Tyckandet - ett konkurrensmedel
I går arrangerade Socialdemokratiska pressföreningen och ABF ett öppet möte på temat "Opinionsjournalistik - om tryckfrihet och frihet att tycka". Med hjälp av en spännande panel (Lena Mellin, Aftonbladet; Henrik Brors, Dagens Nyheter och Cecilia Garme, Expressen) och gästutfrågare Anne-Marie Lindgren (tankesmedjan Idé & Tendens) så blev det ett riktigt intressant samtal. Om något egentligen blev utrett är väl däremot mer tveksamt. Paneldeltagarna föreföll åtminstone medvetna om att det skett en utveckling där profilskribenter och deras analyser av politiken fått en allt större betydelse för dagstidningarna. Flera framhöll dock att detta inte var något nytt: tidigare har till exempel kriminaljournalistiken varit väldigt tydligt subjektiv och moraliskt fördömande. Och på tidningarnas kultur- och sportsidor har analyser och värderingar länge varit stående inslag. Det framhölls också att med Internet, text-tv, wap och rullande nyhetssändningar i etermedierna hela dygnet så måste papperstidningarna konkurrera med annat än att vara först med det senaste. Och då är analyserna ett viktigt konkurrensmedel. Mot slutet hans det med några frågor från publiken, som i vissa fall tyvärr hade lite svårt att följa instruktionerna om att hålla sig till ämnet samt ställa just frågor, inga anföranden. Samtidigt är det lite av charmen med öppna möten: de drar till sig alla möjliga sorters människor, ofta med väldigt bestämda uppfattningar om politik och samhällsfrågor. Jag ser fram emot att få arrangera fler, liknande möten om medier och medieutvecklingen. |
Kommentarer om "Tyckandet - ett konkurrensmedel"