Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    lördag, juni 07, 2008

    Välkomna, Fredrik och Catti!

    Nu kan det avslöjas: årets vikarier på PromeMorian under min semester 13-27 juni blir Fredrik Pettersson och Catti Ullström.

    Här nedan kan ni läsa en intervju där de presenterar sig:

    1. Fredrik och Catti, berätta lite om er själva.

    Fredrik: Jag är 24 år och född och bosatt i Eskilstuna. Aktiv socialdemokrat, avgående ledamot i s-studenters förbundsstyrelse och politisk sekreterare i Landstinget Sörmland.

    Catti: 24 år och sosse. Född i Värmland, sedermera Malmöbo som nu flyttar till huvudstaden. Blev politiskt aktiv så sent som februari 2006 med intentionen att arbeta för att (s) skulle vinna valet. Det gick ju som det gick. Som sosse, Malmöbo och student kändes S-studenter Malmö då som det givna alternativet, där har jag också blivit kvar. Hösten 2006 åkte jag som S-studenters första volontär till den thai-burmesiska gränsen där jag under 6 månader bodde och arbetade med den burmesiska demokratirörelsen. Resultatet blev att jag fastnade ordentligt i Burmafrågan. Idag är jag koordinator för S-studenters fantastiska Burmautskott, styrelseledamot i Svenska Burmakommittén och aktiv inom European Burma Network. I och med arbetet med Burma har framförallt yttrandefrihetsfrågor och sexuella rättigheter men även andra mänskliga rättighetsrelaterade frågor kommit på köpet, och vid sidan av internationella frågor är det frågor jag brinner för. Skolpolitik ligger mig också varmt om hjärtat. Jan Björklund, å andra sidan, gör det inte.

    2. Ni har varsin egen blogg också. Vad kan ni säga om dessa?

    Fredrik: Bloggen för mig är mer ett verktyg än en identitet. Den möjliggör en dialog med människor och grupper som jag annars aldrig skulle nå och ger en oslagbar möjlighet till direkt feedback från läsarna. Jag ser vidare att den politiska bloggsfären ger debatten ett vidare perspektiv. Bloggarna har inte minst en oerhört viktig roll att spela i socialdemokratins moderniseringsprocess, både som förespråkare av nya medier, men också som opinionsbildare som når nya grupper och lyfter nya röster i debatten.

    Det faktum att jag har privilegiet att arbeta med politik på heltid sätter givetvis sin prägel på min blogg, det bidrar också till att blogginläggen ofta har ett sörmländskt perspektiv och inte sällan kopplat till sjukvårdsfrågor. FredrikPettersson.NU har varit igång i ca ett år och har med tiden fått en allt större läsarskara. I den mån det är möjligt försöker jag, i egenskap av bloggare, att vara oberoende socialdemokratisk i min analys – Det går väl så där kan man säga.

    Catti: Min blogg är en ganska personlig politisk blogg, med mycket kommentarer kring aktuella politiska frågor och den borgliga alliansens dumheter. Den började som en Burmablogg men har utvecklats till att bli en blogg om politik på ett mer generellt plan, även om internationella frågor och framförallt Burma fortfarande står i fokus. I övrigt blir det ofta en hel del om skola och yttrandefrihet. Motstånd mot det framväxande övervakningssamhället är ett återkommande tema, vilket innebär att jag just nu skriver en hel del om FRA-lagen.

    Bloggen är mainstream ibland, kontroversiell ibland. Jag har inga problem med att kritisera och berömma vare sig regeringen eller oppositionen, ska dock sägas regeringen helt klart får mer kritik och mindre beröm... Det blir också en hel del om socialdemokratiska idéer och ideologi. Alltid i egen tappning. Jag är övertygad om att öppen politisk debatt och en tolererande interndebatt är nyckeln till bättre politik och parti, och jag ser bloggar och bloggande som ett verktyg för att skapa detta.

    3. Har ni läst varandras bloggar, och hur ser ni i så fall på skillnaden mellan era olika stilar och hjärtefrågor?

    Fredrik: Jag bevakar Cattis blogg flitigt sedan jag fick upp ögonen för den genom hennes fantastiska arbete och engagemang i s-studenter och dess Burmautskott. Catti är en flitig s-bloggare som ofta ger intressanta analyser och kommentarer kring situationen i Burma.

    I fråga om generella tendenser tror jag att politisk kommunikation och strategier, mediadramaturgi och nationell politik nog står ganska mycket i fokus i mina blogginlägg. Medan jag uppfattar att Cattis blogg har ett mer internationellt tema med fokus på demokrati, solidaritet och mänskliga rättigheter.

    I fråga om stilskillnad kan jag konstatera att Catti i sitt bloggande är mer rakt på och direkt när det gäller frågor och ämnen som ligger henne varmt om hjärtat. Catti har ofta en klok analys och är hård och bestämd i sin kritik mot orättvisor. Min stil är nog kanske mer diskuterande. Jag gör ingen hemlighet av att jag strävar efter att leverera min kritik enligt devisen – Ska du be någon fara åt skogen ska du göra det på ett sådant sätt att vederbörande kommer att se fram emot resan.

    Catti: Jag tror att våra bloggar är ganska men inte helt olika. Fredrik skriver ofta mer kort och koncist än vad jag gör. Han skriver dessutom betydligt mer om socialdemokratisk politik och s-politiker än vad gör. Han har mer fokus på kommun- och framförallt landstingspolitik än vad jag har, och mindre på utrikespolitik. Sexuella rättigheter och jämställdhet är något jag uppfattar att vi båda brinner för, även om vi inte alltid håller med varandra i alla sakfrågor. S-studenter är inte helt oväntat ett återkommande tema hos oss båda.

    Generellt kompletterar vi nog varandra ganska bra. Vi har delvis olika erfarenheter av Socialdemokraterna och politiken och skriver också delvis om olika delar av såväl socialdemokratin som politiken.

    4. Vilka är era favoritbloggar?

    Fredrik: Det finns i dag väldigt många intressanta och flitiga politiska bloggare, inte minst s-bloggare. Det skulle kännas fel att peka ut någon enskild framför en annan, då det är helheten som skapar en intressant debatt. Jag vill istället lyfta fram hela den socialdemokratiska bloggsfären och inte minst s-bloggar.se vars uppkomst verkligen främjat den socialdemokratiska idédebatten.

    Ska jag ändå slå ett slag för någon eller några vill jag lyfta Sara Karlsson och Emeli Lanninge som är två sörmländska s-bloggare som kombinerar en klockren analys, skoningslös kritik och politisk självinsikt på ett oerhört intressant sätt. Numer återfinns båda på (s)media. Ytterligare ett guldkorn i den poliska bloggsfären är den partipolitiskt oberoende feministen Evelinas blogg som på ett bra sätt visar att feminism inte är en fråga, utan ett perspektiv på alla frågor.

    Catti: Det går lite i omgångar, men återkommande favoriter är: Alliansfritt Sverige, Peter Karlberg, Heja världen!, Kamferdroppar, Kärringen mot strömmen, Enligt min humla, Roya & Matilda och Strötankar och Sentenser.

    Sedan följer jag förstås Burmabloggen som skrivs av ledamöter från S-studenters Burmautskott (där jag själv således är en av skribenterna) liksom de andra S-student-bloggarna.

    5. Vi är alla tre socialdemokrater och förefaller, när man jämför vad vi skriver, ha likartade värderingar. Men i en del sakfrågor har vi lite olika uppfattningar. Hur ser ni på det?

    Fredrik: Framförallt så visar väl det på socialdemokratins bredd i allmänhet och den socialdemokratiska bloggsfärens bredd i synnerhet. Vi är medlemmar i Sveriges största parti, ett parti som rent ideologiskt och värderingsmässigt spänner över allt ifrån vänsterns höger till högerns vänster, något som givetvis blir påtagligt i fråga om enskilda företrädares uppfattningar i enskilda frågor. Att två socialdemokrater som ibland står en bit ifrån varandra i enskilda sakfrågor nu tillfälligt tar över en tredje socialdemokrats blogg kommer förhoppningsvis att bredda debatten ytterligare.

    Catti: I princip ser inte jag det som ett stort problem. Jag skriver i mitt namn och Fredrik i sitt namn, det vi skriver som enskilda individer är inget som du bör hållas ansvarig för. Vi förefaller, som du skriver, ha likartade grundläggande värderingar. Att vi sedan inte håller med varandra i alla sakfrågor ser jag som både oundvikligt och ganska sunt.

    6. Vad ska bli roligast med att vikariera på PromeMorian?

    Fredrik: Det ska bli spännande att agera i ett nytt forum och skriva för lite annan, och större, läsargrupp. Jag ser också fram emot att dela uppdraget med Catti då jag tror att vi kommer att kunna komplettera varandra och erbjuda en betydligt bredare debatt än jag förmår göra på min egen blogg.

    Catti: Att få låna dina läsare ett tag, och därmed nå ut till en del av alla dem som inte läser min egen blogg.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Välkomna, Fredrik och Catti!"

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 juni, 2008 19:06) : 

    Mitt i prick, Jonas. Du kan lugnt åka på semester. Du har fixat två vikarier av rang. :-)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 juni, 2008 19:50) : 

    Anders, tack! Jag är själv helnöjd. De kommer att rocka bloggen :-)

     

    Blogger Eva skrev... (08 juni, 2008 14:14) : 

    Utmärkta val. Och väldigt rolig idé!
    ;)

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 juni, 2008 14:51) : 

    Eva, tack. Det känns som min blogg nu snarare kommer att leva upp än somna in under min semester.

     

    kommentera