Kunskapskanalen - manipulatörer
I går kväll slötittade jag på tv ett tag och hamnade efter en del bläddrande mitt i en fransk dokumentär på Kunskapskanalen, kallad "Maktens manipulatörer". Och det var som om de sämsta bitarna av 60- och 70-talet var här igen! Så här beskrivs dokumentären av Kunskapskanalen:"Oavsett om du kallar dem 'spinndoktorer' eller politiska konsulter, kan du vara säker på att de under dygnets alla timmar, året runt, arbetar intensivt för att finna vägar att påverka din uppfattning och ditt liv. Deras uppgift är ge sina uppdragsgivare den politiska makten och att sedan se till att de lyckas behålla den." Och visst låter det intressant, inte minst om man som jag är en sådan "manipulatör" själv. Men det är sanslöst okunnigt att - som i programmet - påstå att pr, public relations, är "ett finare namn på propaganda" och att politiska konsulter enbart sysslar med att "vilseleda allmänheten". Public relations handlar om kommunikation - öppen sådan. Därav "public". Att jämställa allt pr-arbete med propaganda är ungefär lika intelligent som att jämföra all litteratur med kioskdeckare eller all film med pornografi. Jag har mejlat Kunskapskanalen och undrat om de kommer att sända någon form av uppföljning av detta manipulerande program där motbilder presenteras, och gärna ha någon form av studiosamtal med representater för det uthängda och baktalade pr-skrået. Eventuellt svar redovisas förstås här på bloggen. |
Kommentarer om "Kunskapskanalen - manipulatörer"
"Public relations handlar om kommunikation - öppen sådan."
Många är väl dom PR-gubbar som aldrig visar sig öppet ... personligen tror jag att det finns en hel drös bakom moderatkartellen och dom ser i alla fall aldrig jag ... och för mig är det bara propaganda .
KAS
Absolut hela statskulden orsakad av 9 års borgerligt styre
Få se om Du betraktar detta som propaganda för nått annat än socialdemokratin och raderar inlägget.
KAS: Ja, det är klart att det finns köpare av pr-tjänster - framförallt företag dock - som inte gärna skyltar med att de gör det, vilka de anlitar och hur mycket de betalar. Likaså finns det gott om pr-byråer som ser det som en företagshemlighet vilka kunder de har. Men själva pr-arbetet är ju ändå publikt, annars är det ju värdelöst.
För övrigt gillar jag inte kommentarer som länkar till egna inlägg som inte har med saken att göra. Har varnat om detta förut. Men det får stå kvar den här gången.