Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, december 30, 2006

    Värsta bloggenkäten

    Aftonbladets blogguru Sigge Eklund har lanserat en ambitiös och omfattande bloggenkät som många andra bloggare redan svarat på. Här kommer mina svar:

    1. Hur länge har du bloggat?

    Jag postade mitt första inlägg den 22 mars 2005.

    2. Hur såg din bild av bloggar och bloggare ut, en månad innan du själv började blogga?

    Jag hade en ganska vag bild, ärligt talat. Och skälet till att jag själv började blogga över huvud taget var att jag höll på med research inför en artikel jag skulle skriva till SSU:s tidning Tvärdrag om opinionsbildning på nätet.

    3. Vilken var den första blogg du förälskade dig i?

    Förälskad blir jag i människor, men det har funnits – och finns – en hel del bloggar som jag är rejält förtjust i. Några av mina tidiga förtjusningar finns dock tyvärr inte kvar längre, som Urban Lindstedts Sblogg, Jonas Svenssons Output med flera. Andra som fortfarande finns kvar och som jag gärna vill nämna är Grabben med kniv, Deep|edition och Mickey J Barczyk.

    4. Hur känner du inför dina första blogginlägg, när du såhär i efterhand läser dem?

    Jag har inga problem alls med att stå för dem. Jag har skrivit i ungefär samma stil hela tiden, och de kvalitetsmässiga avvikelser som förekommit verkar ha gjort det jämt fördelat över tiden.

    5. Hur många bloggar återvänder du till regelbundet, som läsare?

    Jag har för närvarande 128 stycken feeds på bevakning via Bloglines, varav de allra flesta är från aktiva bloggar. På det sättet skannar jag av ett hundratal bloggar om dagen.

    6. Av de bloggar du läser, hur många procent är dagboksbloggar och hur många är ämnesbloggar (t ex teknikbloggar, modebloggar, politiska bloggar)?

    Drygt 90 procent politiska bloggar, 5-7 procent teknik- eller medierelaterade bloggar, resten personliga.

    7. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt olik dig, vars blogg du tycker om.

    En relativt ny favorit är Mia på Basin City blues.

    8. Nämn en bloggare (obs: länka) som verkar väldigt lik dig, vars blogg du tycker om.

    Den jag nästan alltid håller med är Erik Laakso med bloggen På uppstuds.

    9. Vad tycker dina närmaste om att du bloggar?

    Min allra närmaste tycker att jag nog ägnar detta lite för mycket tid och engagemang. Och hon har nog rätt.

    10. Tycker folk som känner dig att du är dig själv i din blogg?

    Det har jag faktiskt aldrig frågat eller hört någon säga något spontant om, men det gör de nog.

    11. Har du hittat en fungerande gräns för hur privat du vill vara i din blogg, eller tänjs den gränsen hela tiden?

    Jag bestämde mig ganska tidigt för var den gränsen gick och jag har inte haft någon anledning att revidera det. Det enda undantag jag egentligen gjort är att jag nämnt min lillebror, men först efter det att han börjat skriva kommentarer på min blogg i eget namn – och med vårt ovanliga efternamn så fanns det ingen anledning att hymla om släktskapet.

    12. Nämn några saker som du aldrig bloggar om, och varför.

    Min familj, men se undantaget ovan. Skälet är helt enkelt att de har sina liv och ska inte behöva förekomma på webben bara för att jag väljer att skriva här. Jag skriver heller aldrig om mitt jobb, eftersom jag inte har betalt för att blogga och inte vill att det ens ska misstänkas att jag bloggar på uppdrag av någon.

    13. I vilken utsträckning bloggar du för att få bekräftelse, tror du?

    I viss utsträckning; jag gillar att få feedback på det jag skriver och tycker.

    14. Tror du att man kan lära känna en person genom att läsa hennes/hans blogg?

    Någorlunda, om han eller hon skriver ärligt. Det är ju trots allt fullt möjligt att skapa sig helt nya/falska personligheter på webben via en blogg om man så önskar.

    15. Har du träffat folk IRL (in real life) efter att ha fått kontakt med dem via bloggen? I sådana fall: Var de som du trodde att de skulle vara, eller blev du förvånad?

    Flera gånger, och det är nästan alltid kul och intressant. I november 2005 trampade jag dock i klaveret när jag för första gången mötte Karolina ”Glamourprinsessan” Lassbo. Läs gärna kommentarerna efter den bloggposten, länkarna till andras skriverier om detta – och om mig, samt inte minst Karolinas egna ord om min missbedömning.

    16. Tror du att det kan vara skadligt för vissa personer att blogga?

    Nej.

    17. Har du någonsin blivit sårad av någonting som skrivits till/om dig i kommentarer eller i andra bloggar? Och i sådana fall: Hur har du hanterat detta?

    Nej, inte sårad. Förbannad har jag dock blivit ibland. Framför allt när människor inte accepterar att det är jag och ingen annan som bestämmer vilka etiketter det är okej att sätta på mig. Men när jag utan framgång upprepat detta en mängd gånger så kände jag mig till slut tvungen att frångå mina tidigare principer om att låta människor skriva i stort sätt vad som helst i kommentarerna till mina blogginlägg, och har nu infört kommentarsregler.

    18. Har du själv skrivit saker du ångrar i din egen eller andras bloggar?

    Inget jag kan dra mig till minnes nu, men det har jag säkert.

    19. Hur ser bloggandets nackdelar ut, för dig?

    Det handlar väl om hur mycket man själv investerar i det, men för min egen del så är det ju uppenbarligen ganska tidskrävande och beroendeframkallande. Och jag hoppas att jag aldrig behöver ställas inför valet mellan att fortsätta blogga eller att till exempel ta ett jobb jag gärna skulle vilja ha.

    20. Tror du att du fortfarande bloggar om två år? I sådana fall: Tror du att ditt bloggande har förändrats då?

    Jag hoppas verkligen att bloggandet har förändrats om två år. Inte för att det är något större fel på bloggandet (i den mån man nu kan generalisera om det) i dag, men tekniken utvecklas ju ständigt och vi kommer säkerligen ha nya kommunikationskanaler som lockar då. För min egen del planerar jag att fortsätta så länge det känns kul och ger mig något tillbaks. Men jag är inte alls främmande för att byta plattform när det uppstår någon som känns bättre.

    21. Tror du att bloggarna har (eller kommer att ha) någon inverkan på vår kultur, eller är de en grupp människor som mest påverkar varandra?

    Med hänvisning till vad jag skrev ovan så tror jag att all teknikutveckling och former för kommunikation påverkar vår kultur. E-post och internet var revolutioner, liksom BBS:er, mejlinglistor och diskussionsforum på nätet. Det finns ingen anledning att tro att utvecklingen skulle ha nått sin fulländning nu.

    22. Avslutningsvis 1: Kan du sammanfatta kort vad ditt bloggskrivande har betytt för dig?

    Det har gett mig otroligt mycket rolig och intressant feedback från mängder av kloka människor, och en hel del galningar. Det har gett mig chansen att få komma ut och föreläsa om bloggande och andra former av opinionsbildning på nätet för SSU:are, gymnasieelever och många andra. Det har dessutom inneburit att jag fått lära känna många nya intressanta människor. Och sist men inte minst så har det öppnat dörrarna för mig att då och då få sitta med i tv-debatter och andra mediala sammanhang.

    23. Avslutningsvis 2: Kan du sammanfatta kort vad bloggläsandet har betytt för dig?

    En ökad insikt om hur andra människor resonerar; många nyttiga lärdomar och kunskaper. Samt förstås mängder av nya bekantskaper.

    24. Nämn 5 bloggare som du vill ska svara på enkäten.

    Nej tack. Alla som känner sig manade får dock gärna kommentera detta, eller skriva egna enkätsvar på sina egna bloggar.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Värsta bloggenkäten"

     

    kommentera