Sosse
S-bloggar
RSS 1.0
RSS 2.0
Atomflöde
Prenumerera med Bloglines
Nyligen
Intressant
Pinga Frisim
Blogarama - The Blog Directory
Bloggtoppen.se
Spam Poison
Stoppa spammarna!
Creeper
Bloggparaden
Bloggportalen

Powered by Blogger

eXTReMe Tracker

Här bloggar Jonas Morian om politik, medier och samhällsfrågor. Publicering på bloggen sker med journalistiskt ändamål i enlighet med SFS 1998:204.

    Anonyma kommentarer accepteras inte. Stå för dina åsikter med ditt eget namn. Läs mer!

    www.flickr.com
    This is a Flickr badge showing public photos from PromeMorian. Make your own badge here.

    torsdag, december 01, 2005

    "Jag är döden"

    Jag är Döden
    ANTONIUS
    Vem är du?

    DÖDEN
    Jag är döden!

    ANTONIUS
    Kommer du för att hämta mig?

    DÖDEN
    Jag har redan länge gått vid din sida.

    ANTONIUS
    Det vet jag.

    DÖDEN
    Är du beredd?

    ANTONIUS
    Min kropp är beredd inte jag själv, vänta ett ögonblick.

    DÖDEN
    Så säger ni alla, men jag lämnar inga uppskov.

    ANTONIUS
    Du spelar ju schack inte sant?

    DÖDEN
    Hur vet du det?

    ANTONIUS
    Jag har sett det på målningar och hört det i visorna.

    DÖDEN
    Jaa, jag är verkligen en ganska skicklig schackspelare.

    ANTONIUS
    Du kan ändå inte vara skickligare än jag.

    DÖDEN
    Varför vill du spela schack med mig?

    ANTONIUS
    Det är min sak.

    DÖDEN
    Det har du rätt i.

    ANTONIUS
    Villkoret är att jag får leva så länge jag står dig mot. Spelar jag dig matt, då ger du dig.

    ANTONIUS
    Du fick svart.

    DÖDEN
    Ja, det passar ju bäst så inte sant?

    (Källa: Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet", 1957. Foto: Väggkonst funnen vid Adolf Fredriks kyrka.)


    Kommentarer om ""Jag är döden""

     

    Anonymous Anonym skrev... (03 december, 2005 20:05) : 

    Cool. Filmen aer inte heller illa.
    Postade det till min bror som jag lirar distansschack med.Men varfor drog du upp den paa din blogg?Saknade din kaensla kring det hela.
    /UBYMIC

     

    Blogger Jonas Morian skrev... (04 december, 2005 17:25) : 

    Det kändes som den enda vettiga kommentaren till bilden jag alltså hittade på en vägg i Stockholm.

     

    Anonymous Anonym skrev... (07 februari, 2008 07:28) : 

    Är det inte "vem är ni?"

     

    "Jag är döden"'">kommentera