Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, juli 11, 2006

    Könsstereotyp reklam

    Andreas Gustavsson, redaktör på ETC, har i Dagens Media skrivit en tänkvärd krönika om könsstereotyp och klichéartad reklam. Gott så, det saknas sannerligen inte exempel på detta.

    Det som är lite märkligt är dock att Gustavsson helt fokuserar på hur kvinnor kränks i reklamen, och exemplifierar med JC:s Carmen Elektra-kampanj och Coops bilder där en vitlök ser ut som en rumpa och sparris som ben. Men hallå?! All reklam där män framställs som helidioter då? Är inte den minst lika förnedrande och korkad? Jag tänker nu på den i reklamsammanhang väldigt vanliga stereotypen där män beter sig som klumpiga, korkade mähän, tills en kvinna kommer in i bild, suckar lite uppgivet och sedan visar hur det går till.

    Nu känner jag mig förvisso inte personligen ämnvärt kränkt av detta, men vill man på allvar göra upp med konserverande könsroller och klichéer i reklamen så bör man nog lyfta blicken mer än vad Andreas Gustavsson gör.

    * * *

    Även andra har uppmärksammat krönikan, däribland Researcher och Bisonblogg.


    Kommentarer om "Könsstereotyp reklam"

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 juli, 2006 13:52) : 

    Nej, det är inte samma sak när män framställs som idioter eftersom maktbalansen mellan könen ser ut som den gör i samhället.

    Det klassiska "men vi då!"-argumentet håller inte. Hade däremot män varit i underläge, haft lägre snittlöner, varit mer objektifierade osv så hade självklart situationen varit annorlunda, dvs tvärtom. Men så länge balansen mellan könen ser ut som den gör håller det inte att hävda att "vi män kränks också". Självklart gör vi det, men inte på samma strukturella sätt.

    "Nu känner jag mig förvisso inte personligen nämnvärt kränkt av detta" - du är något på spåren där.

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 juli, 2006 14:24) : 

    Det är bara roligt att förlöjliga dem som står högre upp i hierarkin. Klassiskt humorknep. Så killar - va inte ledsna - detta är ett tecken på er status.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 juli, 2006 14:45) : 

    Monica, det är väl ett problem om man tycker att reklam helst inte borde kränka någon. Att det sedan förstås är ett större problem att underordnade kvinnor framställs som sexobjekt medan överordnade män framställs som korkade, det köper jag. Men ett problem är det nog likväl.

    Bisonfredrik, se svar ovan. Jag menar inte att det är samma sak, däremot är det anmärkningsvärt hur sällan någon ens nämner vilken bild som ofta förmedlas av män i reklam.

    Jemp, jag är inte nämnvärt ledsen - mest förvånad.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 juli, 2006 16:18) : 

    Monica, jag uttryckte mig nog otydligt. Vad jag menar är att jag uppfattar reklam där män framställs som idioter kränkande, även om jag inte själv känner mig kränkt av det. Ungefär som jag uppfattar rasistiska och homofoba yttranden kränkande, även om de inte riktas mot mig.

     

    Blogger Sven Elander skrev... (11 juli, 2006 16:39) : 

    Jag känner mig inte heller kränkt som man men jag tycker fortfarande att man kan kritisera könsstereotyp reklam där män framställs som idioter eller liknande eftersom den bilden också hjälper till att cementera könsroller. Jag tycker absolut inte att det är "samma sak" som när kvinnor framställs som sexobjekt men det är en annan sida av samma mynt. Av samma orsak tycker jag det är fel med olika åldersgräns för kvinnor och män på krogen eftersom det cementerar bilden av äldre män som går ut för att träffa yngre kvinnor, eller där kvinnor går in gratis (de måste dras in på krogen medan män förväntas vara så desperata så att de kan betala för att gå in).

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 juli, 2006 10:58) : 

    Sven

    Jag är inte säker på att det är samma mynt. Att framställa en man som klant är inte att framställa honom stereotypt. Det är, som jag skrev ovan, ett uråldrigt humorknep. Alla "vet" att mannen är stark och klok så då blir det askul när han är tönt och svag (tror reklammakarna). Kanske samma valuta, men inte samma mynt.

    Jonas

    Jag har aldrig trott att DU var nämnvärt ledsen. (Skulle inte tilltala dig i tredje person pluralis obestämd form). Jag riktade mina tröstande ord till alla de "killar" där ute som skymfas av reklamen.

     

    kommentera