Det handlar om makt
I natt smög det igång, det projekt vi i gänget bakom Almedalsbloggen snickrat på tillsammans med kompisarna på nyhetsmagasinet Fokus: nya Makthavare.se. Vi är barnsligt nöjda med oss själva. Makthavare.se liknar nämligen ingenting någon av oss sett förut. Det är en nyhetssajt där vi kombinerar god journalistik med bloggens flexibilitet och användargenererat material för att ge en djupare inblick i svenska politiska händelser. Vår ambition är att vara politikens egen lokaltidning, dit alla vänder sig som vill veta mer och förstå hur det blev som det blev och vilka som gjorde det möjligt. Dessutom syns vi. Designen är, skulle jag tro, unik i förhållande till innehållet. Vi lanserar oss på allvar senare i veckan, men redan nu går det bra att läsa blogginlägg och analyser, lägga till nya makthavare i wiki-delen – och redigera befintliga beskrivningar. Gå gärna in och kolla, och hojta till om ni hittar några buggar. Det här kommer att bli så jäkla bra! Andra skriver intressant om politik, makt, Makthavare. |
Kommentarer om "Det handlar om makt"
Ser suveränt ut. Enda felet jag ser vid en hastig blick är att reklamrutan till höger täcker skribenternas namn...delvis. Lite störande...
Annars..lycka till !
peter
och givetvis att linken_/sidan inte fungerar i Opera´s nätläsare (:
Det är utmärkt men med en anmärkningen att linken inte fungera i Opera´s utmärkta nätläsare :( hade jag tänkt att skrtiva men så blev det något annat....jag har redan använt mig av er i en insändare i samband med EU-valet tillställd den lokala tidningen, försedd med lik och allt.
Peter, tack för vänliga ord. Vi känner till missen med reklamrutan. Ska åtgärdas.
Anders, tack för tipset. Jag vidarebefordrar infon om Opera till våra mer tekniskt kunniga i redaktionen.
förlåt men designen är ju gräsligt ful. möjligt att den är användarvänlig men jag blir förvirrad och skulle nog vilja ha en mer stilren sida.
Björn, du är inte ensam om att reagera över hur Makthavare.se ser ut. Jag har sett och hört kommentarer som "Lena Philipsson-stil", "en porrtidning från tidigt 70-tal, fast utan brudar" och (hittar tyvärr inte det exakta citatet just nu) allt fel man kan göra som webbdesigner.
Vår tanke har varit att dels hitta en rolig och respektlös form som kontrasterar mot det ofta torra innehållet. För vi vet ju alla att politik och politiker, och inte minst journalistik om politik och politiker, kan vara ruskigt trist. Dels handlar det om att bygga in en massa häftig funktionalitet och synliggöra denna.
Sannolikt har vi ännu inte nått ända fram. Och faktum är ju att Makthavare.se fortfarande inte är officiellt lanserad. Vi har bara smugit igång. Ett och annat lär komma att ändras.
Och vad gäller inspirationskällor för sajtens utseende så tror jag att poptidningen Okej, c:a 1985, ligger nära till hands :-)
Spännande! Hur ska ni samköra med almedalsbloggen i sommar?
Joakim, tanken är att Almedalsbloggen i år ryms under Makthavares paraply.