Dagens Nyheter kör just nu en riktigt bra kampanj. I stora annonser i Stockholms tunnelbana och i busskurerna visas bilder på en man och en kvinna klädda och stajlade på lite olika sätt (mannen som präst, läkare och i uniform; kvinnan som sjuksköterska, affärskvinna och höggravid småbarnsmamma). Bland annat ställs frågan vad som avgör trovärdigheten, "förpackningen eller innehållet". Den frågan har uppenbarligen moderaterna också ställt sig. Deras omstajling från skattekverulantparti för företagare och överklass till "det nya arbetarpartiet" är ett imponerande jobb. Frågan är dock hur mycket trovärdighet förvandlingsnumret kommer att ha i september 2006. |
Kommentarer om "DN-kampanj och moderat trovärdighet"
Same shit, different style.
Sossarna har under många år gått höger, nu börjar moderaterna gå åt vänster. Snart möts de i mitten.
Självklart finns det skillnader. Men om vi tittar på invandringspolitiken så har sossarna anammat 90% av Ny Demokratis partiprogram idag. Jag tror vi kommer se liknande saker i andra frågor.
Det är ju inget nytt att plocka ett annats parti hjärtefråga och göra det till sin egen heller för den delen.
Grejen är ju att moderaterna egentligen inte gått så vidare värst åt vänster (även socialdemokratins högervridning är i hög grad en myt, men det kan vi ta i ett annat sammanhang). Det handlar mest bara om yta – förpackning – i moderaternas fall.