Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, augusti 25, 2005

    Bloggandet

    Att skriva för PromeMorian har fått mig att gå och grubbla lite över bloggandet. Vad det är, vilken roll det fyller, hur det bör vara och så vidare. Idag när jag uppdaterade en länksamling passade jag därför på att gå igenom de socialdemokratiska bloggarna jag samlat på mig för att kolla lite vad som förenade dessa. Ganska snart slog det mig att nästan alla återkommande valde att granska och kritisera de borliga partierna (framför allt moderaterna).
    Nu kan naturligtvis bloggar fylla fullständigt olika funktioner. Rätten att skriva precis vad och hur man vill är det här mediets stora förtjänst så att diskutera vad som bör skrivas och inte skrivas är kanske inte så meningsfullt, men jag vill ändå ifrågasätta denna fokusering på borgligheten. Visst är det viktigt att högern granskas och visst är det lockande att använda sitt utrymme till att förfasas över sina politiska motståndares, jag gör själv detta regelbundet. Men frågan är hur mycket det ger?
    Själv har jag efter mycket funderingar bildat mig den åsikten att bloggandets främsta (politiska) användningsområde snarare handlar om att föra upp nya frågor på dagordningen, diskutera lösningar på samhälliga problem och hålla igång viktiga debatter.
    Jag tror helt enkelt att bloggar främst bör fungera som redskap i en diskursiv/hegemonisk-strategi.

    Fast det betyder ju inte att vi bör sluta kritisera borgarna i våra bloggar. Jag tycker bara att det vore bra om mer utrymme gick till oss själva och våra tankar, idéer och visioner.

    För övrigt plockade jag upp följande i mitt bloggsurfande som är värt att uppmärksammas:
    Marta Axner avslöjar att ärkebiskopen KG Hammar tänker avgå nästa sommar, två år i förtid, av personliga skäl. Mycket sorgligt! Jag kommer verkligen att sakna honom.
    Min Huddinge kamrat Natalie Sial skriver ett brinnande försvarstal av det svenska valsystemet, väl värt att läsa.


    Kommentarer om "Bloggandet"

     

    Anonymous Anonym skrev... (25 augusti, 2005 23:28) : 

    Detta att många socialdemokratiska bloggar kritiserar borgarna (mestadels M) och inget annat, har förvånat mig en längre tid. Inget om egna idéer och visioner. Jag som då är på borgerliga sidan tycker ju det är bra. Det visar ju på en idélös och visionslös socialdemokrati vars enda mål verkar vara att man ska behålla makten.
    Om man bokstavligen lägger det på sandlådenivå: borgarbarnet kommer med förslag till nya lekar, nya sandslott (ingen övertolkning här), sossebarnet vrålar "Du är dum. Du är dum. Du har dumma idéer"......
    Bara det här med motallians; Nej vi är inte för en sosseregering (??), vi är mot en borgerlig...
    Bästa sättet att få med sig folk är väl ändå att visa att MINA idéer är bättre än motpartens, men då måste man ju också ha idéer och visioner.....De flesta människor har ju svårt att stå ut med ständiga nejsägare som bara är just detta.

     

    Anonymous Anonym skrev... (26 augusti, 2005 00:51) : 

    Har man lyssnat på GP på sistone eller tittar på www.socialdemokraterna.se så undrar man ju. Se rubriken på S hemsida:
    ---------------------------------
    Detta vill den socialdemokratiska regeringen 2006
    ---------------------------------
    Läs sedan vad den vill så kan man ju undra. Det är ju bara småplotter, inget som leder framåt. Några reformer som verkligen skapar arbete eller en rejäl förändring i folks ekonomi ? Nej knappast....

     

    Blogger Nils skrev... (26 augusti, 2005 08:58) : 

    Pja, jag skulle säga att en del sossebloggar har anammat en klassisk borgerlig strategi. Många av kommentarerna på Motallians var av typen: "de har redan gått i opposition".

    Det stora problemet med att presentera egna förslag är att det just nu inte finns några stora visioner. En s-regering lovar i huvudsak att fortsätta som man gör nu: med att ställa om arbetskraften till en mer kunskapsintensiv produktion och att mildra omställningstiden genom fortsatt frikostiga trygghetssystem.

    Det är väl där som sossebloggarna har sin uppgift: att komma med de riktigt stora och framåtblickande tankarna. Men mediets form gör att det inte lämpar sig för djupa och långsiktiga tankar. Då är det lättare att skriva något argt om en notis på aftonbladet.se.

     

    Anonymous Anonym skrev... (29 augusti, 2005 16:07) : 

    Jag tycker nog "högerbloggarna" är mer visionära än "vänsterbloggarna". Partierna i sig verkar vara ungefär lika mycket i avsaknad av visioner - 7 olika smaker av socialliberalism som käbblar om procentsatser... Däremot, de flesta sosse-bloggarna (med denna som ganska ensamt undantag) framstår som ganska partitrogna medan de "borgerliga" bloggarna oftast är mer fristående och betydligt radikalare än partierna.

     

    kommentera