Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    tisdag, september 20, 2005

    Vilka kommentarer bör tillåtas?

    Marta Axner, som jag länkar till ganska ofta, skrev i går ett klokt inlägg om vilken policy man bör tillämpa för vilka kommentarer man tillåter på sin blogg. Marta påpekar att hon är "juridiskt och moraliskt ansvarig" för vad som publiceras där. Själv har jag plockat bort rena spamkommentarer, några enstaka förekomster av rent reklam för egna bloggar samt några främlingsfientliga och på andra sätt stötande inlägg. Men någon form av mer genomtänkt policy bör nog formuleras. Något i stil med detta:
    "På bloggen PromeMorian tillåts inte kommentarer som är rasistiska, sexistiska, homofoba eller på annat sätt stötande. Inte heller tillåts länkar till bloggar eller andra webbplatser med sådant innehåll. Vidare tillåts inte ren reklam för andra bloggar. Däremot får man självklart tipsa om blogginlägg eller webbplatser som är relevanta för det inlägg kommentaren är kopplad till. Enväldigt tolkningsföreträde om dessa regler står bloggansvarige Jonas Morian för."
    Typ. Kloka synpunkter välkomnas.


    Kommentarer om "Vilka kommentarer bör tillåtas?"

     

    Blogger Bert Bodin skrev... (20 september, 2005 10:46) : 

    Eller kanske lite enklare:

    "Jag förbehåller mig rätten att redigera bort kommentarer som
    - är uppenbart stötande, hetsar mot folkgrupp, är sexistiska eller homofoba.

    - jag ser som ren reklam, för kommersiella syften eller för annan blogg. Undantag för länk till relevanta inlägg."

     

    Blogger deeped skrev... (20 september, 2005 11:26) : 

    Definiera "sexistisk". För skulle du vara F! så är allt som hänför sig till en kvinnas yttre sexism så det kan vara svårt att navigera bland blindskären.

    Det finns en stor risk för politisk korrekthet när man gör såna där regler. Enklare är att säga: "Det är jag som bestämmer på min blogg. Jag tar bort de kommentarer jag vill. Den som tycker annat kan hålla sig på Flashback, Sjundehimlen.nu eller FI.nu.

     

    Anonymous Anonym skrev... (20 september, 2005 13:02) : 

    Precis som deep|ed påpekar så gäller det att inte göra det till en fin balansgång med otydliga tolkningsmöjligheter.
    Är en länk till en skämtartikel som kan anses vara manschauvinistisk att överträda gränsen exempelvis? Eller är en länk till en invandrarfientlig text helt förbjuden trots att den används som stöd i argumentationen mot liknande sådana åsikter?

    Jag tycker jag fått ihop min policy ganska ok:
    http://strangnet.se/blog/info-se.php

     

    Blogger Patrick skrev... (20 september, 2005 13:52) : 

    En intressant fråga i sammanhanget är hur bloggar förhåller sig till den sk bbs-lagen (lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor).
    Min gissning som lekman är att bloggar faller in under lagens tillämpningsområden, vilket skulle innebära att den som tillhandahåller en blogg med möjlighet att kommentera har ett straffrättsligt ansvar att tillse att lagen efterföljs.
    Finns det någon som kan förtydliga och säga om jag tänker rätt eller fel?


    En helt annan sak:
    Jonas, det är ett litet fel i din blogger-mall. Du har fått med en länk i title-taggen och det funkar inte alls.

    /Patrick

     

    Blogger Marta Axner skrev... (20 september, 2005 16:01) : 

    Ja, helt lätt är det inte. Ska nog fundera ett tag till och sedan lägga in en policy på min sida.

    Vad gäller sexism så vet jag inte om jag tycker att det är krångligare att definiera än rasism. Sexism är diskriminering/stereotypisering/kränkning beroende på kön. Och eftersom det är bloggaren som bestämmer på sin egen blogg så är det upp till denne. Manschauvinistiska skämt skulle nog inte godkännas i min blogg, kan jag meddela.

    Och tack för att du länkar så ofta, Jonas. Det syns i min besöksstatistik :-).

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (20 september, 2005 16:41) : 

    Kloka synpunkter allihop. Men nej, jag tänker nog inte ge mig på några definitioner av vare sig "rasistisk", "sexistisk" eller "homofob". I stället ger jag mig själv enhälligt tolkningsföreträde, dvs effekten blir ungefär densamma som att säga att "det är jag som bestämmer på min blogg" och "jag tar bort de kommentarer jag vill".

    Patrick: länken i titeltaggen är medveten och funkar åtminstone i Explorer och Safari.

     

    Blogger Patrick skrev... (20 september, 2005 16:56) : 

    Jonas: Länken fungerar varken i Internet Explorer eller Firefox på Windows XP.
    XHTML-strict tillåter inte länkar i titeln i dokumenthuvudet.
    För att vara tydlig är det inte titeln på blogginläggen jag menar utan titeln på hela fönstret (i titelraden), alltså det som börjar "Promemorian: ..."

    Jag kanske är tjatig, men det ser rätt trist ut på min dator ;-)

     

    Blogger Olle Lidbom skrev... (20 september, 2005 22:21) : 

    "på annat sätt stötande" känns luddigt och kan bli moraliserande.

    "på annat sätt antidemokratiska" – blir ett anti-sexist-statement också

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (21 september, 2005 12:41) : 

    Patrick: länkar i dokumenthuvudet? Det låter mystiskt. Det är i så fall inget jag hittat på, utan måste genereras av Blogger på något sätt. Ska kolla upp det. Tack för tipset!

    Lidbom: jag tror inte att risken för censur av moralistiska skäl är så överhängande på den här bloggen...

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (21 september, 2005 14:47) : 

    Som luttrad Bibeltolkare vill jag säga, att man nog kan glömma det där med "exakta skrivningar".

    Såna finns inte. Verkligheten kan aldrig förutses.

    Och vilka ord är egentligen kränkande? Svar: sammanhang och avsikt.

    Morian, t.ex. DET är fult.

    Moro betyder blatte. Spaniens nationalhelgon är Sankt Jacob Blattedödaren:

    Santiago matamoros.

    Och det är ju mer förfärligt, ju längre man tänker på det...

    Sen kan man oxå avsiktligt försöka ändra ords laddning; queer, bög, osv.

    Så helt enkelt är det inte - omdöme skall till!

    Vad man däremot kan ange är riktning; Europeisk rätt eller USAs First Amendment, t.ex.

    Och sen får man ju vara beredd att ta konsekvenserna... ;=)

     

    Blogger Patrick skrev... (22 september, 2005 13:17) : 

    Jonas: felet i mallen borde vara att det finns en < a href > direkt efter < title > i < head > i toppen av mallen. Inom < title >< /title > får bara vanlig text förekomma.

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (22 september, 2005 13:53) : 

    Nu blir det lite kryptospråk här, men i den template på Blogger som jag använder så är det enda som står mellan < title > och < /title> < $BlogPageTitle$ >, dvs informationen hämtas från ett formulär jag fyllt i - och där är det sannerligen ingen < a href >-tag med. Så, sorry, felet ligger i så fall hos Blogger och är inget jag råder över.

     

    Blogger Patrick skrev... (23 september, 2005 01:30) : 

    Märkligt. Länken kommer inte med på din "index"-sida, utan bara på dina "post-sidor", vilket tyder på att det är en "conditional tag". Blogger har (och är) behäftat med en del fel så det är väl alls inte otroligt att det är där det är. Det är dock bara på din (utmärkta) blogg jag har observerat det.

     

    Vilka kommentarer bör tillåtas?'">kommentera