Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, juli 12, 2006

    En skandal S inte behövde

    reklamsabotageSocialdemokraterna i Stockholms stadshus verkar inte göra det lätt för sig i sin strävan att bli återvalda i höst. Dagens artikel i Svenska Dagbladet om att man ätit middag med vin och avec på Sturehofs slott för skattepengar, kan mycket väl bli spiken i kistan efter en lång rad omskrivna "affärer".

    Jag har egentligen inga invändningar mot representation i sig, och visst är det rimligt att lokalpolitiker försöker utveckla bästa möjliga relationer med riksdagsledamöter - inte minst för att kunna påverka dem i frågor som berör oss stockholmare. Men i fall som detta, när det handlar om ett möte mellan partivänner - och i synnerhet då det sker i uppenbart lättsamma former som över en middag, så verkar det betydligt mer rimligt att det är ur partikassan som notan bör betalas.

    Att man dessutom, genom att bjuda på alkohol starksprit till middagen, förefaller ha brutit mot Stockholms regler för representation, gör förstås inte saken bättre.

    Den som bör kommentera den här historien är förstås finansborgarrådet Annika Billström. Men hon är på semester och "har inte gått att nå för en kommentar". I stället är det en politisk tjänsteman, stadsdirektör Bosse Sundling, som ställs till svars i SvD. Självklart unnar jag Billström semester, men det här förefaller vara ett ärende av sådan dignitet att hon nog borde överväga att låta sig nås på telefon.


    Kommentarer om "En skandal S inte behövde"

     

    Blogger Ali Esbati skrev... (12 juli, 2006 11:11) : 

    Uselt. Min bedömning är att det kommer att komma ungefär en sån här grej per vecka från och med nu.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (12 juli, 2006 12:19) : 

    Det finns nog en viss risk för det, ja. Och problemet är ju tyvärr inte bara att medierna gräver fram "affärer" - det stora problemet är att det görs sådana förbannade klantigheter som blir "affärer".

     

    Blogger Ali Esbati skrev... (12 juli, 2006 12:39) : 

    Vi är nog oense där.

    Det här exemplet är i sig glasklart. Det är illa som fan.

    Men

    1) den som gräver på ett och samma ställe kommer att finna just där,

    2) Två "förbannade klantigheter" där det är sossar som begått ena och vem fan som helst som begått andra, får inte samma genomslag och uppföljning, samt

    3) Det dyker upp saker som inte alls är några problem eller skandaler och presenteras som skandaler - typexemplet är frågan om att Lars Ohlys dotter går i friskola - något han glatt berättat om vid andra tillfällen; vänsterpartiet har aldrig någonsin fördömt någon som går på friskola för att man gör så, och belysningen var allmänt obegriplig.

    Sammantaget gör detta att bilden som helhet divergerar kraftigt från den underliggande verkligheten.

    Men återigen: man ska inte> bryta mot representationspolicy.

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 juli, 2006 15:10) : 

    Men vad är själva affären: Att kalaset beskostats av staden (och inte partiet), att man brutit mot representationspolicyn (druckit sprit) eller det något otydliga syftet.

    Numera verkar ju all form av social aktivitet mellan olika former av organisationsföreträdare som bekostas av någons arbetsgivare ge upphov till "affärer". Är det inte tveksamheter vad som rymms i den enes representationsbudget så är det tveksamheter när det gälller "gästen" när det gäller mutbrottsgränser. Håller med Ali - gräv och du skall finna:-)

     

    Blogger Patrick skrev... (12 juli, 2006 15:16) : 

    Äh, låt eliten roa sig medan de fortfarande kan, snart är det nog slut på sötebrödsdagarna :-)

    Visst stämmer det att den som gräver på ett och samma ställe kommer att finna just där, men fanns det inget att finna skulle det inte spela någon roll hur mycket det grävdes. Säkert skulle det inte se särskilt annorlunda ut med ett annat styre - den borgerliga moralen är säkert varken bättre eller sämre - men det är trots allt en klen ursäkt. Med makt följer hårdare granskning och så bör det väl också vara.

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 juli, 2006 15:24) : 

    Affären är väl i första hand ett exempel på ett mönster: socialdemokrater representerar med partikamrater. Det stämmer här, och det stämde i Blekinge, enligt BLT:
    http://www.blt.se/article.php?args=755309,206;0;0;0

    Måste dessutom kommentera inlägget om att vänsterpartiet aldrig kritiserat dem som sätter sina barn i friskolor. Möjligen inte, men partiet vill ju stoppa möjligheten att välja en friskola. Då är det väl ändåganska hycklande att partiledarens dotter går i en sådan.

     

    Anonymous Anonym skrev... (12 juli, 2006 16:31) : 

    Man blir alldeles matt. Det värsta är att ett par politruker i stadshuset som jag pratat med idag "inte alls förstår uppståndelsen"....
    För många år sen lanserade jag i min förening ett förslag om nån slags moralpolis för socialdemokrater med offentliga uppdrag. Det var inte helt seriöst menat men det blev en kul och hätsk debatt. Idag känns det som det nog inte varit en så dum idé egentligen.
    Jag hade kunnat tala om för Sundling att a) nej, det ser inte bra ut med kuvertkostnad på 3000 spänn, b) man slarvar inte med stadens regler för alkohol i samband med representation c) man låter inte staden betala en helt uppenbart socialdemokratisk internmiddag oavsett syfte....därför att d) det kryllar av folk som kommer att tycka att det ser illa ut och de kommer att påtala det.
    Till och med jag vet det. I stort sett alla presumtiva valarbetare vet det. Alla utom den högsta politiska ledningen tydligen.
    Usch.

     

    Blogger Rickard Ström skrev... (12 juli, 2006 17:17) : 

    Ali,

    Lägg ned konspirationsteorierna. Det är inte Timbro eller "den borgerlige pressen" som kokar ihop skandalerna. Det klarar vänstern av själva, helt på egen hand får jag tillägga. Att makten granskas är helt naturligt och en grundförutsättning för att demokratin inte skall förfalla totalt. Just nu är det vänstern som har makten och således är det vänstern som granskas.

    Vidare, vänstern som rider högt på moraliska värderingar. Det må vara vänsterns egen vrickade syn på moral, men moral är det likt förbaskat. Vi medborgare skall vara solidariska, laglydiga samt altruistiska och det helt oavsett om vi delar era moraliska värderingar, eller ej. När det sedan visar sig att vänsterns egen nomenklatur, som står där och gastar sig hesa över andras omoral, inte lever upp till förväntningarna själva så blir det självmål. Så att det stänker, typ.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (12 juli, 2006 17:52) : 

    Calle, jag har själv varit inne på något liknande; etiska rättesnören för vår politiska gärning, likväl som i vår vardag, som medborgare och som medmänniskor. Mer om det här.

    Rickard, det är inte konspirationsteorier. Det är ett faktum att socialdemokrater granskas hårdare och får mer skit när de gör fel än när borgare gör det - oavsett styre i kommunen. Jämför t ex granskningen av MUF:s medlemsfusk med SSU:s. Vilket fick störst rubriker och lever kvar i det allmänna medvetandet?

     

    Blogger Unknown skrev... (12 juli, 2006 21:07) : 

    Esbati tror att media konspirerar. Journalisterna är naturligtvis styrda av "högerkrafterna", som gör allt för att sänka den rödgröna koalitionen.

    Hur det än förhåller sig med den saken så bör makten granskas, och eftersom Esbati & Co representerar etablisemanget så bör de vara förberedda på att granskas och försöka hålla sig i skinnet, åtminstone fram till valet.

    När ni seadn vunnit valet kan ni börja sätta sprätt på våra pengar igen. Jag föreslår champagne till valvakan, samt lite laxsnittar med persisk kaviar!

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (12 juli, 2006 21:27) : 

    Attila, det finns ingen anledning att vara oförskämd. Ingen har sagt något annat än att makten - i alla dess former - ska granskas. Men vad som vore önskvärt är ett lite större intresse för partier, organisationer och personer på högerkanten också. That's all. Knappast för mycket begärt.

     

    Blogger stromsjo skrev... (12 juli, 2006 21:34) : 

    Ja, man ska representera korrekt. Ja, man ska skilja på skattemedel och partikassan. Ja, det här passar in i ett tråkigt mönster och det må vara somliga av oss ursäktat om vi ser motiv för lite vädring i maktens korridorer i höst.

    Men ändå. Ledarskapet i stad och land anförtros att fatta beslut i mångmiljardklassen. Om det verkligen inte finns större missförhållanden än en arbetsmiddag för 3000 Euro skulle man kunna tro att de gör ett kanonjobb när debatten handlar om såna småsaker.

     

    Blogger Per Hagwall skrev... (12 juli, 2006 22:57) : 

    Per S, du har helt rätt i att det finns oerhört mycket viktigare saker än fiffel med tusenlappar. Jag skulle mycket hellre se att ministrar och generaldirektörer avsätts för att de gör ett uselt jobb. Tyvärr har vi en kultur och ett system som gör detta i princip omöjligt.

    Därför tycker jag alltid att journalister har fel vinkel när de frågar hur någon kunde utnämna någon som hade skattefuskat/gått på bordell/fifflat med krognotor. I ett land där det är omöjligt att avsätta någon på grund av inkompetens så bör det vara utnämnarens skyldighet att se till att den som får jobbet har något litet lik i garderoben så att det går att bli av med denne om denne visar sig vara en nolla på det uppdrag denne fick...

    Visst Jonas, fifflande sossar granskas hårdare än sina politiska motståndare, men det beror helt och fullt på den självbild som den svenska vänstern de senaste 100 åren (med stor framgång) spridit om att vara moraliskt och godhetsmässigt överlägsen högern. Därför blir domen över "de goda" - med rätta - hård när de gång på gång visar sig vara minst lika stora fifflare och egoister som "de onda".

     

    Blogger Unknown skrev... (12 juli, 2006 23:05) : 

    Jonas,
    Missförstå mig inte, jag tyckte din artikel var rak, ärlig & bra, liksom din blogg i övrigt. Men jag blir trött på trötta kommentarer. Esbati tror att att "högern" styr Sverige, när det i själva verket är han som är del av maktapparaten. Han tror att journalisterna konspirerar mot vänstern, när (v) fortfarande är överrepresenterade i denna yrkeskår.

    Man kan inte bara stapla ord på varandra, orden betyder faktiskt någonting. Fast har man sagt samma sak tusen gånger kanske orden tappar sin betydelse.

    Ursäkta om mitt förra inlägg uppfattades som oförskämt, men många håller nog med mig om att scenariot inte är helt orealistiskt. Och om det nu mot alla förmodan skulle bjudas på lite lyxvikning på skattebetalarnas bekostnad, då är det knappast jag som står för oförskämdheterna.

     

    Blogger Ali Esbati skrev... (12 juli, 2006 23:46) : 

    Rickard Ström ovan understryker så att säga själv min poäng.

    Alltså, nej det är inte vänstern som "rider högt på moraliska värderingar"; det är din förvridna bild av vad vänstern står för. Det är med andra ord dina egna spöken som du jagar och stundtals blir skrämd av. Jag försökte hjälpa dig, men det tycks svårt.

    Jag skrev ju just att ingen haft några "förväntningar" på att andra inte ska gå i friskola.

     

    Blogger Rickard Ström skrev... (13 juli, 2006 03:27) : 

    Ali. Så vänstern rider inte högt på moraliska värderingar? Så det är alltså jag som inbillar mig att repressentationsreglerna i Stockholms Stad klart och tydligt nämner att sprit inte får serveras utom i yttersta nödfall, eller att SSU:s har skötsamhet och nykterhet på dagordningen, eller att sossenomenklaturen skrikigt sig hesa och stiftat lagar mot allmännyttans ombildning, eller att er nomenklatur tar sig förbi bostadsköerna genom tjänster från vänner i maktens korridirer?

    Det är alltså min ”förvridna bild” av vad vänstern står för som gör att jag inbillar mig allt. Vänstern är alltså för alkohol och krogslagsmål, de gillar privatägda bostadsrätter och att slinka förbi bostadsköerna med hjälp av vänner i diverse styrelser är en klart uttalad policy. Jag är lite sinnessjuk alltså, som på sovjettiden.

    Ali. Du varken hjälper eller övertygar någon. Det är vänstern som har makten. Det är vänstern som sätter reglerna. Och, det är vänsterns nomenklatur som gång efter gång inte följer det regelverk ni själva har satt upp, samtidigt som ni begär att alla medborgare, helt oavsett om de håller med eller ej, lydigt skall rätta in sig i leden. I kort, ni har allt för många hycklare i era egna led och det är det som är problemet, inte det faktum att pressen synar er i sömmarna.

    Tack för kaffet...

     

    Blogger Rickard Ström skrev... (13 juli, 2006 03:54) : 

    P.S. Ali. Dottern är minderårig och för övrigt en inbiten kommunist. Så om Ohly verkligen menade att friskolorna är ett samhällsproblem så hade kommunal utbildning varit det givna. Fast det är klart, vänsterns nomenklatur är ju untantagna de regler de förespråkar. D.S.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (13 juli, 2006 08:38) : 

    Diskussionen här har blivit lite spretig, men låt mig åtminstone bemöta några saker:

    Attila skriver att Ali Esbati tror att journalister konspirerar mot vänstern. Det var nu iofs inte det han skrev, utan att klantigheter begångna av andra än sossar inte får samma genomslag och uppföljning i medierna. Och det instämmer jag i, utan att för den skull tro på några konspirationsteorier. Det handlar naturligtvis inte om någon överenskommelse, det är dock ett faktum att s granskas hårdare - och så även i kommuner där de inte styr. Se exempel ovan. Att v-sympatisörer är överrepresenterade inom journalistkåren är också av underordnad betydelse, då studie efter studie på det området har visat att journalisters partipreferenser inte påverkar journalistiken. Någon undersökning om den eventuella effekten för journalistiken av den totala dominansen av borgerliga medieföretag och ledarsidor i Sverige har jag dock ännu inte sett.

     

    Blogger Ali Esbati skrev... (13 juli, 2006 09:37) : 

    Hej Rickard,

    Efter att ha läst dina kommentarer inbillar jag mig visserligen inte att du ska förstå det jag skriver, eftersom du uppenbarligen inte läser det så noga, men jag gör ändå några klargöranden.

    - Representationsregler ska följas. Jag har inte heller, som du ju själv kan se om du läser, påstått något annat. Jag noterar dock att du sätter likhetstecken mellan att bryta mot representationsregler och att gå på friskola. Det är mycket märkligt.

    - Varken Lars Ohly eller hans dotter har använt sig av några hemliga underhandskontakter i "nomenklaturan" för att dottern ska läsa författarlinjen på en friskola. Man anmäler sig på en blankett.

    - Nej, det är inte "det givna" att välja kommunal skola för att man vill ha kommunala skolor. Lika lite som att det är givet att man aldrig ska handla på systemet på en lördag om man var mot lördagsöppet, eller att den som en gång röstat mot skattesänkningar ska betala högre skatt själv. Det är motsatsen som är religiös moralism och därmed bör undvikas.

    - Endast du har tagit upp "konspirationer" i den här "diskussionen". Jag menar inte att det finns någon medial konspiration. Däremot finns naturligtvis intressen och skilda val av utgångspunkter, vilket påverkar nyhetsvärderingen.

    - Jag har ingen möjlighet att bedöma om du är, för att använda ditt eget ord, "sinnessjuk", eller om du var det på Sovjettiden; ser det inte som en relevant fråga, och har framför allt inte yttrat mig kring den. Det jag skrev om att "jaga sina spöken" bör du inte tolka bokstavligt. Det är ett uttryck av samma typ som "slå huvudet på spiken".

     

    Blogger Rickard Ström skrev... (13 juli, 2006 11:19) : 

    Mors Ali,

    Det är tyvärr du som inte är läskunnig eller så inbillar du dig att den här debatten berör den lilla representationsfadäsen och Lars Ohlys dotter enbart, vilket inte är fallet. Det debatten handlar är orsaken till att vänstern får stryk i media, gång, på gång, på gång. Orsaken till fenomenet är enkelt, er nomenklatur säger en sak och gör något helt annat privat. Det är ni som skapar nyheterna med ert agerande.

    Varför i hela friden tror ni på vänsterkanten att det inte finns ett stort nyhetsvärde i det faktum att ni säger er stå på barrikaderna för ”den lilla människan” samtidigt som vissa av er ser till att skaffa er förmåner som är omöjliga att uppnå för ”den lilla människan”? Det är öppet mål för pressen varje gång en representant för SAP/LO, VP eller MP faller i den gropen. Ni kommer inte runt detta faktum hur ni än beter er med mindre än att ni väljer att vara konsekventa som Kalle Larsson, men det kanske inte är så roligt.

    Till sist tycker jag att kommentaren om val av skola är talande. Ni verkar inte ens förstå hur illa det ser ut att när man säger sig vilja en sak och sedan väljer att göra precis tvärtom.

     

    Anonymous Anonym skrev... (13 juli, 2006 11:28) : 

    Förslag till Jonas
    Ali och unghögern kanske kunde ta sin debatt i t ex Alis egen blogg. Här vill jag kunna skälla på mina företrädare, och till det behöver jag inte högern, vare sig ung eller gammal. De har en bedövande övervikt i media i varje fall, och har dessutom immunitet under valår.

     

    Blogger Rickard Ström skrev... (13 juli, 2006 12:26) : 

    Jonas,

    Anledningen till att vänsterns representanter granskas hårdare är att de står för en viss moral, det i kombination med det faktum att det är de som har makten och sätter dagordningen. Vänstern mäts helt enkelt efter den moraliska måttstock de själva har skapat.

    Ta t.ex. Lövdéns lägenhetsaffär. Den affären skulle inte ens vara en affär om det inte vore så att Lövdén var den han var. Hade Lövdén varit moderat så hade han agerat enligt sin politiska övertygelse, men nu var han socialdemokrat och arg motståndare till ombildning av allmännyttan.

    Till sist vill jag bara påpeka att det är förvånande att ni på vänsterkanten inte verkar förstå så enkla samband som detta.

     

    Blogger Unknown skrev... (13 juli, 2006 21:57) : 

    Kul att du går in som moderator Jonas, och förklarar för oss förståndshandikappade vem som sagt vad och hur det ligger till egentligen. Du utgår från att mediebolagen i Sverige är borgerliga, menar du vd:n, styrelsen, ägarfamiljerna. Jag antar att man kanske kan gissa att de hyser borgerliga åsikter, men jag skulle aldrig våga påstå något sådant utan att undersöka saken först. Men du kanske vet? Och vad Esbati menar vet, det nog bara han själv.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (14 juli, 2006 07:09) : 

    Attila, jag tror inte att vare sig du eller någon annan i den här diskussionen är förståndshandikappad. Mitt klargörande föreföll dock nödvändigt eftersom du tillskrev en motdebattör andra åsikter än han uttryckt. Det gör du nu också mot mig. Låt bli med det. Jag påstod inte att mediebolagen i Sverige är borgerliga. Vad jag skrev var att vi har en total dominans av borgerliga medieföretag och ledarsidor i Sverige. Och med borgerliga medieföretag avses t ex de liberala stiftelser som äger eller kontrollerar en betydande andel av de svenska landsortstidningarna, koncernen där centertidningarna ingår etc. Detta handlar återigen inte om konspirationer, det är en korrekt beskrivning av det svenska medielandskapet.

     

    Anonymous Anonym skrev... (16 juli, 2006 23:28) : 

    "Nej, det är inte "det givna" att välja kommunal skola för att man vill ha kommunala skolor. Lika lite som att det är givet att man aldrig ska handla på systemet på en lördag om man var mot lördagsöppet"

    Nej, men om man vill se ett totalt förbud mot all alkoholförsäljning och konsumtion kanske man inte ska vara inne och shoppa på systemet vare sig det är lördag eller torsdag?

    Och givetvis ska man välja den kommunala skolan om man själv verkar för att den kommunala skolan skall vara det enda tillgängliga alternativet. Fattas bara annat.

     

    Blogger stromsjo skrev... (17 juli, 2006 20:22) : 

    >Och givetvis ska man välja den
    >kommunala skolan om man själv
    >verkar för att den kommunala
    >skolan skall vara det enda
    >tillgängliga alternativet

    Det ligger en del i det. Frågan är bara hur långt argumentet bär. Ska t.ex. Olof Johansson vara hänvisad till flyg och icke-existerande färjor när han vill till Köpenhamn bara för att han (och jag med, för den delen) var emot brobygget en gång i tiden?

     

    kommentera