Ett starkt kommunikationslag
I veckan tillträdde Karin Pettersson sin nya nya tjänst som kommunikationschef på socialdemokraterna, efter att ha varit chefredaktör på nyhetsmagasinet Fokus. Trots att Karin och jag hade en likartad bakgrund - engagemang inom Socialdemokratiska studentförbundet och sedan jobb på regeringskansliet - lärde vi aldrig egentligen känna varandra då. Det var först på senare år, när vi i gänget bakom Almedalsbloggen slog ihop våra påsar med Fokus om det gemensamma projektet Makthavare.se, som vi blev vänner. Jag tycker att Karin Pettersson är ett spännande val på denna betydelsefulla position, och jag tror att hon kommer att göra ett riktigt bra jobb. Och med henne på plats så har nu Mona Sahlin och Ibrahim Baylan byggt upp ett riktigt starkt team för att jobba med kommunikationen i valrörelsen och framöver. I gruppen ingår också namn som Anna Helsén (tidigare presschef hos Göran Persson, därefter pr-konsult på JKL), Bo Krogvig (legendarisk s-kommunikationschef, på senare år konsult på Springtime och internationell politisk konsult) och Lars "Laban" Bengtsson (även han tidigare kommunikationschef och sedan försteombudsman för s i Östergötland). I det här sammanhanget bör man inte heller glömma en annan betydelsefull spelare i socialdemokraternas kommunikationslag: Johan Ulvenlöv, som arbetar med bloggnätverket Netroots och bloggkontakter för partiet. Det är han som är spindeln i det socialdemokratiska bloggnätet och den som fixade stort utrymme och exponering åt bloggande sossar under s-kongressen. Sammantaget så tror jag att de här nämnda - och de många andra kommunikatörerna på socialdemokraternas partikansli, i riksdagsgruppen och på andra håll - kommer att göra riktigt bra insatser i valrörelsen. Men sedan är det ju som det är: det är politiken det ytterst kommer an på, det kan inte aldrig så bra kommunikation förändra. I tisdags gjorde för övrigt Karin Pettersson sitt troligen första publika framträdande i sin nya roll när hon frågades ut av Magnus Ljungkvist inför en månghövdad och nyfiken publik. Resultatet går att se här: Andra skriver intressant om politik, socialdemokraterna, kommunikation. |
Kommentarer om "Ett starkt kommunikationslag"
Även vi icke-sossar håller med om att det är ett imponerande starkt lag på kommunikationssidan.
Sedan är det så klart politikens innehåll som i slutändan avgör valet, där är går åsikterna om styrkan så klart isär...