare! Jag har förstås en del funderingar redan, men varför inte ta hjälp av er som tidigare bidragit med kloka kommentarer på de inlägg jag postat här under snart ett års tid? Ta chansen att påverka! Hjälp till att forma min valplattform. Skriv ned era idéer i kommentarsfältet här under. Jag lovar att läsa och ta till mig av allt ni skriver.

    Glädjande nog så var det för övrigt fler bloggare på plats i dag: Josefin Deiving och Anders Löwdin. Min utmaning går nu vidare till dem att inleda sina personvalrörelser på sina bloggar!


    Kommentarer om "Bottenkandidaten"

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 mars, 2006 19:10) : 

    We're doomed! Varför skulle någon vilja ge dig makt? :-(
    Seriously tho, kommer jag (rent hypotetiskt) kunna rösta på dig, eller måste jag bo på Ôstermalm?

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 mars, 2006 19:23) : 

    Du, dessa frågor har jag också ställt mig... Jag har faktiskt ingen aning om vem som nominerade mig. Men glad blev jag förstås! Och på din andra fråga så måste jag tyvärr också svara "huh?" (du ser vilken bra koll jag har...). Jag tror iofs att du får rösta med vilken röstsedel du vill. Frågan är dock om kandidatnamnen räknas om de är anmälda i en annan krets än där du är registrerad? På val.se står det att en valsedel är giltig, men räknas bara som en röst för partiet, "om det för ett parti med anmälda kandidater i riksdagsvalet [min kursivering] använts en av partiets valsedlar med kandidater som är anmälda i en annan krets". Jag hittar ingen motsvarande information om kommunfullmäktigeval. Någon som vet?

     

    Blogger Martin Tollén skrev... (11 mars, 2006 20:54) : 

    Vet och vet men om jag ska falla tillbaka på min erfarenhet... I landstingsvalet i Östergötland 2002 är det registrerat att jag fick en (1) personröst i valkretsen Kinda-Åtvidaberg-Valdemarsvik-Söderköping trots att den enda valsedeln jag figurerade på var den för Linköpings valkrets. Min tolkning är att du som kandidat är registrerad för KF-valet i Stockholm oavsett vilken valkrets partiet satt upp dig på. Och skulle det vara fel händer inget värre än att rösten går till partiet, väl?

    (Ja, jag är stolt över att någon valdemarsviksbo letat reda på en linköpingsvalsedel och kryssat mig, så jag kan inte låta bli att tala om det. Nej, jag vet inte vem det var)

     

    Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 skrev... (11 mars, 2006 22:44) : 

    Det är bara att sätta igång och tokkampanja för ett personval. I en valkrets med relativt få partiröster behövs det färre personröster för att bli personvald. Det grejar du. Jag hejar på dig!

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 mars, 2006 10:14) : 

    Trots att du behöver övertga mig en hel del till innan du får min röst vill ja önska dig Lycka till! Det behövs vettigt folk i politiken - på alla kanter. Jag ska tipsa alla mina polare med hjärtat till vänster...

     

    Blogger Jonas N skrev... (12 mars, 2006 13:47) : 

    Med risk för att verka vara glädjedödare vill meddela att jag hoppas att Jonas M inte blir politiker.

    Som Simon J ovan tycker jag att han tillhör den vettiga skaran och jag hyser dessutom gott hopp om att han skall bli ännu klokare iom att han ännu är ung och dessutom intresserad av att lära sig mer och utvecklas. Dessutom försöker han faktiskt argumentera hederligt FÖR SINA ståndpunkter ...

    Tyvärr är dessa egenskaper de som minst befrämjas inom partipolitiken (gäller nog överlag). I bästa fall skulle han malas ned inom pragmatiskt arbete (tyvärr sossestyrt dock), och i värsta fall transformeras han till att rapa floskler och plattityder samtidigt som energin går åt att sabba för 'motståndarna' ...

    Inget öde jag önskar någon jag gillar ...

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 mars, 2006 21:00) : 

    Hej igen Jonas!

    Jag antar din utmaning. Och visst är det hög tid att inleda min personliga valrörelse nu. Bloggen är en del av en tvådelad strategi. Den andra delen består av fotarbete som för min del äger rum i mitt eget valdistrikt Bromma. Ett fotarbeta som bl.a. omfattar sociala frågor, skola och omsorg. Min närvaro i stadsdelsnämnden underlättar och ger mig fördelar. Jag är den enda politikern i Bromma som har en blogg, en blogg som stadsdelsförvaltningen dessutom länkar till (psst, ett tips!). Min plats på listan, nr 10 är bara en utgångspunkt för vidare avancemang. Det gäller att vara positiv.

    Du är min kandidat i valkrets 3!

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (12 mars, 2006 22:16) : 

    "Jag är den enda politikern i Bromma som har en blogg"

    Ehrrrm...

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 mars, 2006 10:03) : 

    Tack! ...till att börja med, för allt stöd. Roligt att höra att blygsamma kandidatur engagerar. Jag är också rörd över omtanken om min integritet, om jag nu faktiskt skulle bli invald någonstans. Och visst, man ska verkligen inte underskatta risken av att bli en del av maskineriet. Jag har själv jobbat inom regeringskansliet och i efterhand häpnat över hur jag, som är för en principellt helt fri invandring, har kunnat sitta och formulera brevsvar, tal och policydokument om vikten av en reglerad invandring. Fascinerande.

    Men jag välkomnar fortfarande idéer och förslag till min valplattform! Kom igen, inget är för dumt för att inte kunna tas upp till fundering och diskussion.

     

    Blogger Varför? skrev... (15 mars, 2006 01:18) : 

    Hej Jonas!

    Nu är jag inne i leken med.

    Kram

     

    Bottenkandidaten'">kommentera