Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    onsdag, oktober 12, 2005

    Aftonbladet eller Expressen på tv i kväll?

    Dagens Nyheter rapporterar om utvecklingen där allt fler traditionella tidningsföretag börjar sända tv såväl på nätet, som i mobilen och i digitala tv-kanaler. I förra veckan lämnade både Aftonbladet och Expressen in ansökningar om att få sända tv i det marksända digitala nätet. Sedan i mars i år visar Sport-Expressen varje dag sportsändningar från de svenska hemmaarenorna i en digital kanal och i augusti började Expressen göra nöjesnyheter för musikkanalen The Voice. För två veckor sedan började tidningen sända regionala nyhetsprogram i Kanal Lokal, en ny kanal med spridning i Stockholm och Mälardalen. Under hösten kommer motsvarande nyhetsprogram att distribueras även över Skåne, Västsverige och Östergötland.

    SvD och den nya ekonomisatsningen N24 uppmärksammar också Kanal Lokal. Anders Lundmark, vd för Lokal-TV Nätverket som sänt sin lokala tv-kanal Nollettan i Östergötland sedan 1995, bedömer att annonsmarknaden för lokal-tv potentiellt sett är värd cirka 300 miljoner kronor - bara i Stockholm. Av dessa tar TV4 i dag cirka 100 miljoner kronor, enligt Lundmark.
    - Vår ambition är att ta in 30 miljoner kronor i Stockholm 2007. Totalt sett ska vi ha intäkter på 70-80 miljoner kronor från reklam och sponsring, säger Anders Lundmark.

    Och naturligtvis är det den hårdnande konkurrensen om annonsörer på dagstidningsmarknaden som tvingar tidningshusen att söka nya intäkter. Samtidigt som den tekniska utvecklingen har gjort både tv-produktion och -distribution väsentligt billigare.

    Också Dagens Industri är med i tv-matchen om annonspengarna. I DN-artikeln framgår att affärstidningen nu satsar 17 miljoner kronor på en bred tv-kanal. "Fokus kommer att ligga på egenproducerade ekonominyheter", skriver DN, "men därutöver ska Di-tv sända inköpta dramaserier och komedier som rör relationer på arbetsplatsen". Också livsstilsprogram som kretsar kring mode, design och trädgård ska finnas i tv-tablån. Genom sin nättidning och papperstidning når DI sammanlagt en halv miljon läsare varje dag. Det hoppas man ska locka både affärsannonsörerna och dem som riktar sig till de mera välbeställda konsumenterna.


    Kommentarer om "Aftonbladet eller Expressen på tv i kväll?"

     

    Blogger Göran Koch-Swahne skrev... (12 oktober, 2005 20:09) : 

    Jag säger bar det: Hyland.

    Resten är skit.

    Men allvarligt! Om alla nissar skall sända sina egna TV prågram - vem skall då titta? Räcker det inte med bloggarna ;=)

    Och eleändet skall reklamfinansieras, förstås?

     

    Aftonbladet eller Expressen på tv i kväll?'">kommentera