Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, november 01, 2010

    Falsk matematik

    [UPPDATERAD] Aftonbladet slår i dag upp stort "varannan s-väljare" vill att Mona Sahlin ska avgå, enligt en Sifo-undersökning. Undersökningen och redovisningen av dess resultat är dock minst sagt tveksam.

    I undersökningen uppger 440 personer av 1 000 tillfrågade att de röstat på socialdemokraterna "någon gång under de senaste fyra riksdagsvalen". Bara där finns det skäl att ana oråd. 440 av 1 000 motsvarar 44% och med tanke på att socialdemokraternas valresultat i dessa val varit betydligt lägre (2010: 30,66%, 2006: 34,99%, 2002: 39,8% och 1998: 36,38%) är Sifos urvalsgrupp antingen inte särskilt representativ eller så ljuger människor om vad de röstat på.

    Dessa 440 personer fick sedan ta ställning till ett antal alternativa orsaker till socialdemokraternas låga valresultat i år. Störst andel av de tillfrågade (43%) valde alternativet "Utformningen av socialdemokraternas politik". 24% (c:a 105 personer) svarade "Partiledaren Mona Sahlin", 14% (61 personer) svarade "Samarbetet med vänsterpartiet", 13% (57 personer) kunde/ville inte svara och 6% (26 personer) svarade "Samarbetet med miljöpartiet".

    105 personers svar är alltså vad som ligger bakom Aftonbladets slutsats att Sahlin "sänker partiet". Och inte fler än 180 personer (41%) har svarat ja på frågan om Mona Sahlin ska avgå som partiledare. 41% är inte "varannan". Precis lika många har för övrigt svarat nej. Notera dessutom att frågan inte säger något om tillfället för denna avgång. Visst, det ligger nära till hands att tolka det som att det är "omedelbart" som avses - men det framgår faktiskt inte av frågan. Självklart ska Sahlin avgå någon gång, men jag har inte uppfattat att det finns någon nämnvärd opinion inom partiet för att detta ska ske omgående.

    Jag tror att socialdemokratin skulle göra sig själv en stor otjänst genom att nu peta partiordföranden. Det finns sannolikt många skäl till valförlusten, och pekar man ut en enskild syndabock är risken stor att den helt nödvändiga översynen av det politiska innehåll vi mötte väljarna med missas.

    Därmed inte sagt att det inte kan behövas personförändringar i partiledningen - liksom en ordentlig organisationsöversyn. Men detta bör få ta sin tid. Ännu har vi inte hört ett ljud från de månghövdade arbetsgrupper som inom ramen för kriskommissionen tillsats för att ta fram "tydliga rekommendationer och förslag till åtgärder för partiets utveckling". Vi är många som väntar med spänning.

    * * *

    PS: Efter påpekande från en läsare har jag strukit en del av texten ovan. Jag hade uppenbarligen tänkt fel på en punkt, vilket dock inte förändrar min huvudtes om att frågeställningarna i undersökningen är märkliga och att tidningen gjort tveksamma tolkningar av resultaten.

    Andra skriver intressant om , , , .


    Kommentarer om "Falsk matematik"

     

    Blogger Zac skrev... (01 november, 2010 13:01) : 

    Dina matematiska kunskaper imponerar inte direkt. Har du tänkt in att väljarna rör sig lite grann mellan valen?

    Dessutom tror jag du underskattar vilken bred folklig avsky det är mot Mona Sahlin. Hon är och förblir ett sänke för sitt part, dels genom den egna personen och dels genom felbeslut efter felbeslut.

    Hon tillhör riksdagens åldermän, snygg föryngring och förnyelse av S att behålla henne...


    //Zac

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (01 november, 2010 13:25) : 

    "Zac", för det första tycker jag att det är tråkigt att du inte presenterar och står för vad du skriver. Jag är helt öppen med min identitet här - varför kan du inte vara det om du vill diskutera med mig?

    För det andra har jag aldrig utgett mig för att besitta några större kunskaper i matematik. Däremot är jag läskunnig. Aftonbladet/Sifo uppger att 440 personer av 1 000 tillfrågade säger sig ha röstat på socialdemokraterna "någon gång under de senaste fyra riksdagsvalen". Därmed tycker jag att det är ganska tydligt att de 440 antingen inte är särskilt representativa eller ljuger om vad de röstat på.

    Personligen tror jag att du grovt överskattar den folkliga "avskyn" mot Mona Sahlin. Många tycker väldigt illa om henne, visst. Men å andra sidan finns det också många som tycker väldigt mycket om henne. Det är naivt att skylla valnederlaget på en enskild person.

    Vad som behövs nu är en grundlig analys av valresultatet, därefter en översyn av politiken och organisationen. Först därefter är det relevant att diskutera personfrågor.

     

    Anonymous Sten Thaning skrev... (01 november, 2010 15:01) : 

    Rent matematiskt är det ju fullt möjligt, och till och med ganska troligt, att 44 % av de röstberättigade i Sverige har röstat på S i något av de fyra senaste valen.

    Exempel: Av de 1000 människorna röstade 350 på S 2006. 2010 röstade 250 av dessa på S igen, samtidigt som 50 andra väljare röstade på dem. Då har 40 % röstat på S i något av de senaste två valen (25 procent två gånger och 15 procent en gång). Lägger man ihop siffrorna för alla partier blir det naturligtvis mer än 100 %.

    Eller, annorlunda uttryckt, det är teoretiskt möjligt att 100 % av befolkningen någon gång har röstat på ett parti utan att partiet för den skull någonsin har fått mer än 25 % av antalet röster.

     

    Blogger Zac skrev... (01 november, 2010 16:25) : 

    Jag har fått smaka på baksidan av det öppna internet och står därför bara för mina åsikter och inte för min person.

    Jag har faktiskt inte träffat en enda person som inte är aktiv inom S som gillar Mona, inte en enda.

    "översyn av politiken och organisationen", du har en person som drivit politiken och du har samma person i toppen av organisationen. Det är lätta slutsatser även där.

    Mona har dessutom något som är värre - det står tydligt stämplat 'förlorare' i pannan på henne. Hon är helt enkelt inte vinnartypen, det känner de osäkra väljarna och det känner stora delar av hennes egna organisation.

    Hennes enda livlina består idag av den usla återväxten/konkurrensen i S-toppen samt hennes äggstockar, då hennes främsta fördel är att hon är kvinna och S kan inte nu trilla tillbaka på sedvanligt gubbstyre bara för att en kvinna råkat ha stått vid rodret när det sämsta valresultatet sedan allmänna rösträtten räknades in.

    //Zac

     

    Blogger Daniel skrev... (01 november, 2010 19:41) : 

    @Jonas.
    - Egentligen är det mest förvånande med undersökningen att inte fler än 44 procent av de tillfrågade röstat på oss, i enlighet med Sten Thaning säger. Sannolikt är därför undersökningen snedvriden åt det hållet.

    - Dåliga opinionsmätningar om socialdemokratin och vad den borde göra är inget nytt. Senast den 21 september publicerade Carl Melin en undersökning som sades svara på varför socialdemokrater gått över blockgränsen. I den byggde man sina slutsatser på alternativ som angivits av femtontalet personer.

     

    Anonymous Anonym skrev... (02 november, 2010 00:54) : 

    Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (02 november, 2010 06:16) : 

    Sten, du har en poäng - jag tänkte nog fel. Men då var det inte mitt räknande som brast utan min tolkning av det statistiska urvalet.

    Det förändrar dock inte min huvudtes om att frågeställningarna i undersökningen är märkliga och att tidningen gjort tveksamma tolkningar av resultaten.

    "Zac", jag har också fått min beskärda del av otrevliga kommentarer - därför har jag sedan flera år kommentarsregler som jag ber mina läsare följa, eller så kommer jag plocka bort dem. Det gäller även dig.

     

    Anonymous Niklas skrev... (08 november, 2010 01:28) : 

    Personförändringar är inte det viktiga och jag har inget egentligen emot Sahlin som person. Däremot tror jag det är nödvändigt för partiet att sparka ut liberalerna ur partiet om man ska kunna formulera en slagkraftig vänsterpolitik som samlar många.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 november, 2010 06:07) : 

    Niklas, kan du ge exempel på "liberaler" inom s som du anser förtjänar att "sparkas ut"?

     

    kommentera