Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    fredag, oktober 10, 2008

    Bloggberoende och bloggdöd

    I några väldigt olika artiklar uppmärksammar Expressen och Internetworld bloggfenomenet utifrån lite udda perspektiv. Att bloggar fortfarande engagerar finns det åtminstone ingen anledning att tvivla på.

    I Expressen skriver VeckoRevyns Ebba von Sydow om bloggberoende, som hon betecknar som ”Den nya trendsjukdomen [som] sprider sig som en löpeld över landet”. Allt fler påstås vittna om att det som började som en trevlig, avslappnande surfpaus nu har övergått i ”ett beroende som är svårt att ta sig ur”.

    För att få redan på hur det står det till med ens bloggläsande; huruvida man är ”en sund bloggkonsument” eller bloggberoende, presenterar von Sydow ett test där man uppmanas att ärligt besvara frågor om bland andra Blondinbella, Carolina Gynning, Kenza och Linda Rosing. Sund bloggkonsumtion eller beroende har således ingenting att göra med läsande av mer politiskt/samhällsengagerade bloggar. Det var väl för väl.

    Via Dagens PS så uppmärksammas jag även på en artikel i Internetworld om att för en företagsblogg ska överleva på sikt så behöver arbetet systematiseras och fler skribenter engageras.

    Man hänvisar till Michael Gerbers bok The E-Myth Revisited där han skriver att all verksamhet som är beroende av att man personligen arbetar inte kan överleva på sikt. Om du tar semester, blir sjuk eller helt enkelt tröttnar, slutar den fungera. Den enda lösningen är att systematisera verksamheten så den blir oberoende av dig, och kan skötas av etablerade rutiner.

    Själv har jag bloggat sedan mars 2005, och varje sommar har jag engagerat vikarier som hållit igång skrivandet här medan jag själv varit på semester. Det har varit ett väldigt effektivt sätt att hålla uppe det relativt höga tempo jag vill ha på min blogg, samtidigt som det bidragit med lite nya infallsvinklar och teman som jag själv inte uppmärksammat tillräckligt.

    Jarkko Laine, som själv jobbat som skribent i systematiserade bloggar, tycker att man bör undvika att koppla sin blogg till sitt personliga varumärke. ”Om bloggen handlar om dig som person, eller om du är en tydlig avsändare, är det nästan omöjligt att göra bloggen oberoende av dig”, menar Laine. Och det kan väl vara sant, men samtidigt har jag svårt att se att en blogg skulle ha någon form av egenvärde. Om nu en bloggare byggt upp en gedigen läskrets så tror jag definitivt att fler skribenter kan kopplas in och bloggen därmed delvis byta innehåll och inriktning – vilket möjliggör för den ursprungliga bloggaren att efter hand hoppa av utan att bloggen därmed tappar läsvärde.

    Och nej, min avsikt är inte att avisera att jag tänkt lägga ned mitt bloggande. Tvärtom. Det har sällan känts så inspirerande att blogga om politik och andra samhällsfrågor som nu. Men vem vet, kanske kommer förr eller senare bloggandet ta sig lite andra former.

    Andra skriver intressant om , , .


    Kommentarer om "Bloggberoende och bloggdöd"

     

    kommentera