Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    måndag, augusti 08, 2005

    Nackskott och hål i huvudet

    Urban Lindstedt på Sblogg uppmärksammar förslaget från Jan Björklund (fp) om att låta lärare spionerar på sina elevers åsikter och rapportera till Säpo. "Björklunds populism har inga gränser och att föreslå rent Orwellska metoder dagarna efter terrorattackerna i London är hans vanliga stil", skriver Urban, och frågar sig var gränsen går för att bli registrerad i Björklunds skola:
    "Räcker det att ha skägg eller huvudduk? Det hela blir ännu obehagligare när jag lyssnade på den gamla Ebba Grön låten Vi ska beväpna oss. När jag lyssnar på låten i vuxen ålder känner jag bara obehag inför texten om revolution och nackskott, men skulle min son lyssna på den i Björklunds skola lär han bli registrerad och betraktad som säkerhetsrisk."


    Kommentarer om "Nackskott och hål i huvudet"

     

    Blogger gudmundson skrev... (08 augusti, 2005 16:42) : 

    Mer än ni tror, Jonas och Urban.

    "Beväpna er", som ju låten heter, finns numer i coverversion av Vit Makt-bandet Nothung, på deras första album "Rock mot demokrati".

    Det finns all anledning att titta både en och två gånger på en unge som skrålar den refrängen. Tyvärr.

    Men kanske är det bäst om vi överlåter spejandet till föräldrarna och Expo, snarare än Fp.

     

    Anonymous Anonym skrev... (09 augusti, 2005 02:11) : 

    Gudmundson, nynassar brukar sjunga nationalsången och vifta med svenska flaggor också.

     

    Blogger Ulrika Ingemarsdotter skrev... (09 augusti, 2005 13:20) : 

    Vore intressant att se förslaget svart på vitt; inte på någon av de bloggar som raljerar över Björklunds "utspel" kan jag se en länk till nämnda förslag. Det enda jag hittar är en dementi från Björklund i DN (tyvärr går det inte att länka dit då det är en medlemssida, men vem som helst kan bli medlem). Dock menar han att vi inte kan blunda för att det faktiskt kan finnas extremister i Sverige.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (09 augusti, 2005 15:22) : 

    Ulrika: det är föredömligt av dig att efterfråga källor. Jag tog tag i saken och ringde Stockholms stadshus. De lovade att mejla Björklunds skrivelse till utbildningsförvaltningen (tack Fredric och Anders). Jag återkommer så fort jag fått den.

     

    Nackskott och hål i huvudet'">kommentera