En av mina favoritkrönikörer, Yrsa Stenius i Aftonbladet, skrev i går ett intressant inlägg i diskussionen om nedleddningen av upphovsrättsskyddad musik från Internet. Hon skrev bland annat att musiker "får väl i fortsättningen förbereda sig på att det inte blir på skivförsäljning de förtjänar sina stora pengar, utan på konserter som kan dra masspublik när miljoner lyssnare vill se sina piratkopierade favoriter live". Detta är förstås inte aktuellt för alla artister och kompositörer. Men jag inbillar mig att Internet torde vara ett fantastiskt forum för musiker och andra, som ännu inte fått ett fett skivkontrakt och drar in massvis med stålar på turnerande och t-shirtförsäljning, att överhuvudtaget nå ut till en publik och bli efterfrågade. Jämför den metoden med det klassiska nedsmusslandet av demokasetter mellan idolernas plattor i skivbutiken, eller de tröstlösa påstötningarna hos skivbolagen och musikskribenterna. Internet är oslagbart som metod att nå ut till potentiell mångmiljonpublik. |
Kommentarer om "Konsten att få betalt"