Aftonbladets valsatsning
På ledarplats presenterar Aftonbladet i dag sin och Lunarstorms gemensamma projekt "Ungt val". På sajten www.ungtval.se ska ungdomar mellan 15 och 24 år kunna diskutera politik, möta politiker på lika villkor etc. Och det låter ju bra. I ledaren slås fast att politik inte är en generationsfråga: "Samhällsengagemang är lika viktigt i alla åldrar. Människor utan värderingar och åsikter finns inte, men samhällsengagemanget tar sig olika uttryck i olika skeden av livet." Samtidigt startar tidningen en ny sida där "kolumnisten och retstickan" Johan Hakelius varje måndag ska "lägga sig i veckans politik". Ett av de utlovade återkommande inslagen är hjärtespalten "Du & Jag" där "den villrådige kan få hjälp med sina politiska relationer". En annan "höjdare" är "samlarbilderna på våra 349 riksdagsledamöter, beslutsfattare som är obegripligt anonyma för de flesta". Och under vinjetten "Oftast säkra källor" levereras "det hetaste korridorskvallret". I sin premiärkönika jämför Hakelius Göran Persson med King Kong och Fredrik Reinfeldt Godzilla. Jättekul. Vidare slår han fast att det inom politiken aldrig finns en vinnare utan att det finns en förlorare. "Det är därför politiker pratar skit om varandra", skriver Hakelius. Sådant är nämligen "minimikrav för att göra politisk karriär". Så å ena sidan har vi en satsning för att öka unga människors intresse och engagemang för politik. Å andra sidan en kolumnist som ska häckla poltiken och de politiskt verksamma. Det känns onekligen som att sända något blandade signaler. Men det kanske är att betrakta som en nytolkning av det journalistiska idealet om konsekvensneutralitet? |
Kommentarer om "Aftonbladets valsatsning"
Hm, lite väl flashig för att rikta sig till 18-åringar kanske, men jag antar att det är vad kidsen vill ha numera... men med motherfucking Lunarstorm. Why, Oh why?
Niklas: nä, tyvärr. Hittade ingen som ville betala för att ha mig där :-(
Grattis i efterskott föresten!
Olle: åldersspannet de vänder sig till är dessutom "ungdomar mellan 15 och 24 år", så det torde vara tufft att hitta en grafik och ett tilltal som alla uí det rätt stora intervallet gillar. Och varför Lunarstorm? Tja, de har väl ett ordentligt inarbetat varumärke bland journalister. Det kan nog räcka som anledning...