Politik i sociala medier
[UPPDATERAD] SvD följer i dag upp den kartläggning av riksdagsledamöters bruk av sociala medier som publicerades i går. Det konstateras att det i bloggosfären inte huvudsakligen är toppolitiker som väcker någon större uppmärksamhet för sina insatser. Där härskar istället gräsrötterna. Tidningen har gått igenom topp 50-listan på Knuff.se, där bloggare i huvudsak rankas utifrån hur många man får från andra bloggare – ju fler som länkar till en blogg, desto framgångsrikare betraktas den. Av de för närvarande hetaste 50 kan 34 sägas vara politiska bloggar. Och bara tre av dem drivs av riksdagsledamöter. Bakom resten står kommun- och landstingspolitiker, riksdagskandidater som bedriver personvalskampanj och politiska tyckare utan ambitioner att bli folkvalda. Allra hetast just nu är glädjande nog s-bloggaren Peter Andersson, följd av Alliansfritt Sverige. De är båda utmärkta exempel på hur effektivt politiskt opinionsbildningsarbete kan bedrivas i bloggosfären – och det utan något partikanslis resurser och strategiska tänkande. Därmed inte sagt att socialdemokratin inte skulle ha goda förutsättningar på det här området. Utan de insatser som gjorts av bland andra Johan Ulvenlöv skulle sossar på nätet antagligen inte nått ut lika bra som man gör i dag. Jag ser fram emot att se hur s kommer att jobba nu i valrörelsen med opinionsbildning i sociala medier. Dagens Media ger några exempel på hur bloggar, Twitter, Facebook, YouTube etc. används som kanaler för personvalskampanjer, men läs ännu hellre Brit Stakstons tvådelade kommentarer om hur 2010 års valrörelse kommer att se ut vad gäller sociala medier. Läs också gärna Robert Noords kloka iaktagelse (inte bara för att han berömmer mig...). Andra skriver intressant om sociala medier, valet 2010, opinionsbildning. |
Kommentarer om "Politik i sociala medier"
Tack för det fina omnämnandet Jonas.