Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, april 17, 2007

    Anonymitet, integritet och respekt

    Via Beta Alfa ser jag att Andreas Ekström (kulturjournalist på Sydsvenskan samt bloggare) skrivit i Journalisten om ”den svenska bloggosfärens absolut mäktigaste och möjligen också sakkunnigaste person” Johan Larsson.

    Larsson är alltså mannen bakom Nyligen.se, Intressant.se, Knuff.se och flera andra kanonbra sajter som bidragit till knyta samman spretiga bloggare och blogginlägg, och ge alla som önskar en betydligt bättre överblick om vad det vid varje givet tillfälle bloggas om i Sverige, vilka som länkar till varandra etc.

    Jag har många gånger tidigare hyllat Johan Larssons insatser, och jag bryr mig ärligt talat inte det minsta om huruvida detta är hans (?) verkliga namn, om han i själva verket jobbar för Observer, Bonnier eller Schibsted – eller om personen bara är en idealistisk kuf.

    Detta kan låta motsägelsefullt, då jag ju i andra sammanhang varit väldigt kritisk till bloggkommentarer från människor som inte vågar stå för sina åsikter. Men jag menar att det är en viss skillnad på att å ena sidan anonymt gå i politisk polemik – och då i synnerhet när man tar till grova och kränkande ordval, och å andra sidan bygga upp en teknisk infrastruktur till glädje och nytta för andra – utan att för den skull vilja skylta personligen.

    Sedan har förstås Ekström en poäng i att det kan vara så att det bakom fasaden (?) Johan Larsson döljer sig ett medieföretag som tjänar pengar på att kartlägga den svenska bloggosfären. Men borde inte detta ha kommit fram vid det här laget? Fallhöjden med att under falska förespeglingar bygga upp ett sådant imponerande bygge som Larsson gjort, skulle vara enorm om det avslöjades. Det negativa pr-värdet närmast katastrofalt. Sådana risker är knappast de företag Andreas Ekström räknar upp i Journalisten beredda att ta.

    Johan Larsson har nu för övrigt svarat på artikeln, och min respekt för personen i fråga växte ännu mer. I svaret sägs bland annat att den ”första riktiga intervju” Larsson gett spädde på hans uppfattning att ”journalister bland annat tolkar fakta så att det passar deras ursprungliga tes". Han tillägger att Andreas Ekströms artikel fått honom att inse det som han tycker är ”bland det bästa med bloggar”: ”Det jag försöker skriva här blir inte tolkat, sammanfattat eller analyserat av en journalist innan det når er”.

    De senaste dagarna har jag själv upplevt saker som verkligen fått mig tvivla på om det är värt att hålla på som jag gör med bloggande och politiskt engagemang. Det kan många gånger kännas enormt otacksamt och slitigt, och man får ta emot mycket ovett för det man inte gjort – men ytterst sällan några vänliga ord för det man trots allt gör.

    Därmed känner jag stark sympati för Johan Larsson och hans insatser, och unnar honom all respekt för sin privata sfär.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "Anonymitet, integritet och respekt"

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 april, 2007 16:23) : 

    Du skrev "De senaste dagarna har jag själv upplevt saker som verkligen fått mig tvivla på om det är värt att hålla på som jag gör med bloggande och politiskt engagemang."

    Då vill jag bara säga att jag uppskattar oerhört mycket det du gör, asmt att jag i mycket delar dina åsikter.
    Dels vet jag sedan tiden i SiE att du är ett fullblodsproffs.
    Fortsätt Jonas, du gör ett kanonjobb.

     

    Anonymous Anonym skrev... (17 april, 2007 18:22) : 

    Undrar om Ekström ens försökt ta kontakt med Johan. Jag har många gånger haft mailkontakt med honom och är säker på att han inte är något stor medieföretags dolda kontaktperson. Han är mycket serviceinriktad och juste.
    RS
    kulturbloggen.com

     

    kommentera