Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, april 07, 2005

    Det kom ett brev...

    I går fick jag ett brev från SSU som sa att man "bestämt sig för att göra en översyn av sitt medlemsregister" och därför skrev till mig för att kolla om jag fortfarande ville vara medlem. Jag har hunnit fylla 33 år och borde nog inte vara med i ungdomsförbundet längre. Men jag är gärna kvar i studentföreningen Societas, som dock genom att vara en del av det socialdemokratiska studentförbundet S-studenter är kollektivanslutet till SSU. Av brevet framgick det inte vad som skulle hända om jag kryssade i rutan "Jag önskar inte vara medlem i SSU". Hade jag då kryssat ur mig ur Societas, eller bara ur SSU-förbundet? Inte heller fanns det något telefonnummer dit undrande SSU:are kunde ringa. Sedan kan man också ifrågasätta själva förfarandet med att det ska krävas en aktiv handling för att gå ur medan ett passivt underlåtande av att betala in medlemsavgift inte har någon betydelse. Själv tänker jag fortsätta betala medlemsavgiften till Societas - men hoppas att mitt medlemskap inte bidrar till att ge SSU stöd från Ungdomsstyrelsen.


    Kommentarer om "Det kom ett brev..."

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (07 april, 2005 20:39) : 

    Problemet är att om Ardalan avgår så är det minoriteten i SSU, vänsterfalangen, som kommer att ta över. Jag försvarar verkligen inte myglet som förekommit (se inlägget "Mygelkultur och bidragsskandaler", http://promemorian.blogspot.com/?p=4), men jag vill heller inte släppa fram Röda Stjärnans Vänner till ordförandeskapet i mitt gamla ungdomsförbund.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (08 april, 2005 11:40) : 

    "Kommunist" är nog att ta i, men det är nog rimligt att anta att den revanschlystnad som finns - i kombination med den allt mer ohållbara situationen för Ardalan och hans vänner - kommer att innebära såväl ordförandebyte som ideologiskt omsvängning av SSU.

     

    Anonymous Anonym skrev... (10 april, 2005 14:23) : 

    Ye sir! Om Ardalan avgår så tar det hus i helvete. Men åt andra sidan så är det mer än Toblerone att "råka" använda 70 000 kr i kampanjande.

    Egen åsikt är samma som ekström.

     

    Anonymous Anonym skrev... (11 april, 2005 01:22) : 

    En av de ledande krafterna bakom har ju nu också meddelat att den avsäger sig sitt uppdrag, fastän då med hänvisningen till att det inte går att kombinera jobb och studier med sitt engagemang som ledamot, av "personliga skäl" således, torde vara en ytterst genomskinlig rockad det, enligt min åsikt!

    Och ytterst olämpligt vald tidpunkt om man vill att det INTE ska framgå vad det egentliga skälet till avgången är...

     

    Blogger Patrick skrev... (11 april, 2005 18:22) : 

    Du skriver att problemet är att om Ardalan avgår (vilket han gjorde idag) så är det minoriteten i SSU, vänsterfalangen, som kommer att ta över.

    Det får mig att undra hur interndemokratin i SSU fungerar. Inte kan väl minoriteten styra över majoriteten?
    Om vänsterfalangen tar över är det väl för att de inte längre är i minoritet.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (11 april, 2005 20:09) : 

    Ja, det kan förstås låta konstigt. Men jag tror att det efter avslöjandena om uppblåsta medlemssiffror så kan maktförhållandena inom SSU komma att förändras så att det är svårt att veta vilka som egentligen är i majoritet... Jag kommenterar f ö beskedet om att Ardalan inte ställer upp till omval på http://promemorian.blogspot.com/2005/04/ardalan-hoppar-av.html

     

    Det kom ett brev...'">kommentera